Anonym (anhörig) skrev 2013-12-22 00:01:29 följande:
Vet inte riktigt vad jag ska svara, eller om jag ska svara... känns som om du inte riktigt förstått hur livet blir när den man älskar drabbas av psykisk sjukdom?
Klart att valet alltid finns att lämna - men varför ska jag ge upp den jag älskar och min familj för att min make blivit sjuk? Hade du resonerat på samma sätt om det varit en fysisk sjukdom? Ska man alltid sätta sig själv före sina nära och kära? Hur mycket är det värt att ge hjälp till de som behöver? Inga lätta frågor - precis som jag skrivit tidigare. Tror att de flesta vill hjälpa - men hur högt priset får bli, det är det svåra att avgöra.
Som närstående till någon som är sjuk blir man väldigt ofta delaktig i vården, på ett eller annat sätt. Tycker också det är självklart att det ska vara så. Men hur mycket det belastar beror på hur stort stödet är från omgivning/samhället. Samhällets skyddsnät är långtifrån det jag önskat mig, jag har försökt få stöd på olika sätt, men överallt fått samma svar - att det inte finns någon hjälp.
Omgivningens stöd är också svårt att få vid psykisk sjukdom. Precis som du skriver så är det inte lätt för arbetsgivare och andra att hantera situationen. Och släkt och vänner får dra ett tungt lass. När det gäller min mans depressioner så har mycket av hans frustration och dåliga känslor fått utlopp i anklagelser och problem att umgås med nära anhöriga, vilket fått de flesta av dem att vända honom ryggen - eller som du skriver - kräva att han tar ansvar för sitt eget mående och "skärper sig" så att han mår bättre. Problemet är bara att man inte kan bota psykisk sjukdom genom att ta ansvar. Det är just det man inte orkar!
Och att jag skulle vara manipulerad för att jag hjälper min man att klara av vardagen när han är sjuk - det förstår jag inte?
Jo, tyvärr förstår jag hur det är eftersom jag varit där själv. Jag menade inte att du nödvändigtvis måste lämna, men varför har du inte ansökt om anhörigstöd?? Kan man få info om på kommunen.
Visst blir anhöriga delaktiga i vården, självklart, jag säger absolut inte att du måste lämna din man - men att du inte verkar ha tagit eller sökt den hjälp som finns att få. Jag förstod det som så. Och javisst, jag skulle absolut resonerat precis likadant om det gällt en fysisk sjukdom. Då kan man få hjälp med kryckor, rullstol, hörapparat, bostadsanpassning osv. Är det tillräckligt illa (psyk) finns det boendestöd, hemtjänst, whatever, men det verkar du/ni inte ha kollat på? Som detta med anhörigstöd då som sagt.
Snälla, jag förstår mer än väl att du vill hjälpa o vara ett stöd osv så det är inte det! Men jag tycker det är konstigt när du skriver att det inte finns någon hjälp att få. Vad skulle du exakt önska dig för hjälp? Samtal med psykolog , medicin hade inte funkat, hm. Och igen, om du måste avbryta jobbet för att han är sjuk, vad exakt hade hänt om du INTE gjort det?
Jag vet att jag lät hård när jag skrev det förra, men jag har sett så mycket av medberoende och manipulativt beteende på nära håll att jag blev less. Därför att du nu upplever allt som så jobbigt men ändå inte tar tag i det som finns. Som sagt, vårdens jobb är bl a att hjälpa till med avlastning, t ex för att du ska slippa dra från jobbet i tid o otid. Istället för att du gör det kan nån personal åka hem o ge honom medicin eller vad det nu är? O för det behövs en delegering från läkare till nån på kommunen som i sin tur ordnar med vårdpersonal som kan göra detta jobbet.
Igen, det här handlar inte om att jag tycker att du bara ska DRA. Men nånting är det ju med tanke på det du skrev att de flesta av hans anhöriga vänt honom ryggen för de tycker att han inte tar tillräckligt ansvar för sitt mående.
Sen läste jag också idag att han inte kan bli sjukskriven vilket också låter märkligt, varför inte??