• Anonym (anhörig)

Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?

Vet inte om jag är i rätt forum? Men jag skulle så gärna bolla lite erfarenheter med andra som lever i förhållanden/familjer med en partner som är psykiskt sjuk. I mitt fall är det min man som lever med en långvarig utmattningsdepression. Men jag tror att situationen som anhörig/familjemedlem kan se ungefär lika ut även för andra diagnoser.
    Hur löser ni er vardag? Hur gör man för att hjälpa utan att själv gå under? Hur får man familjelivet att fungera? Barnens trygghet i det kaos som psykisk sjukdom ger? Finns det stöd/hjälp att få?
    I vårt fall är har min man testat det mesta som vi lyckats få hjälp med, medicinering, samtalsterapi, psykolog. Men på 5 år har inget hjälpt.
    Finns bättre och sämre perioder, men jag känner att det är så lätt att hamna i en ond cirkel - att jag får kämpa så hårt de perioder han mår som sämst, att det inte finns någon ork att "lyfta" när han mår bättre.
    Det är också svårt att hitta en balans i förhållandet, när man under så långa perioder blir "vårdare". Hur hittar man sedan tillbaka till varandra som "partners"?
    Någon som har erfarenheter eller tankar om det här?

• Svar på tråden Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?
  • Anonym (hänger på)
    Anonym (Paranoid) skrev 2014-01-16 09:20:48 följande:
    Till er alla i tråden. Vill bara råda er att faktiskt se till att ni som partners/anhörig får hjälp. Själv går jag just nu hos en KBT terapeut och det har varit över förväntan och ja, jag var skeptisk innan. Men de samtalen hjälper mig att hantera de situationer som uppstår, eller kan uppstå, hemma, och att hantera de känslor som bubblar upp och bubblar över. Det har även visat sig att jag har posttraumatisk stress från tidigare "flippar" och jag får hjälp med att bearbeta den stressen också.

Att ta en sådan kontakt kan också hjälpa en själv att känna efter vad man vill med relationen, om man vill, vad man accepterar, vad man inte accepterar. Kan låta banalt & enkelt men det kanske det inte alls är när man är mitt i det.

Ja, det är min tanke också. Dock var det inte från början pga hans problem utan för att jag har svårt att släppa saker som hände innan vi blev tillsammans. (Vi har varit vänner lääääääänge innan) Men nu har jag tänkt att det även kan vara en hjälp att hantere detta. Kötid dock och en massa annat i livet så.. Kommer också antagligen att själv utbilda mig till terapeut dock inte KBT.
  • Anonym (?)

Är antidepressiva och lugnande en vanlig kombo början när man precis fått medicin? Lugnande är väl inget man går på en längre tid, eller? Han har äntligen tagit tag i det och gått till läkaren och fått denna kombo. Ingen aning om vad läkaren annars kom fram till, det ville jag inte fråga. Jag misstänker mer och mer att han har någon slags bipolär variant.

• Anonym (Paranoid)
    Anonym (?) skrev 2014-01-17 22:54:32 följande:
    Är antidepressiva och lugnande en vanlig kombo början när man precis fått medicin? Lugnande är väl inget man går på en längre tid, eller? Han har äntligen tagit tag i det och gått till läkaren och fått denna kombo. Ingen aning om vad läkaren annars kom fram till, det ville jag inte fråga. Jag misstänker mer och mer att han har någon slags bipolär variant.

Kan inte svara specifikt just om den kombinationen men det är vanligt att mediciner kombineras, beroende på symtom.

Testa att googla på båda medicinerna kombinerat?
  • Anonym (Bp)

Ja det har min sambo iaf, men de lugnande är vb mot ångest. Har har det inte nu, nu har han bara antidepressiva men han hade sobril.
  • Anonym (Paranoid)

Hur går det för er andra i tråden?

• Anonym (ledsen)

Ett filmtips; Nina Frisk. Hennes mamma har valt en minst sagt komplicerad man framför sina barn. Bättre att ha och leva med NÅGON än att leva själv, resonerar hon. Hon får släta över, ursäkta honom, låtsas att allt är bra, att allt är normalt, att allt är övervägande positivt.
    Jag känner igen mig en del i det. Alla kalas som han inte orkade följa med på.. "Nej, han är lite förkyld.." (Mmm... eller hur?! För trettionde gången.) Eller när det faktiskt brakade lös ordentliga utspel, anklagelser osv mot släkt och vänner runtomkring.

• Anonym (snart fru?)

Ja ganska vanligt eftersom insättning av antidepressiva ofta har ökad ångest som biverkan, ofta under de första veckorna sedan försvinner det ofta. Men för att man inte ska sluta ta de antidepressiva kan man behöva ta lugnande. Min kille åt upp emot 15 mg *3 sobril under insättning pga ångest
  • Anonym (?)
    Anonym (snart fru?) skrev 2014-01-22 09:30:49 följande:

Ja ganska vanligt eftersom insättning av antidepressiva ofta har ökad ångest som biverkan, ofta under de första veckorna sedan försvinner det ofta. Men för att man inte ska sluta ta de antidepressiva kan man behöva ta lugnande. Min kille åt upp emot 15 mg *3 sobril under insättning pga ångest
    Ja, han är uppe i mycket lugnande nu med, han mår fruktansvärt dåligt.. Får hoppas det blir lättare och att tabletterna börjar ta verkan snart.
  • Anonym (Paranoid)

Ställer en fråga till er i tråden och hoppas att någon vill svara

Har ni ACCEPTERAT fullt ut att er partner är sjuk? Jag går hos en KBT terapeut för att få hjälp med hur jag ska hantera situationen hemma och hur jag ska bemöta min man för att på så bra sätt som möjligt få vårt liv att fungera. Terapeuten pratar nu mycket om acceptans. Fick jättemycket att fundera på kände jag..... Jag blir väldigt arg/besviken när min mans problem flyter upp.... och då har man ju bäddat för en konflikt. 

Känner att jag har väldigt svårt med att acceptera att han är sjuk faktiskt.

Hur ser ni på det här? Hoppas det inte blev för flummigt.....

• Anonym (?)
    Anonym (Paranoid) skrev 2014-01-24 11:36:12 följande:

Ställer en fråga till er i tråden och hoppas att någon vill svara smile1.gif

Har ni ACCEPTERAT fullt ut att er partner är sjuk? Jag går hos en KBT terapeut för att få hjälp med hur jag ska hantera situationen hemma och hur jag ska bemöta min man för att på så bra sätt som möjligt få vårt liv att fungera. Terapeuten pratar nu mycket om acceptans. Fick jättemycket att fundera på kände jag..... Jag blir väldigt arg/besviken när min mans problem flyter upp.... och då har man ju bäddat för en konflikt. 

Känner att jag har väldigt svårt med att acceptera att han är sjuk faktiskt.

Hur ser ni på det här? Hoppas det inte blev för flummigt.....

Nej, jag har inte det. Jag blir lika besviken och arg och ledsen varje gång.. Just nu är det en riktigt jobbig period. Han stänger ute mig helt. Iofs har vi pratat en del, men han vägrar träffa mig, eller någon annan. Han har hotat med att avsluta saker emellan oss om jag tvingar honom att träffas. Han vill inte visa hur han mår, att någon ska se denna sidan av honom. Jag försöker att inte bli arg och säga saker jag sen ångrar, jag vet att det är depressionen som gör det, inte han.
Svar på tråden Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?