Anonym (hänger på) skrev 2014-01-14 10:28:10 följande:
Nej, han vill eg inte ha umgänge men kände sig pressad till att gå med på det. Han ville alrig någonsin ha barn, men var dum och struntade i kondom en gång, hon hade sagt att hon är steril men han hade kondom ändå länge och väl, men så struntade han i den en gång när han inte var nykter. Idag vet vi att mamman ville få honom att stanna hos henne, bli seriös, men det blev ju tvärtom.
Om de ska göra något tillsammans får jag ordna det, han går inte ens ut i lekparken utan att jag säger till. Han leker aldrig med barnet inne om inte jag säger till coh säger jag till blir det film efter max 10 min. Visserligen sitter han då och tittar på filmen med barnet men..
Han blir jobbig, eller han sitter vid datorn i stort sett non stop, ber barnet om hjälp så får barnet hjälp, men ibland är han som i en annan värld och barnet få be flera gånger innan han hör.
Han är mer lättirriterad och det är ju det som gör att jag går på spänn, säger han ifrån till barnet när barnet gör något det inte får, det gör ju inget, men ibland blir han 'för' arg för vad det gäller.
Barnets mamma är tvärtom, säger aldrig ifrån på skarpen så barnet är ju inte vant vid höjd röst ens så han blir ju rädd. Pappan lugnar sig alltid och han blir bättre på att behärska sig.
Är barnet högljutt märker jag hur han blir allt mer spänd och då får jag gå in och stoppa barnet som eg inte är mer högljutt än andra, men låter hela tiden, pratar, 'kör bil', låter som en dinoasurie osv.
Jag upplever inte barnet som jobbigt som så, det är situationen som är jobbig. För att barnet ska få komma ut utan tjat från mig så får jag ta ut barnet själv. Om pappan till slut går ut, ja då kan det ha gått flera timmar sen jag sa till och han är alltid irriterad, stressad när de kommer in igen.
Barnet älskar att vara här, han är alltid glad när han kommer och glad för det mesta, men blir ibland sur som alla barn blir när de inte får som de vill. Rätt tjatig är han förvisso och ganska envis men så är ju en del barn
Rent krasst tror jag det är kontakten med mamman som är värst. Om han kunde få arslet ur och meddela att ingen annan kontakt än kring umgänget ska ske och då skriftligt via mail/sms, ja då tror jag han skulel bli mycket lugnare kring umgänget också.
Mamman ringer ofta ofta, flera ggr om dagen och absolut ingenting viktigt när det dras mot umgänge men han vill inte låta bli att svara för tänk om det hänt barnet något? Jag försöker då få honom att säga att hon ska ringa men bara om något hänt, allt annat ska tas via mail.
Men han får itne arslet ur som sagt.. Jag tror det handlar om att det skulle bli en sån konflikt då, hon skulle gapa och skrika, säga att han inte bryr sig om barnet mm antagligen sammankalla till ytterligare samtal hos soc och de är han så less på eftersom han aldrig aldrig kan säga vad han tycker. (Konflikträddheten är en följd av uppväxten, 'håll käften eller få en örfil' och hans ex som är i det närmaste psykopat, som tryckte ner honom och alltid talade om att han var en idiot så hans åsikt var inget att bry sig om)
Jag är snällare helt enkelt, det är lättare att ta strid med mig, för jag pratar, jag skriker inte till honom, vi diskuterar, men fy fan vad jag är less på det ibland kan jag säga!
Du.. varför stannar du i det här? Jag har själv levt i liknande i väldigt många år, så det är inte det att jag inte förstår.. men vad känner DU? Vet du varför du stannar i detta? Och vad säger DINA barn om honom och om erat liv? Stannar du för att du tycker han är värd det? För att det är din "uppgift"? Gör det att du känner dig duktig? Ädel? Jag vet att
jag kände och tänkte så, kanske omedvetet, men jag tänkte "Ingen ska kunna komma och säga att jag inte har försökt eller ställt upp på honom. Jag biter ihop! Jag ställer upp! Jag offrar mig själv... (och mitt eget barn). Vet inte varför, men jag har något oerhört behov av att bli accepterad av andra. Gillad. Det är min svaghet. Och speciellt i den här situationen, eftersom ingenting man gör någonsin är riktigt bra. Eller tillräckligt.
Jag vill absolut inte vara spydig eller ifrågasättande, det kanske låter så. Så är det inte, har ju som sagt själv varit i det, i över 10 år.
Man kan aldrig vinna över den här sjukdomen. Våra dagar och hjärtan äts upp av dess svarta gap. De bara försvinner rätt ner i hålet. Och tyvärr blir det ofta värre och värre. Med aggression till slut.
Jag och mitt barn levde stand-by. Säkert 75% av all tid stod vi och väntade på honom. Hoppades. Idag... kanske!! Kanske åka till stranden idag! Vi har packat allting, underlättat för honom, plockat undan, bäddat, diskat m.m. Vi står med flytvästar på i hallen och undrar var han tog vägen... tills jag upptäcker att han ligger i sängen, med persiennerna neddragna. Vill ingenting. Orkar ingenting. Ska han ligga där bara idag? Kommer vi ut till havet ikväll kanske..? Jag och barnet kan ju alltid gå ner till båten i förväg.. och vänta på honom? Eller ska han ligga där i tre veckor? Ska vi sitta i våra flytvästar nere på bryggan och vänta, i sommarsolen, i tre veckor? Och kasta mackor så länge..
– Vad gjorde du på sommarlovet? Var ni ute med båten?
– Neeej, jag och mamma satt på bryggan i våra flytvästar och tittade på krabborna.
(och mitt barn anpassade sig väldigt mycket. Var alltid snäll och medgörlig. Klagade aldrig. Var alltid glad)
Undrar vad mitt barn kommer säga om sin uppväxt när han blir äldre...
Trots allt älskade vi varandra. Och gör fortfarande. Men leva ihop igen... nej. Det blir nog ingenting med det!
Möjligtvis särbos, utan att äga någonting ihop.