Har inte läst mkt men lite då jag snart ska hoppa i säng. Verkar som tråden är levande så provar att skriva ett inlägg och hoppas på svar...
Har varit tillsammans med min sambo 12 år, ej gifta, ett barn, 1 år. Han har nog varit sjuk hela tiden, men varken han eller jag har velat inse det. För några år sedan fick han sin diagnos, generaliserat ångestsyndrom. Han oroar sig för ALLT, precis allt. Ska vi åka och handla oroar han sig för att det inte finns p-platser. Bara ett ex för att visa hur han oroar sig... Det påverkar vardagen enormt, han är uppstressad och nojjig ofta. Dessutom rör hans oro existentiella frågor, oroar sig för att dö, oroar sig för att nära och kära ska dö. Just nu mår han så dåligt att han sagt att det är ingen mening att skaffa fler barn för vi ska ju ändå dö.... Så positivt är det just nu. Han är även väldigt svajjig. Ibland är allting fantastiskt, nästa dag är allting skit. Man vet aldrig hur det blir..
Han går i terapi, äter medicin. Det hjälper, det var MYCKET värre förut. Då övervägde jag att lämna, jag hamnade nästan i ett svart hål själv. Oerhört jobbigt att försöka vara lycklig och leva familjeliv med ngn som bara tkr allting är skit. Det går ju inte att leva ett normalt liv....
Dessutom har han också fysiska smärtor som han utreds för, mkt migrän som han ska till neurolog för att få undersökt. Han äter mkt smärtstillande tabletter för att fungera öht och för att kunna arbeta och ta sitt ansvar med barn och hem. Det är väl det enda positiva, han tar sitt ansvar kring detta även om jag ändå bär den tyngsta lasten. Det är jag som vet vad dom ska städas, vad som ska handlas, har koll på allting. Jag är arbetsledaren och han hjälper till. Typ. Men jag är ändå tacksam för det... Att göra ALLT själv hade varit totalt förödande...
Suck.. ja det var väl det. Hoppas ngn vill svara. På allt detta sover vår dotter kopiöst dåligt, gjort sedan födsel. Hon utreds för detta och får medicin som inte fungerar. Hon utreds vidare och lägger man på det på vår redan kaotiska situation så blir summan att det är TUFFT. Sexliv, icke existerande. Tid tillsammans, knappt existerade pga dåligt humör, dålig stämning och trötthet såklart då dotter sover så dåligt..
MEN... det finns alltid ett men. Jag älskar honom! Och i perioder när han mår bättre så är jag så tacksam för att vi har en bra period där vi gör roliga saker ihop, kärleken finns och saker blir bättre.. tror man. Men så blir det sämre igen. Det som är bra är att han vill och försöker hela tiden. Men han brister också ofta, är svår att prata med och blir också lätt aggressiv. Riktigt tuff och knepig situation.... Jag har fått sköta mkt av vårdkontakten till honom, ringt samtal för att han inte kan ringa själv, fått följa med till läkare osv osv. Han har även social fobi, ringa samtal är helt uteslutet. Det får jag göra. Umgås med människor han inte känner sig trygg med, helt uteslutet.
Ett annat stort MEN är att han är en fantastisk pappa, de har en magisk relation. Det är snarare vår relation som inte alls funkar för jag känner mig inte som hans kvinna och sambo. Jag känner mer mig som arbetsledare, vårdare eller ssk. Jag vet inte vad jag är, men älskad känner jag mig dessvärre inte.....