Anonym (snart fru?) skrev 2013-12-17 22:51:37 följande:
Lever tråden än? vore skönt med lite stöttning. Min kille lider av tvångstankar, med mediciner går det ganska bra nu men han (eller vi) har haft två riktigt tuffa perioder då han inte kunnat släppa tankarna för en sekund. Det jobba är att när han väl kommer in i en period så handlar det inte om en veckas sjukdom, utan kanske en månad när han är hemma och sedan en hel del tid efter det som han behöver stöd och avledning av tankarna. Utöver det måste nån sköta jobb, hushåll, mat, hund, läkar- och psykologbesök m.m. Jag var helt slut under tiden men jobbar på ändå, jag har inte erbjudits avlastning eller stödsamtal utan förväntas göra det. Och det gör jag såklart förnjag älskar honom. Men nu när han är "frisk" är jag på helspänn för en ny period, jag ser tecken hela tiden :-\ enligt hans psykolog kan tankarna, för honom, haka upp sig på vad som helst men riskerar utlösas i samband med stora förändringar. Vi planerar giftemål och barn, men jag känn inte glädjas alls för jag oroar mig så över om det är tillräckligt "stora" förändringar. Fasar för om vi måste ställa in bröllopet eller att jag måste ta hand om honom och ett barn. Det tror inte jag att jag skulle klara. Behövde nog bara skriva av mig, men om någon har tips på hur jag ska tänka eller göra så skriv gärna. Funderar på att kontakta en kurator, men vet inte om det är nån ide.
Styrkekramar till dig! Hoppas fler har tråden kvar, för det finns många av oss som behöver både stöd och tröst och att få känna att man inte är ensam i sin situation.
Tyvärr är du inte ensam i din situation att känna att du inte får något stöd som anhörig heller. Har precis samma situation, där man helt enkelt förväntas klara av vardagen helt på egen hand när ens partner blir sjuk. Önskar ibland att det hade varit en fysisk sjukdom istället, då jag är övertygad om att det funnits helt andra möjligheter att få stöd och hjälp. Psykisk sjukdom är fortfarande så tabu belagt, och min upplevelse är att vården i dessa fall ofta missar i kommunikation och stöd till anhöriga.
Har ingen aning om var jag ska vända mig för att få hjälp, eller hur man gör? Har försökt med vårdcentralen, med enda resultat att terapeuten rekommenderade mig att lämna min man, oavsett att jag tydligt talat om att det inte var ett tänkbart alternativ för mig. Jag ville istället ha hjälp och stöd, ex. stödfamilj, avlastning eller liknande. Men enligt henne fanns inte de alternativen?? Efter det har jag inte vågat/orkat be om hjälp igen.
Förstår din oro för framtiden också, vi är många som bär på liknande tankar. Svårt att växla mellan rollerna som "vårdare" och "partner". Och fast just de här problemen och tankarna riskerar att få den som är sjuk att må sämre, så är det en oro som jag inte heller kunnat släppa de senast åren.
Kan bara önska dig lycka till. Sök all den hjälp du orkar, och hoppas att din man får så bra hjälp som möjligt också.