• Anonym (anhörig)

Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?

Vet inte om jag är i rätt forum? Men jag skulle så gärna bolla lite erfarenheter med andra som lever i förhållanden/familjer med en partner som är psykiskt sjuk. I mitt fall är det min man som lever med en långvarig utmattningsdepression. Men jag tror att situationen som anhörig/familjemedlem kan se ungefär lika ut även för andra diagnoser.
    Hur löser ni er vardag? Hur gör man för att hjälpa utan att själv gå under? Hur får man familjelivet att fungera? Barnens trygghet i det kaos som psykisk sjukdom ger? Finns det stöd/hjälp att få?
    I vårt fall är har min man testat det mesta som vi lyckats få hjälp med, medicinering, samtalsterapi, psykolog. Men på 5 år har inget hjälpt.
    Finns bättre och sämre perioder, men jag känner att det är så lätt att hamna i en ond cirkel - att jag får kämpa så hårt de perioder han mår som sämst, att det inte finns någon ork att "lyfta" när han mår bättre.
    Det är också svårt att hitta en balans i förhållandet, när man under så långa perioder blir "vårdare". Hur hittar man sedan tillbaka till varandra som "partners"?
    Någon som har erfarenheter eller tankar om det här?

• Svar på tråden Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?
  • Anonym (Bp)

Nej vi kan inte förbjuda någon att skriva i tråden, tyvärr. Men jag håller inte med om att bara för att det är ett debattforum så är det fritt fram att i alla trådar gå in och debattera. Visst får man, men det är inte särskilt schysst. 

Vill ni ha sympatier för er svåra uppväxt föreslår jag att ni startar en tråd som heter "vi som växt upp med psykiskt sjuk förälder". Här kommer ni inte få sympatierna ni söker eftersom ni förstör vår tråd och vi blir lite sura över det. Igen, era föräldrar är inte vi och våra partners. Att ni ser likheter betyder inte att det faktiskt är så att våra barn har det som ni hade det.

• straw2008
    Anonym (Bp) skrev 2014-01-08 08:12:25 följande:
    Nej vi kan inte förbjuda någon att skriva i tråden, tyvärr. Men jag håller inte med om att bara för att det är ett debattforum så är det fritt fram att i alla trådar gå in och debattera. Visst får man, men det är inte särskilt schysst. Vill ni ha sympatier för er svåra uppväxt föreslår jag att ni startar en tråd som heter "vi som växt upp med psykiskt sjuk förälder". Här kommer ni inte få sympatierna ni söker eftersom ni förstör vår tråd och vi blir lite sura över det. Igen, era föräldrar är inte vi och våra partners. Att ni ser likheter betyder inte att det faktiskt är så att våra barn har det som ni hade det.

Den sista meningen ger mig absolut hopp, jätteskönt att läsa. Givetvis har även jag perspektiv, men då vissa uttrycker sig som att de lever nere på botten vill jag bara säga "bryt dig UT" Det finns ju ett bättre liv med en bättre man/kvinna eller ensam
    I kinamockaskogen.....
  • ledigidag
    Anonym (anhörig) skrev 2014-01-07 22:50:01 följande:
    Trist att det blivit en sådan debatt i tråden. Min mening var bara att få byta erfarenheter och tankar med andra i liknande situation. Men jag kan också förstå alla som tycker vi ska lämna, för vår egen, och barnens skull. Det finns inga enkla svar eller "sanningar" tror jag, utan som allt annat i livet handla det om att ge och ta, och göra avvägningar och anpassningar. Ville bara förtydliga lite ang. inlägget ovan. Att släkt och vänner inte orkar med de som är psykiskt sjuka kan jag förstå, men samtidigt beklaga att kunskap om och acceptans för den här typen av sjukdom är så låg. Det har i vårt fall aldrig varit frågan om att anhöriga förväntats "stå ut" med det jag gör i vardagen. Det enda det handlat om har varit att göra små anpassningar i umgänget, som att inte kräva närvaro på middagar, telefonsamtal eller hjälp när min man inte orkar, eller att kanske ställa upp med barnvakt ett par timmar någon gång för att ge mig avlastning. Och att inte bemöta hans argument när han förklarar att han inte orkar med att han "måste skärpa sig!". Har försökt förklara att han är sjuk, och att han behöver få göra det han orkar på sina villkor, men i hans släkt är psykisk sjukdom tyvärr inget som finns, utan det räcker med att "skärpa sig" så blir allt som vanligt... Önskar att det inte varit på det här sättet, men nu när det är så, så kan jag berätta att han sakta mår bättre efter att vi gemensamt hjälpts åt att begränsa umgänget med de här personerna till ett minimum. Och att jag tar smällarna med de diskussioner som fortfarande förekommer.... Ang. att sköta sitt jobb, så har jag en förstående arbetsgivare, som inte hanterar psykisk sjukdom på något annat sätt än annan anhörigvård, dvs dom gör ingen skillnad på om min man får en hjärtinfarkt eller om han är deprimerad och försöker ta sitt liv. Det som är tufft är att få hjälp/avlastning från sjukvård/kommun. Tror det varit lättare om det varit en fysisk sjukdom, men det kanske är en missuppfattning? Kanske kan vara hans jobb som ställer till det också, eftersom han inte kan bli sjukskriven? Fast han jobbar kanske max 50%, så mycket som får honom att må bra, så funkar det inte med sjukskrivning/eget företag.

Ok, fast då är det ju en annan sak. Beklagar missförståndet, det var inte meningen att "kapa" tråden, jag drar mig tillbaka efter detta inlägg. Jag började inte skriva för att jag ville förstöra, jag började skriva för att jag reagerade på vissa saker. Men att kräva att en pskykisk sjuk ska närvara vid middagar eller hjälpa till med olika saker, är givetvis lågt. Jag misstolkade ditt inlägg för jag vet flera andra fall där släktingar eller vänner har behandlats illa av den sjuke, eller tvingats dra ett oerhört tungt lass, men ändå fått skit när de sagt ifrån eller inte orkar längre. Exakt de argument som har framförts i den här tråden, har dessa fått. "Man kan inte hjälpa att man är sjuk". Eller "man överger inte någon som är sjuk" osv. Dvs man ger omgivningen skuldkänslor och dåligt samvete som man inte har rätt att ge. VILL man stanna och kämpa, samt känner att man orkar, så ska man göra det. Men det måste alltid vara ett frivilligt val, utan påtryckningar från omgivningen. Detta gäller även barn! Men jag önskar alla i tråden lycka till i och hoppas att ni en dag får det stöd och den hjälp ni behöver.
  • Anonym (ser igenom)
    Anonym (Bp) skrev 2014-01-08 08:12:25 följande:
    Nej vi kan inte förbjuda någon att skriva i tråden, tyvärr. Men jag håller inte med om att bara för att det är ett debattforum så är det fritt fram att i alla trådar gå in och debattera. Visst får man, men det är inte särskilt schysst. 

Vill ni ha sympatier för er svåra uppväxt föreslår jag att ni startar en tråd som heter "vi som växt upp med psykiskt sjuk förälder". Här kommer ni inte få sympatierna ni söker eftersom ni förstör vår tråd och vi blir lite sura över det. Igen, era föräldrar är inte vi och våra partners. Att ni ser likheter betyder inte att det faktiskt är så att våra barn har det som ni hade det.
    För egen del berättade jag om den egna uppväxten mest för att belysa hur följderna sett ut från andra sidan sett. Nu är ju fokus på TS i den här tråden, o därför ville jag hjälpa till genom att ge ett perspektiv från de närmast anhöriga.  TS skrev ju om barnens trygghet i ts o jag ville säga nåt genom att berätta hur det såg ut för just oss. Nej, det var inte tryggt.

Behöver förstås inte vara likadant för hennes del som sagt var, men för oss var det kaotiskt under hela uppväxten med en psykiskt sjuk mamma. Ska inte skriva mer om mitt eget (om ingen frågar förstås), o TS skriver mest om sin make men hur mår barnen? Hon frågade ju faktiskt efter perspektivet som anhörig i ts, o som barn är man ju det.

Ska bara vissa särskilt behöriga få debattera här, då är frågan vilka som hör till den gruppen. Enbart mammor? Sambos/gifta? Dom som lever med nån sjuk, eller har en granne som är det? Ej barn? Dom kunde kanske få hjälp från bup f ö.
  • straw2008
    Anonym (ser igenom) skrev 2014-01-08 01:27:29 följande:
    O vem är du att komma här o leka moderator? Tråkigt nog för dig kan du inte bestämma vem som får skriva här och inte.Förstår att du har det jobbigt o att detta är ditt sätt att hantera verkligheten, men jag tycker ändå du är otrevlig mot mig. Ville du vara det?F ö har jag både släktingar och (haft) vänner med olika grad av psykisk sjukdom så jag vet tyvärr mer än jag ville veta. Min egen mamma har varit som TS make och min pappa som TS själv. Mamma styrde hela vår familj med järnhand iom sin sjukdom, pappa var alltid undfallande o som barn fick vi alltid på olika sätt veta att mamma var viktigast. Säg ingenting om att du blev mobbad till mamma för du vet ju hur upprörd hon blir, vi orkar inte med det. Bara gå o lägg dig, säg att du ska göra som hon säger i fortsättningen så får vi alla gå o sova sen. Snälla gör det, för min skull åtminstone? För annars kunde hon vara uppe o härja i timmar, oräkneliga gånger.Visste att jag inte kunde säga nånting om våldtäkten hemma för att jag inte orkade med hennes eviga gråtande o skrikande, o än mindre upprördheten som skulle bli om hon fick reda på det - hon la liksom beslag på hela familjen med sitt humör. O mitt i allt detta vår pappa som aldrig tog till stöd från kommunen eller nåt för oss, o hela tiden backade upp henne med att tala lugnande till henne - vilket aldrig hjälpte på lång sikt. O vi barn blev inte sedda, utom på mammas sätt, det var alltid viktigast att hålla henne lugn. Släktingarna tog avstånd från oss, vilket vi först som vuxna kunnat återknyta kontakten med, 30-40 år senare.Därför blir jag så FÖRBANNAD på de som jag tycker verkar vara medlöpare på liknande sätt.

Typ som i min familj... Tack för at du delar med dig.
    I kinamockaskogen.....
  • Anonym (patienten)
    straw2008 skrev 2014-01-08 07:27:20 följande:

Jo jag likställer mig nog med dina barn, just i ditt fall. Hur skulle du lösa situationen om du blev ensam vårdnadshavare? Tycker så himla synd om dina barn för att vara ärlig, ush ingen ska behöva växa upp så. Däremot ett barn med en förälder som är "vinterdeppig" tycker jag ev kan fungera att leva med, bara det inte är återkommande varje år osv.
    Om pappan dog menar du? För annars har man normalt gemensam vårdnad även om man inte bor ihop.
    Om de skulle förlorat sin pappa när de var små, så skulle säkerligen framförallt deras mormor stöttat oss. Nu lever ju både jag och deras pappa. Den yngste går fortfarande på gymnasiet, har A i stort sätt på alla uppgifter och även i gymnastik, han har vänner, god kontakt med många släktingar, är idrottsaktiv, nykter :) och mammas lille pussgurka. (som just kom in till mig "vad glad jag är att du gjort alla konstiga val mamma, annars hade jag inte funnits till).

De andra studerar också och bor runt om i Sverige. Glada unga människor som gärna kommer hem och äter oss ur huset emellanåt :D

De har haft det tufft, och mitt mående har varit en del av det hela, men man lär sig att hantera det.
  • Anonym (?)

Hej!
    Jag har sen ca 6 månader lärt känna och inlett en relation med en person som har depression och ångest. Vad som är tydligt iaf, han har ingen diagnos eftersom han vägrar hjälp. Det har pågått under många år, han har haft panikångest förut men det har försvunnit. Han känner ingen livsglädje, tycker allt är meningslöst, litar inte på någon för han har blivit sviken rätt många gånger, han släpper inte in någon nära på i livet. Känner stor självförakt och tycker att han själv är ett monster, även om andra inte alls beskriver honom så. Han har många tankar och väldigt stor ångest över saker han har gjort, som han inte har gjort, som han har sagt, osv. Självmordstankar finns också med i bilden och det är hans tröst, att han kan ta livet av sig om han vill. När han är inne i en riktigt dålig period drar han sig undan i från folk helt och hållet. Han jobbar, men inget annat.
    Han har börjat öppna sig för mig mer och mer för mig, berätta hur han egentligen mår, ingen vet riktigt hur illa det är eftersom han inte talar om det. Han är en oerhört fin och kärleksfull person. Omtänksam och helt underbar och det gör så ont att han själv inte ser det. Att han ska må så dåligt och inte vill ta emot hjälp. På sätt och vis känner han att han förtjänar att må såhär, fast han inte har gjort något.
    Och jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig... jag har sagt till honom att jag vägrar att ge upp. Att han ska släppa in mig och låta mig vara en del av hans liv. Han har flera gånger velat avsluta det vi har, för att inte dra in mig i hans dåliga mående, men han kan inte och inte jag heller. Han har kunnat försvinna ett tag och kommer sen tillbaks igen när han mått lite bättre. Nu är det en sån period igen, då han inte orkar höra av sig. Jag har fortsatt höra av mig, skicka sms att jag tänker på honom osv, även under hans tysta perioder, för att han ska veta att jag finns där. Han har sagt innan att han uppskattar det. Men jag vet inte hur jag ska bete mig? Jag vill inte känna mig klängig och på när han mår som sämst. Samtidigt vill jag inte att han ska känna att jag glömmer bort honom bara för att han är borta. Och det är jobbigt med alla svängar hit och dit... ena veckan är allt som vanligt och nästa är han i en svacka igen..

• Anonym (Paranoid)

Anonym (?): försök att så småningom få honom att söka hjälp.

Jag skulle sedan verkligen råda dig till att tänka igenom vad du vill med den här relationen. Du skriver att hans problem pågått i många år, hur gammal är han? 30+, 40+, 50+? Eller är han 22? Är det så att han kommit upp lite i ålder men inte tagit tag i och löst sina problem så får du ju ställa dig frågan varför. Är det ingen i någon tidigare relation eller i familjen som lyckats hjälpa honom? I så fall, varför? Har du barn, eller vill du ha? Om ja, kan du se honom i en föräldraroll?

Det är svårt att ge dig konkreta råd. Följ ditt hjärta men slå inte knut på dig själv på vägen.

• Anonym (?)
    Anonym (Paranoid) skrev 2014-01-10 11:19:45 följande:

Anonym (?): försök att så småningom få honom att söka hjälp.

Jag skulle sedan verkligen råda dig till att tänka igenom vad du vill med den här relationen. Du skriver att hans problem pågått i många år, hur gammal är han? 30+, 40+, 50+? Eller är han 22? Är det så att han kommit upp lite i ålder men inte tagit tag i och löst sina problem så får du ju ställa dig frågan varför. Är det ingen i någon tidigare relation eller i familjen som lyckats hjälpa honom? I så fall, varför? Har du barn, eller vill du ha? Om ja, kan du se honom i en föräldraroll?

Det är svårt att ge dig konkreta råd. Följ ditt hjärta men slå inte knut på dig själv på vägen.

Han är 30+. Och anledningen att han inte sökt hjälp är att han inte vill. Han litar inte på att någon kan hjälpa honom. Han vill inte visa någon han känner hur han mår, dom vet en del men inte allt.

Och familj, nej. Jag har barn sen innan som jag inte drar in i detta om inte han söker hjälp och försöker så det blir bättre. Jag kan tänka mig en relation men då så som det är nu, på varsitt håll. Aldrig sambo eller skaffa barn så länge det fortsätter såhär. Samtidigt har vi något jag inte bara vill ge upp. Han är en fantastisk människa.
  • Anonym (Paranoid)
    Anonym (?) skrev 2014-01-10 11:40:21 följande:
    Han är 30+. Och anledningen att han inte sökt hjälp är att han inte vill. Han litar inte på att någon kan hjälpa honom. Han vill inte visa någon han känner hur han mår, dom vet en del men inte allt.

Och familj, nej. Jag har barn sen innan som jag inte drar in i detta om inte han söker hjälp och försöker så det blir bättre. Jag kan tänka mig en relation men då så som det är nu, på varsitt håll. Aldrig sambo eller skaffa barn så länge det fortsätter såhär. Samtidigt har vi något jag inte bara vill ge upp. Han är en fantastisk människa.

Ok! Det belyser situationen lite mer. Fortsätt prata, vinn hans förtroende. Kanske kan ni tillsammans gå till någon terapeut. Du skriver att han "inte litar", har han förföljelsemani? Verkar han tro att någon är "efter" honom? Prova att googla tex paranoid psykos. Man kan vara bipolär utan att ha maniska perioder, det är då depression i perioder.

Någon annan kanske kan ge dig mer svar.
Svar på tråden Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?