• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • Flickmamma 75

MariaTussen

Är det dom enda alternativen? Antingen att bita tillbaka eller att skratta?
    Jag tror såhär.. dom i samhället som är våldsamma och beter sig illa är såna som
    faktiskt haft det jobbigt i hemmet och själva blivit utsatta för våld,
    mina döttrars pappa hade ju en tuff uppväxt.. och han blev en precis lika dålig och elak person som hans föräldrar var. Tyvärr.
    Jag har aldrig slagit mina barn, jag tror på att kommunicera ordentligt istället och mina tjejer har toppbetyg iallafall.

• FruPuffen

Jag har aldrig blivit slagen, är född -75. Inte mina syskon heller som är födda på 60-talet. Mamma blev däremot slagen själv när hon var liten av sin mamma så därför ville hon aldrig att hennes barn skulle behöva utsättas för samma behandling.

• Flickmamma 75

MariaTussen

Daskar du till dina arbetskamrater på jobbet om du tycker dom beter sig illa?

• adrenalin
    MariaTussen:
    Jo nog förstår dom att det gör ont, men man får nog nöta lite granna.. och jag anser inte heller att det är fel att ta tag i barnet när man menar allvar. Men att göra illa barnet för att det gjort illa en är lite tvetydigt. Men man skulle ju kunna säga "tycker du det är kul att bita mamma? Vill du att jag ska bita tillbaka?" och kanske stoppa armen i munnen men inte bita!
  • MariaTussen

adrenalin - jo det är ett alternativ men när du gör så så tror hon att du leker
    Flickamamma - så kan du inte jämföra det med. =)

Sen du säger att det har att göra med att man har blivit misshandlad under sin barndom. du ska inte dra alla över en kant.

Min bror hade ingen väldsam barndom och han tycker som jag. Han tycker att dte är rätt att daska till sina barn men inte att de gör ont.

• SuziQ

De e helt sjukt att smiska sina barn!! Nu vet jag precis hur jäkla krävande och jobbigt det kan vara som förälder, tro mig. Och nämn inte tonåren osv, jag bävar för det redan men har 13 år kvar, he he. Dock är det helt obegripligt för mig att man kan tro att ex vis dask i rumpan kommer att få barnet att sluta med sitt negativa beteende. För det kommer isåfall alltid att hitta ett annat beteende, då får man fortsätta smiska o smiska o smiska!

Blir mörkrädd av MariatUseens resonemang!!!!!!!

citat- Men jag anser inte att det är fel med en liten dask i rumpan. elkler att man någon gång får ta hårt i armen på ett barn.
    det är så jag tycker och det är så min lillasyster har blivit fostrad. och hon har blivit helt underbart.

Detta är oxå en rätt naiv syn då det gäller inte för allla barn, vissa(de flesta skulle jag tro) blir oerhört kränkta) av att få smisk i uppfostringssyfte.

citat- Barn i den åldern förstår inte vad som gör ont och vad som inte gör ont och vad som är rätt o vad som är fel.

Detta säger sig självt, barn förstår fortfarande inte varför mamma biter tillbaka, de blir rädda...får skam och skuld för sitt beteende. Jag biter ej chefen för att jag blir arg på denne (hur jäklig en chef än kan vara mot sina anställda)

• SuziQ

vadå inte gör ont??? Dasken känns ju, det e väl KRÄNKNINGEN som väcker smärta, i hjärtat! Fattar du ej detta???? Herregud!

• julmusten

MariaTussen, om en vuxen manniska kommer och spottar mig i ansiktet sa skulle jag absolut reagera, precis lika mycket som om ett barn gjorde det.

Jag skulle dock inte spotta tillbaka, eller borja slass. Om det var en vuxen som ar lika stor och stark som jag sa att det ar en jamn fight sa skulle jag kanske borja munhuggas lite, men om det ar ett barn dar jag har stort overtag i borde styrka, storlek och mognad sa skulle jag absolut inte gora nagot fysiskt. Jag skulle sagt att sa gor man inte bestamt, men inget mer. Om barnet ar sa argt att det spottar sa tror jag att man kan saga att de skall fa ata glass for resten av livet och det gar inte in. Nar de har lugnat ner sig sa tar jag ett snack med dem i stallet om att det de gjort var fel.

Aterigen, om man jamfor daskar i baken med vad du har upplevt sa ar de ju inte alls sarskilt farliga, men det ar for dig. Hur tror du ett litet barn som har det som hardaste straff kanner sig?? Tror du att de ser nagon skillnad pa en hard eller mesig dask nar de itne vet hur det ar att fa hart smisk?? Jag tror inte det, och tror att de kaner sig minst lika krankta som du gjorde nar din pappa slog dig sa mycket att du inte kunde ga till skolan. Det later jattehemskt jag vet, men jag har haft den har konversationen med min man sa manga ganger. Man kan inte utga fran hur man sjalv tror att det kommer kannas nar det handlar om barn. Man far utga fran den respons man far av barnet.

Och att man inte har uppfostrat sitt barn om det spottar tror jag inte en sekund pa. Alla barn blir arga och gor dumma saker, vi som vuxna maste bara kunna ta itu med den ilskan pa ett moget och konstruktivt satt.

• SuziQ

Och jag vill även tillägga i debatten att jag personligen inte dömer föräldrar vars tålamod atgit slut, o de har smiskat sitt barn. men man måste inse att det man gjort varit FEL och vilja få hjälp. Om man godkänner smisk så har jag frågor till MAriatussen

1- när får man börja smiska ett barn, alltså från vilken ålder. 3 måander, 6 månader?

2- När m¨ste man sluta? Får man smiska en 16 åring oxå??

3- Vilka fina daskregler har du? Handen bara eller mattpiskan eller skärpet?
    Läs Gillous bok Ondskan och begrunda!!!!!!!!!

• MariaTussen

Julmusten jo jag håller med dig om allt de du skriver men ändå så ser jag inte att det är något fel med en dask i rumpan! som sagt vi är från olika kulturer och så är detta!
    Jag orkar inte hålla på att förklara om och om igen vad jag tycker .. tycker bara så som jag gör och det har inte med att göra med min uppväxt.

Och jag ska klargöra för dig att det med när min yster bet min mamma detta var för 6 år sen. då kanske jag tyckte att de passade . Hon fick nästan åka in för en stelkrampspruta.

Suziq - nu menade jag inte att barnet inte känner smärta. det var ett missförstånd. Jag menade att när ett barn biter vet inte det att det gör ont på den andra personen! förstår du mig? Sedan kan inte barnet skillja på rätt o fel och tycker tex att det inte är något fel med att bita mamma.
    du behöver inte uttala dig på det viset till mig.. men andra sidan. det är ett fritt land.

Svar på tråden Fick ni smisk?