• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • Flickmamma 75

Mariatussen

Så du tycker det är okej att bita i en 2 årings (!!) arm bara för att 2 åringen
    bitit tag i mamman? Det vet jag att du inte skrev ordagrant att du tyckte heller, undrar mest bara. Tycker absolut inte att det är änns i närheten av rätt.

All fysisk våld är fel!!!!!

• kristinah

Maria Tussen - jag blir mest bedrövad och ledsen när jag läser vad du skriver. Jag hoppas verkligen att du gör allt i din makt för att inte föra vidare detta ännu en generation...att dina barn ska slippa känna för dig så som du gör för hur dina föräldrar betedde sig mot dig.

Min uppfattning är att genom att bita tillbaka när ett barn bits - så lär du ju bara barnet att det är så man bemöter ett felaktigt beteende. Och att som VUXEN bita tillbaka på en 2-åring visar på en otroligt omogen inställning till hur man tar konflikter med sina barn.
    Man lär inte ett barn NÅNTING som hjälper barnet vidare i att fungera socialt på ett accepterat sätt.
    Och en 2-årings hela tillvaro handlar ju om att försöka förstå hur världen fungerar....

Huu...jag blir faktiskt ledsen av att höra hur du resonerar.

• Flickmamma 75

Min mamma berättade för mig att pappa hade ofta slitit min storebror i håret när han var elak, och då hade min storebror "fått in" det beteendet att han själv gick omkring och slet i sina dagiskompisars och även mig och mina småsyskons hår..

Så man ska passa sig med vad man säger och gör,
    lite OT kanske men jag brukade ju själv muttra "åhhhh faaan" när något gick dåligt
    för mig eller om jag tappade något i golvet typ..
    Så då gick min ordslukandes då 2-åriga dotter och tjoade "åh fan åh fan åh fan"
    Tänk då vad hemskt om man slår sitt barn och dom härmar det beteendet, inte alls bra.

• MariaTussen

Flickmamma75
    - Ja. jag tycker att det var rätt... ännu en gång hon bet inte så att det blev märken eller bet hårt! ville bara få henne att förstå att det gjorde ont på henne...

Men som sagt hon är 7 fyller 8 år idag.. och hon är en riktig pärla.. det går underbart bra för henne i skolan och visst som alla barn är hon uppkäftig.. men nu när hon är äldre och förstår saker och ting mycket bättre så går det att prata med henne

• MariaTussen

Julmusten - du och jag är olika rättare sagt alla är olika.. vi kommer fårn olika kullturer.
    Så du menar att du inte skulle reagera om en vuxen människa kommer och spottar dig i ansiktet? skulle inte tro det. Jag tolererar inte sådant.

Johanna 25 - nu har jag inte sagt att det har hänt mig med loskan men jag tror inte att det har mycket uppfostran att göra. Man lär sig mycket på dagis nu för tiden. Eller har jag fel?

• Gates

Fick aldrig smisk. Kommer ihag att vi hade handupprackning i hogstadiet pa barnkunskapen om det, det var en kille i hela klassen av 30 elever som rackte upp handen.

• MariaTussen

Kristina - ja men som sagt vi uppfostrar barn olika. Men jag tycker ändå inte att det är fel med en dask i rumpan. Jag anser att det är ok. SÅ du menar att du tycker att det är ok för ett barn att spotta mamma eller pappa i ansiktet och bita föräldrarna??
    NEj det tycker inte jag och har det tidigare inte hjälp med att satta sig ner med barnet och förklara vad det är fel fel som denne har gjort så ja tycker jag att det är ok

Sen resonerar vi på heelt olika sätt idag.

• adrenalin

MariaTUssen:
    Om Fia bet eller spottade mig i ansiktet skulle jag bli jättearg och verkligen visa det. Jag vet inte hur, men jag skulle inte slå henne. Gjorde jag det skulle jag söka terapihjälp åt mig själv.
    Jag tror jag skulle ta henne och stänga in henne på hennes rum och säga åt henne att tänka över det hon gjort. men jag är inte säker. något fysiskt våld skull ejag INTE göra...

• Flickmamma 75

MariaTussen

Men om man tycker att det är fel att barnet bits, varför biter man då tillbaka-
    om det är det beteendet man inte gillar?

• MariaTussen

Flickmmamman - ja duvad tycker du att man ska göra annars.. skratta åt det.

Adrenalin - jo jag håller med dig.. jag skullle inte slå mitt barn om hon eller han bet mig. Men förstår detta barn inte att det är fel och fortsätter så skulle jag bita tillbaka för att visa att det gör ont och att det är fel.

Barn i den åldern förstår inte vad som gör ont och vad som inte gör ont och vad som är rätt o vad som är fel.

Vill bara understryka att jag skulle inte kunna tänka mig att slå mina egna barn heller.

Men jag anser inte att det är fel med en liten dask i rumpan. elkler att man någon gång får ta hårt i armen på ett barn.
    det är så jag tycker och det är så min lillasyster har blivit fostrad. och hon har blivit helt underbart. Hon har topp betyg i skolan... det skjulle inte kunna gå bättre.

Svar på tråden Fick ni smisk?