• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • MariaTussen

Flickmamman - läs mitt tidigare inlägg
    SMocka??!! det har jag inte sagt...

• Flickmamma 75

MariaTussen

"Jag är för att daska i handen eller i rumpan men inte sådant dask som lämnar men för livet. snälla jag skulle aldrig kunna SLå mina framtidan barn!!"

En dask på handen eller rumpan är att SLÅ!!!!!!

• MariaTussen

Flickamamma - Inte för mig är det inte det!

• kristinah

Tussen - jag tror säkert att din syster är xtra skärpt...men rent känslomässigt är hon ju bara ett barn!

Det är viktigt att tänka på speciellt om hon är så klok när det gäller annat.
    Men när jag var 18 trodde jag att jag visste ALLT om världen och vem jag var....men nu vid 34 inser jag att jag inte hade en aning....jag börjar så smått ana nu men inser också att man aldrig riktigt kan lära känna sig själv ens en gång rent känslomässigt.

Så försök att förstå att jag inte kritiserar dig det minsta---vill bara att du ska vara vaksam på dig själv och dina nära....

• Flickmamma 75

MariaTussen

Jag förstår vad du menar, men varför inte lika gärna tillrättavisa barnet igenom att prata istället för att "daska" lite på rumpan? Om vi säger att din son har kallat dig för fula ord..
    Är det inte då bättre att förklara så barnet förstår att du vart ledsen för vad han gjorde, och att han kanske får svårt att skaffa kompisar om han beter sig så illa.
    Istället för att smälla till han en gång på rumpan och sedan får det vara liksom..

• Jillsan7003

Jag blev daskad i rumpan av min pappa och av min mamma på händerna. Jag kommer ihåg det fastän jag var väldigt liten - det var lika kränkande varje gång.

Jag är född 1970 och det var bara ett par år det försigick men jag kommer ihåg det. Väl.

• SuziQ

Det handlar om ordklyveri-slå-misshandla. Allt är en enkel ursäkt för sitt beteende. Vad e det man brukar säga----Jag ljuger ej, jag förskönar sanningen ---eller ngt i den stilen.

• MariaTussen

Kristinah - och jag är vaksam med mina nära och kära. har inte sagt att jag inte är det.

För att förstå vad jag kommer ifrån måste jag ta heeeeeela min livshistoria fram tills idag och det orkar jag inte med =)

men jag kan säga att jag lever för min sambo och ingen annan. han är mitt allt. Och det visar jag varje dag och hela tiden=)

• MariaTussen

Flickmamma - det är inte så att jag skulle nu daska till min framtida barn på rumpan för att man kallat mig för fula ord! usch allt har blivit ett missförstånd det hela.
    Skulle barnet säga fula saker så skulle jag INTE daska till denne. Då pratar man med barnet och förklarar, och jag har inte sagt att man skulle daska barnet för varje fel denne gör heller.

• SuziQ

Alla vi är präglade av våra liv. Alltså finns de de som anser att msisk e kränkande o fel för att de fick det som små barn elelr de som ej har upplevt det och oxå tycker det e fel. De som aldrig har fått smisk brukar nästan aldrig vilja/kunna tänka sig att smiska.
    Alltså är det ju detta som lämanr spår hos en som individ, denna upplevelse och svårighet i att ta itu med problem , konflikter på ett mkt komplícerat plan ibland. För det e tufft att vara förälder.
    Och det här med mognad, vissa flickor får mens när d e e 9 år, men inte vill man attd e ska bli mammor vid 10 år ?!!

Svar på tråden Fick ni smisk?