• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • adrenalin

Om daska inte är att slå, så antar jag att dasket inte gör ont på barnet? Alltså att det är som att slå till, fast fjäderlätt?
    Vad är då meningen med att slå? För att skrämma barnet? Vill man att ens barn ska bli rädd?

• julmusten

Och umgas man inte med sina foraldrar eller??? Jag forstar inte riktigt.

Sa MariaTussen, du hade inte fatt nagra som helst daskar eller knappar eller nagonting innan du knuffade din mamma??

Jag vill veta varfor man inte kan prata med sina barn?? Varfor kan man inte saga till dem att de gor fel???

• SuziQ

nej..jag går ej för långt. Läs mer om saken, snälla. Utbilda er!!!!! PSYKOLOGI_ SOCIOLOGI. Se på nätet om våld mot barn.
    Ring socialen och fråga- hej..är det ok att jag daskar min olydige son på stjärten, lite lätt bara...nån gång då å då. ha förtjänar det" Lycka till!

• julmusten

MT, inte precis innan du knuffade din mamma, men under de 14 ar som ledde upp till dagen du knuffade henne??

• SuziQ

Diskussionen leder ej nån vart. Vi ses väl på socialkontoret om några år..... trist

• TheBlueRose

julmusten,,,för ett barn/tonåring som är ute å härgar/slås/vandaliserar/hotar annar människor/misshandlar, mm..
    Där går det inte att säga::

"Nu får det vara NOG"..

Där behövs det handling & krafttag...

Det kan man inte säga till ett mindre barn heller om dom gör samma sak om å om igen "fy fy inte göra så"

• Chva72

Ni behöver ju inte gå till ytterligheter..

• MariaTussen

Suziq - socialkontoret?
    har inte behövet det tidigare eller med mina andra syskon kommer inte att behöva gå dit heller..

Julmusten - assåå vad jag menar är att man ska prata med barnen oxå, det är klart att man ska komunicera det är viktigt men att daska på rumpan eller handen är oxå ok..

• Flickmamma 75

Jag håller med om vartenda ord Tjohalia skrev,
    ni som tycker det är okej med en såkallad "liten dask" borde ta och läsa hennes inlägg...

Svar på tråden Fick ni smisk?