• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • hailey

Jag vet inte hur SannaStina menar men det hände en gång att min dotter blev förbannad och la sig ner på ICA och vägrade att röra på sig (hon hade nyss fyllt 4). Då sa jag till henne att "nu går jag" och gick iväg, 2 sekunder senare var hon uppe igen och följde efter mig.
    Jag tycker inte att det är misshandel.

• mica05

hailey: Vad hade du gjort om hon inte kommit?

• hailey

Mica05,
    Först hade jag gömt mig bakom en hylla och sett vad hon gjorde, hade hon inte gett med sig hade jag gått tillbaka och bärt henne ut ur affären, gått hem och lagt henne i sitt rum.
    Jag antar att det är just vad som kommer att hända om hon skulle försöka sig på det igen någon gång.

• kristinah

SannaStina - jag förstår inte varför barn måste skämmas på nåt speciellt ställe - tror du inte att barn VET när de gjort fel utan att man måste skicka dem till en skamvrå?

Jag gillar inte tanken på att man ska tygla barn lära dem "veta hut" - jag vill att mina barn ska växa upp till människor som är trygga i sig själva med en övertygelse om att just de är värda att lyssnas på att just de har något att bidra med till denna värld.
    Jag vill att min dotter ska gå sin egen väg med högt huvud och en stark vilja att förändra till det bättre och inte ryckas med i kollektivt tänkande att tjejer är söta, tysta och vackra.

• mica05

För mig skulle det andra alternativet vara mycket mycket bättre. Situationen har ju ändå urartat och att avsluta den med att få barnet att tro att det är lämnat ensamt och övergivet känns inte rätt för mig.
    Jag märker att många gör så och jag förstår att det sker när man känner sig maktlös och inte vet hur man ska får barnet att lyssna. Men det är hemskt ändå för mig.

• TheBlueRose

kristinah ***SannaStina - jag förstår inte varför barn måste skämmas på nåt speciellt ställe - tror du inte att barn VET när de gjort fel utan att man måste skicka dem till en skamvrå?***

Det är inte alltid att dom förstår att dom gjort fel..Då kanske dom behöver den engelska "nannyns" metoder....

• julmusten

Jag har varit nanny och jobbat med manga brittiska nannys. En time out eller ett stalle att satta ett argt barn pa ar inte till for att fa barn att skammas. Det ar till for att de skall lugna ner sig.

Jag vet inte varfor de pa TV kallar sakerna for naugty mats etc. Jag har aldrig nagonsin hort talats om det genom mina ar som nanny. Det handlar inte om att straffa, det handlar om att lugna ner. Jag blir lika sur varje gang jag ser sant, och kan nastan hora hur mina davarande kollegor slar huvet i vaggen av frustration.

Jag fattar inte varfor vi manniskor tycker det ar sa himla viktigt att belona och bestraffa till att borja med?? Kan man bara inte gora nagot for att man skall gora det eller???

• hailey

Många barn VET att dom har gjort fel men inser inte konsekvenserna av sitt handlande, det är det vårat jobb att lära dom. Allt man gör i livet får konsekvenser.
    Att slå sina barn är fel, att hota att överge sina barn är fel (vilket jag inte gjorde) men att sätta dom på en matta eller en stol i nån minut ser jag inget fel med.
    Våran äldsta (dom 2 yngsta är för små) brukar vi "hota" med att ta bort vissa leksaker om hon inte lyssnar. Vi tar hennes favoritsak i två dagar och ritar på almanackan när hon får tillbaka den om hon uppför sig, gör hon inte det så blir det ytterligare en dag.
    Vi pratar med henne men eftersom hon inte är en robot utan en person med egen vilja så händer det (inte ofta) att hon inte alltid vill lyssna, då måste man ta till andra metoder.

• Flickmamma 75

Tycker Haileys "uppfostrings-metoder" låter jättebra!

Svar på tråden Fick ni smisk?