• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • julmusten

Varfor kan man inte saga, nu ar det nog??

• SuziQ

Det e vi vuxna som trär över den SISTA gränsen genom att slå... så de så

• TheBlueRose

Suzi,,,VARFÖR är det bara vuxna som går över gränsen????

Det gör barn/tonåringar, mm med...

Sånt är livet..

• Tjohalia
    Har följt denna tråd ett tag men nu kan jag inte vara tyst längre...
    Oavsett om ni tycker det är ok eller inte med smisk, dask, slag (kalla det vad ni vill, aga är det hur som helst) så är det faktiskt olagligt! Det spelar ingen roll hur liten dask det är, det är olagligt och går inte att komma ifrån!

Enligt mig är det bara att smita ifrån sitt ansvar som förälder att slå. Det är ju mycket enklare och snabbare än att ta sej tid och sätta sej ner med sitt barn och prata om saken och förklara. Ge dom en dask så lär dom sej... fast jag tror inte att barnen lär sej varför det är fel på det sättet, utan snarare att dom aktar sej för att hamna i trubbel bara för att dom är rädda att dom ska få en smäll igen.

Jag tycker att det är maktmissbruk. Föräldern är fysiskt överlägsen barnet och utnyttjar sin ställning...
  • TheBlueRose

........................................Time out........................................

*toa besök *

Vill inte missa nå inlägg

• hailey

Jag blev utsatt för tusen nålar, hårda kramar tills jag spydde, en gång blev jag kastad så hårt i sängen att den gick sönder men min pappa var alltid på det klara med att han har aldrig slått mig.
    Jag var en riktig satunge så många av er skulle säkert tycka att jag förtjänade det men själv kommer jag aldrig glömma maktlösheten och hatet jag kände vid just dom tillfällena.
    Så smisk fick jag aldrig men jag kanske räknas med ändå. Född-75.

• MariaTussen

Åsa - men snälla... har du barn i tonåren?

jag har varit i tonåren för inte många år sen och jag kan erkänna idag att visa örfilar gjorde jag mig förtjänt av.

Jag minns en gång när jag var 14 så började mamma och jag att bråka och jag blev så arg att jag puttade mamma och som tur var så landade hon på sängen .. och hon var i 8 månaden!!!..
    då förtjänade jag en örfil.
    Fan vad jag ångrade mig sen.
    Sen en gång när jag trotsade mina föräldrar när jag var 15. jag ljög för dem för att stanna ute längre och för att festa.. o de slutade med att jag kom hem skit full och kom hem 4 på morgonen utan att ringa!!..

min lista kan göras lång oxå..

• SuziQ

Du kan väl för sjutton inte jämföra vuxnas gränsöverskridelse med ett barns. Ett barn är en människa under 18 år, de ska vägledas till vuxenlivet och stöttas att at rätt beslut. Om de tar fel beslut ska vi åtre igen , men mycket tålamod och kärlek jobba vidare för att de ska få en framtid. Om ett barn går över gränsen/ej lyder finns det alltid metoder som fungerar bättre än en betydelselös dask. För ni menar ju att det ska vara en lätt smisk baar? Men då tjänar den ju ingenting till..eller? oOCh gör den ont e det ju en kränkning..eller??

Man måste få överskrida o testa vissa gränser som barn-tonåring, Det hör oxå till utvecklingen

• julmusten

Det spelar ingen roll hur hemska barn ar och hur gamla de ar. Faktum ar att vi som vuxna ar aldre och mognare an barn och skall veta battre. Vi skall kunna resonera med arga manniskor pa ett rationellt och lugnt vis, gammal som ung.

Svar på tråden Fick ni smisk?