• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • Flickmamma 75

MariaTussen

Jag måste vara jävligt borta i huvudet, du får koppa inlägget jag hittar det inte..

• SuziQ

The blue rose. Som förälder har man ett ansvar- och det ansvaret frånsäger man sig om man smiskar (kan man få tillstånd att smiska en 16 åring eller skulle ni föredra binda fast med ett skärp å slå sen??) Det e väl inte så behnadlingshem för narkotika funkar heller??? Man får väl stötta sitt barn i kampen för ett drogfritt liv... det e väl det man bör göra. Jag tvivlar på att tvätthantering är en lösning som blir långvarig, var lite sarkastisk där, men vill behålla barnet som en familjemedlem och då slår jag inte utan PRATAR!!

• Flickmamma 75

Är det änns tillåtet att S-L-Å sina barn?
    Vad bra man måste vara på att uppfostra om man väljer att ge en örfil istället för att förklara ordentligt vad ungen gjorde fel, btw MariaTussen du svarade inte på vad jag skrev några sidor bakåt..
    Tror jag, fast jag kanske missade det.. iochförsig.

• julmusten

OK, sma barn gor dumheter for att de inte vet battre. Stora barn gor dumheter for att folk har varit dumma mot dem!!

Jag tror inte att de kommer sluta gora dumheter for att man ar annu dummare mot dem. De tonaringar jag kande som tonaring som hade hyss for sig hade inte sa bra hemforhallanden. Sa igen, kanske man skall rannsaka sig sjalv som foralder om ens barn gor nagot dumt!!!

• MariaTussen

Flickmamma - jag har svarat på den frågan men kanske inte direkt ill dig.. den finns säkert där..

• SuziQ

Det är dock glädjande att läsa att vi som HAR barn inte slår. När de andra som ej har barn än eventuellt får barn, då får de begrunda sina tidigare tankar och åsikter och se om det faktiskt går att smiska sitt underbara barn som man efter många månader och jobbiga värkar fött fram!!
    Får någon annan smiska ens barn (daska i rumpan) Eller e det bara föräldrarna´s privilegie? Kan man få delegera smisk, typ att grannen får slå??

• TheBlueRose

Snälla ni,,tagga ner lite..

INGEN här säger att tillhyggen ska användas skärp/piskor el dyligt...

En ren lättare dask i rumpan är ingen fara,,..

Jag menar inte att man ska ta i med ALL sin kraft..BARA markera,, att nu är det NOG....

Man visar att nu har dom trätt över alla som går att överträda...

• Åsa Ystad

Maria: En örfil ÄR misshandel! Varför inte? Bl a för att det är förbjudet i lag... Och för att jag aldrig skulle drömma om att klippa till en vuxen i en liknande situation och därmed ännu mindre mitt eget barn! Och för att om mamma skulle ha gett mig en örfil när jag kom hem och hade hittat på dumheter i tonåren, så hade jag rymt hemifrån. Listan kan göras längre...

Svar på tråden Fick ni smisk?