• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • SuziQ

ok..där ser man . Efter några kurser i psykologi har man iaf lärt sig att läsa av vissa människor.

Nej, personligen anser jag att "öga för öga, tand för tand" tankegångarna är lite väl gammelmodiga för min smak. Skulle tycka synd om att slösa elkraft på att grilla en pedofil.... de får nog sitt straff(och förhoppningsvis vård) i fängelset..bara de e där i måååånga år!

• Åsa Ystad

Det är INTE skillnad på dask i rumpan och stryk!! Att daska/smiska är att slå!

Maria: Menar du att du skulle slå din 15-åring som kom hem drogad!?

• MariaTussen

Suziq - haha tror du att det hjälper med att dra månadspeng och att denne ska ta hand om tvätten resten av året. det är skrattretande. Gud det finns på sååååååå många sätt att få droger utan att behöva pengar.

• SuziQ

Förlåt Blue rose..vad menar du med OT +???

• SuziQ

jag måste bara skratta nu...det är verkligen en trevlig debatt vi har. Skönt att jag tillhör majoriteten emot detta

• MariaTussen

Suziq - sveriges rättsystem är skit!!!!

Åsa - inte menar jag att jag ska misshandla 15 åringen men jo jag skulle ge en örfil, varför inte?

• TheBlueRose

Suzi,,tror du på allavr om du drar in månpengen för en 16-åring att han inte kan skaffa fram pengar på annat sätt ..

Bestraffar man dom med utan pengar så leder det vidare till brott å sedan är cirkusen igång...

Att ta hand om tvätten skulle dom göra men ändå fortsätta med sina hyss,, tro mig ...

• Flickmamma 75

MariaTussen

När menar du att ett barn "förtjänar" en smisk då?
    Jag drog bara det där med fula ord som exempel, jag är inte tankeläsare hörru..

• Beckasin

Nej inget jag är född 70. Men jag hade kompisar som fick stryk. Ett syskonpar brukade hota varandra med att "jag skall skvallra för pappa så får du stryk" Stackars pappan när han kom hem och fick höra att han skulle dela ut stryk hit och dit. Ett exempel på hur dåligt sånt fungerar.

I England fick barnen stryk eller smäll på handen. Då sprang de upp på sina rum och illtjöt demonstrativt hur länge som helst. Ytterligare exempel på hur dåligt det fungerar som uppfostringsmetod. Barnet känner sig bara kränkt och ångrar inte det stygga de gjorde.

• MariaTussen

Flickamamma - oj du har missat mitt svar.. läs tidigare inlägg=)

Svar på tråden Fick ni smisk?