Inlägg från: Flickmamma 75 |Visa alla inlägg
  • Flickmamma 75

Fick ni smisk?

Jag är född 75 och fick smällar och smisk av pappa, men aldrig av mamma som tur var. Skulle aldrig, aldrig, ALDRIG slå till någon av mina döttrar hur elaka dom än varit.
    Vad får man ut av det? Vi skulle väll inte vilja ha smisk av barnen om dom tyckte att vi betett oss illa.. bättre att lära sig kommunicera ordentligt istället.

• Flickmamma 75

Mariatussen

Så du tycker det är okej att bita i en 2 årings (!!) arm bara för att 2 åringen
    bitit tag i mamman? Det vet jag att du inte skrev ordagrant att du tyckte heller, undrar mest bara. Tycker absolut inte att det är änns i närheten av rätt.

All fysisk våld är fel!!!!!

• Flickmamma 75

Min mamma berättade för mig att pappa hade ofta slitit min storebror i håret när han var elak, och då hade min storebror "fått in" det beteendet att han själv gick omkring och slet i sina dagiskompisars och även mig och mina småsyskons hår..

Så man ska passa sig med vad man säger och gör,
    lite OT kanske men jag brukade ju själv muttra "åhhhh faaan" när något gick dåligt
    för mig eller om jag tappade något i golvet typ..
    Så då gick min ordslukandes då 2-åriga dotter och tjoade "åh fan åh fan åh fan"
    Tänk då vad hemskt om man slår sitt barn och dom härmar det beteendet, inte alls bra.

• Flickmamma 75

MariaTussen

Men om man tycker att det är fel att barnet bits, varför biter man då tillbaka-
    om det är det beteendet man inte gillar?

• Flickmamma 75

MariaTussen

Är det dom enda alternativen? Antingen att bita tillbaka eller att skratta?
    Jag tror såhär.. dom i samhället som är våldsamma och beter sig illa är såna som
    faktiskt haft det jobbigt i hemmet och själva blivit utsatta för våld,
    mina döttrars pappa hade ju en tuff uppväxt.. och han blev en precis lika dålig och elak person som hans föräldrar var. Tyvärr.
    Jag har aldrig slagit mina barn, jag tror på att kommunicera ordentligt istället och mina tjejer har toppbetyg iallafall.

• Flickmamma 75

MariaTussen

Daskar du till dina arbetskamrater på jobbet om du tycker dom beter sig illa?

• Flickmamma 75

MariaTussen

Jag drog inte alla över en kam, jag sa att oftast så är det faktiskt så,
    men inte alltid.. jag blev slagen som barn, men jag slår inte mina barn för det.
    Däremot förstod jag inte vittsen, visst kanske jag lydde lite bättre..
    Men det var ju för att jag var rädd för att bli slagen igen, så jag gick och trippade på tå för att inte ställa till med något besvär och DET är faktiskt inte bra.
    Man ska sköta sig, men inte såpass mycket så man känner obehag ifall man skulle råka göra ett misstag. Det har alla rätt att göra.

Jag har stora erfarenheter av våld i hemmet och jag kan utan tvekan konstatera att det bara får dåliga konsekvenser.. varför inte sätta sig ner och prata så att barnet förstår att han/hon betett sig fel.. istället för att smocka till henne? Visst kanske det tar lite tid, men ger man det tålamod så fungerar det.. Mina döttrar lyssnade mycket bättre på mig, som inte slog, än vad de gjorde mot sin pappa.

En dask känns, men allra mest i hjärtat.. och det vet jag mycket väl.

• Flickmamma 75

MariaTussen

"Jag är för att daska i handen eller i rumpan men inte sådant dask som lämnar men för livet. snälla jag skulle aldrig kunna SLå mina framtidan barn!!"

En dask på handen eller rumpan är att SLÅ!!!!!!

• Flickmamma 75

MariaTussen

Jag förstår vad du menar, men varför inte lika gärna tillrättavisa barnet igenom att prata istället för att "daska" lite på rumpan? Om vi säger att din son har kallat dig för fula ord..
    Är det inte då bättre att förklara så barnet förstår att du vart ledsen för vad han gjorde, och att han kanske får svårt att skaffa kompisar om han beter sig så illa.
    Istället för att smälla till han en gång på rumpan och sedan får det vara liksom..

• Flickmamma 75

MariaTussen

När menar du att ett barn "förtjänar" en smisk då?
    Jag drog bara det där med fula ord som exempel, jag är inte tankeläsare hörru..

• Flickmamma 75

MariaTussen

Jag måste vara jävligt borta i huvudet, du får koppa inlägget jag hittar det inte..

• Flickmamma 75

Är det änns tillåtet att S-L-Å sina barn?
    Vad bra man måste vara på att uppfostra om man väljer att ge en örfil istället för att förklara ordentligt vad ungen gjorde fel, btw MariaTussen du svarade inte på vad jag skrev några sidor bakåt..
    Tror jag, fast jag kanske missade det.. iochförsig.

• Flickmamma 75

Jag håller med om vartenda ord Tjohalia skrev,
    ni som tycker det är okej med en såkallad "liten dask" borde ta och läsa hennes inlägg...

• Flickmamma 75

TheBlueRose

Mina tonåringar har varit EXTREMT utom kontroll vissa perioder,
    vilket jag till viss del kan tro är en reaktion efter hur deras pappa har betett sig.. faktiskt..
    Hursomhelst, jag har aldrig aldrig någonsin "daskat" till dom utan istället sagt med bestämd röst vad jag tycker och tänker och gett dem sina straff för vad de gjort (inte fysiska naturligtvis) och det funkade.. dom fick följder för vad de gjorde UTAN att jag behövde SLÅ och därmed _bryta mot lagen_.

• Flickmamma 75

Läs nu detta, jag tycker det stämmer så bra.
    Jag blev ju själv slagen och precis som Tjohalia skrev så lärde jag mig faktiskt inte
    VAD jag gjorde fel, bara ATT jag gjorde fel.. och det slutade med att både jag och mina bröder och systrar gick omkring och hade ont i magen för ifall vi skulle råka göra minsta fel så skulle vi få stryk.

Tjohalia Online
    Idag 21:27 - NR: 8655022

Har följt denna tråd ett tag men nu kan jag inte vara tyst längre...
    Oavsett om ni tycker det är ok eller inte med smisk, dask, slag (kalla det vad ni vill, aga är det hur som helst) så är det faktiskt OLAGLIGT! Det spelar ingen roll hur liten dask det är, det är olagligt och går inte att komma ifrån!

Enligt mig är det bara att smita ifrån sitt ansvar som förälder att slå. Det är ju mycket enklare och snabbare än att ta sej tid och sätta sej ner med sitt barn och prata om saken och förklara. Ge dom en dask så lär dom sej... fast jag tror inte att barnen lär sej varför det är fel på det sättet, utan snarare att dom aktar sej för att hamna i trubbel bara för att dom är rädda att dom ska få en smäll igen.

Jag tycker att det är maktmissbruk. Föräldern är fysiskt överlägsen barnet och utnyttjar sin ställning...

• Flickmamma 75

SannaStina

Jag tycker inte heller att sånt är rätt, att hota med "nu lämnar jag dig här!"..
    Men det betyder inte att slå är mer rätt.. jag kan ta min dotter i armen om hon beter sig illa (dock inte så att hon får ont) och sätta henne öga mot öga med mig och förklara med bestämd röst att "så får man inte göra för att nisse blev ledsen" och "nu får du be om ursäkt och sedan skärper du dig ordentligt annars får du inte vara med på några kalas i forstättningen"

• Flickmamma 75

Man behöver faktiskt varken hota eller slå sina barn för att få dom att lyssna..

.. ballt va?

Att pappa slog mig och mina syskon har iallafall totalsabbat våran relation nu, jag har inte pratat eller haft någonsomhelst kontakt med honom överhuvudtaget sedan jag flyttade hemifrån.. precis så är det för mina döttrar, dom har inte någon kontakt med sin pappa och vill det inte heller. Varför? Jo pågrund av slagen..

Men visst, lycka till ni som vill uppfostra era barn igenom att _bryta mot lagen_.
    Att "daska" till sitt barn på rumpan, örfila, slita och ha sig är att SLÅ och att SLÅ är olagligt.
    Tänk om ert barn mår dåligt över slagen och kontaktar bris, det kan tas som misshandel.. så det så.

• Flickmamma 75

Tycker Haileys "uppfostrings-metoder" låter jättebra!

Svar på tråden Fick ni smisk?