• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • julmusten

Tussen, jag bor i ett land dar aga och daskar ar sedda som norm, sa jag vet precis var du kommer ifran, men jag tror inte att daskar och knappar hur milda de an ar gor nagon som helst skillnad.

Forst och framst for att ett "nej" har precis samma effekt, och aven for att jag tror att man som foralder mar daligt av att lagga sina hander pa sina barn. Gor man inte det sa borde man tanka hart och lange pa varfor sa ar fallet.

Man slar inte vuxna nar de gor nagot fel, man resonerar med dem. Darfor resonerar man med barn med. Man maste bara hitta ratt satt att resonera pa!!! Att sla ar inte ett bra resonemang, vad lar det barnet??

• kristinah

eller var det inte på de gamla grekernas tid .... tror att det var aristoteles eller PLaton eller som sa att de unga borde visa de äldre mer respekt....

som sagt.....så har det ALLTID varit......att man tycker att undgdomen av idag är så mycket mer ouppfostrad mot vad man själv var....

• Linda1976

Nej verkligen inte, och inte nåt som jag hörde om heller när jag var liten.

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • SuziQ

Hej..hoppas det nu inte blir nån ilsken jakt på Mariatussen..som sagt, det är ju bra att folk säger vad de tycker och tänker, måste alltid respekteras.

• MariaTussen

Alltså jag ska säga dett ännu en gång.
    Jag är för att daska i handen eller i rumpan men inte sådant dask som lämnar men för livet. snälla jag skulle aldrig kunna SLå mina framtidan barn!!

Sen som du säger att min lillasyster är för liten för att svara för sig själv så måste jag säga att du har fel.. min lillasyster är kanske bara 7 fgyller 8 i år så är hon intelligentare än vanliga 7 åringar, och säger inte det bara för att hon är min syster utan för att det är bevisat. Hon har en hjärna av ett äldre barn och kan uttrycka sig själv och förklara saker och ting och förstå sådan som ett vanligt barn inte skulle. Det har hänt mycket under vårt liv(inget meddask att göra) men som tx att mina föräldrar har flyttat isär och mamma med syster bor i hemlandet och pappa på andra sidan jorden i spanien. Detta förstår hon och kan resonera som nästan en äldra barn kan.

• MariaTussen

Suziq - hehe nej det hoppas jag inte och det är nog inte bara jag som tycker som jag. men jag vill bara att du ska veta att jag menar inte att misshandla ett barn. det skulle jag aldrig uttsätta mina framtida barn för men jag tycker som jag tycker.

hur skulle det vara om ALLA hade samma åsikter?

• SuziQ

Kan tillägga att anledningen till att man inte vet om folk fått stryk under sin uppväxt på 70-80 talet är just att det är en sån stor skam att få det, att erkänna det. Åtminstone för de flesta. Alltså om man själv ej fick det så är det inte säkert att ens klasskompisar har berättat att de har fått..det finns ett stort mörkertal. Det kan vara en positiv trend att just tala om det, nu när de flesta känner till anti aga lagen och är måna om att ej skada sina barn på något sätt.

• Flickmamma 75

MariaTussen

Jag drog inte alla över en kam, jag sa att oftast så är det faktiskt så,
    men inte alltid.. jag blev slagen som barn, men jag slår inte mina barn för det.
    Däremot förstod jag inte vittsen, visst kanske jag lydde lite bättre..
    Men det var ju för att jag var rädd för att bli slagen igen, så jag gick och trippade på tå för att inte ställa till med något besvär och DET är faktiskt inte bra.
    Man ska sköta sig, men inte såpass mycket så man känner obehag ifall man skulle råka göra ett misstag. Det har alla rätt att göra.

Jag har stora erfarenheter av våld i hemmet och jag kan utan tvekan konstatera att det bara får dåliga konsekvenser.. varför inte sätta sig ner och prata så att barnet förstår att han/hon betett sig fel.. istället för att smocka till henne? Visst kanske det tar lite tid, men ger man det tålamod så fungerar det.. Mina döttrar lyssnade mycket bättre på mig, som inte slog, än vad de gjorde mot sin pappa.

En dask känns, men allra mest i hjärtat.. och det vet jag mycket väl.

• SuziQ

det där med men för livet låter lite som "en gång är ingen gång.." resonemang..det måste jag säga. Jag undrar om du sett ett ledset barn i ögonen ngn gång? Verkligen, en ettrig 3 åring som gjort något dumt. Brukar räcka med tillrättavisning....det är straff nog.

Svar på tråden Fick ni smisk?