• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • Johanna 25

Hur har man uppfostrat barnen från början om man får en loska i ansiktet...?! Herregud.
    Om jag nu skulle få det så hade jag verkligen inte haft några problem att tala någon tillrätta utan att kränka den lilla individen tillbaka.
    Inte konstigt att barn behandlar varandra illa i skolan och på dagis när uppfostran hemma ser ut som den gör. hua....

• MARIA99

jag är född 1979 & min man 1975 ingen av oss har fått smisk eller annat liknande iallafall. Hörde aldrig om nån vän som fått det heller..

• Diorlover

fick en dask i rumpan av min mamma en gång när jag va liten.. jag blev så förvånad å besviken att jag glodde på min mamma me stora sorgsna ögon så hon bröt ihop i tårar å sa förlåt 1000 ggr om..

• Rokka Jill

född 84.. än idag är aga i tyskland inte förbjudet.. dock får det inte komma blåmärken o annat då klassas det som misshandel..

och ja.. jag fick smisk...

Min storebror fick pryl när han kom hem sönderslagen o söndrig NY jacka..
    han hade fått stryk av en kille i skolan..
    Morsans första fråga "slog du tillbaka?"
    "nej.." svarade han.. o radash.. han fick smisk av modern..

Dagen efter ringde hans fröken /rektor eller hur det var..
    morsan blev inkallad.
    Brodern min gav igen dagen efter.
    rätt så ordentligt.

Modern min = stolt..

Klart ungarna ska lära sig att försvara sig..
    vi andra blev heller aldrig mobbade fast vi inte gick i märkes kläder.

Jag tror att en klapp på rumpan o fingrarna kan vara bra. min syster som fick samma uppfostran är dock mot detta

• KickStart

TS: Jag är född 1969 och har aldrig fått en fysisk tillrättaviselse av mina föräldrar.
    Inte en dask i stjärten- hårlugg etc.
    Däremot har de satt sig ner och pratat med mig- så jag förstått allvaret.

• Kristin24

NEJ har aldrig fått smisk....en örfil en gång, men den provocerade jag fram.

• Flickmamma 75

Jag är född 75 och fick smällar och smisk av pappa, men aldrig av mamma som tur var. Skulle aldrig, aldrig, ALDRIG slå till någon av mina döttrar hur elaka dom än varit.
    Vad får man ut av det? Vi skulle väll inte vilja ha smisk av barnen om dom tyckte att vi betett oss illa.. bättre att lära sig kommunicera ordentligt istället.

• Johanna 25

Hur gamla är då era barn när ni börjar slå dem? (Ja, jag använder inga omskrivningar som "dask", "klapp på rumpan" eller "klapp på fingrarna".)
    Skulle ni själva uppskatta att bli slagna?

• Cheri

Nu är jag iofs född på slutet men min mamma har aldrig ens höjt rösten åt mig..

• rebeckaa

Har fått "smäll i rumpan" men tyckte att jag var ett snällt barn för jag respekterade och gjorde som mina föräldrar sa sen, men de blev ariga när min syster och jag bråkade, men det var ingen som satte sig ner och pratade med oss och frågade vad som hänt utan vi fick smisk i rumpan och sen åkte vi in på rummet.

Svar på tråden Fick ni smisk?