• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • Förhoppningsfull

Jag är född -72 och har aldrig fått stryk av mina föräldrar. Tack och lov! Det kommer inte mina barn heller få.

• sveamoder

ALDRIG!!  jag är född -70

Inte vad jag kan minnas i allafall, men så var jag ju väldigt snäll förstås!! *S*

Och jag skulle aldrig röra mina barn heller.

Ungar och hundar lär man rätt saker, inte bestraffar för fel dom gör.

• Morsan 05

Japp, det fick jag om jag gjort något dumt... Är född -76 och har gjort närmare bekantskap med Herr Björkqvist ett antal gånger som barn Men skulle inte vilja presentera honom till min dotter.

• julmusten

Tussen,

Jag forstar var du kommer ifran, men jag ar vuxen. Forstar dina barn??? De vet inte vad du gick igenom och hur det kandes, darfor kanske det lilla du gor, (daskar etc.), kanns lika krankande och skrammande som de valdigt hysteriska krankningarna du upplevde??

Man skall inte skramma sina barn till att gora ratt, man skall lara dem att forsta varfor man gor ratt.

Min man har lite samma ideologi som dig; han blev misshandlad ofta, (och vi snackar misshandlad), bade fysiskt och psykist nar han var liten och tycker inte att en dask eller knapp pa fingrarna skadar. Men det ar ju enbart pga att han upplevde det han gjorde pa den nivan han gjorde. Jag blev aldrig agad, men kommer ihag med skrack hur min mamma en gang skrek till mig helt hysteriskt nar jag var fyra for att jag gjorde nagot mot min brorsa. Jag vet nu nar jag ar vuxen att hon gjorde vad hon gjorde for att hon var radd att jag skulle skada min brorsa. Jag fattade det inte da, och fastan jag forstar det nu sa ar det ett minne som jag kommer ihag med obehag. Nar jag forklarade det for min man sa tror jag att han fattade var jag kommer ifran. Jag vet att han kommer ha som en reflex att vilja anvanda aga, men jag har bett honom att han skall komma till mig nar han kanner sa. Far hoppas att det funkar. Jag vill inte skramma mina barn, det lilla minnet jag har, mitt enda av obehag fran barndomen mer eller mindre, ar nog for att jag inte skall vilja gora nagonting som gor att mina barn kanner sa.

• adrenalin
    jag är född -85 och blev luggad väldigt ofta  när jag inte gjorde som jag skulle.
    kommer ihåg hur arg jag blev. det slutade med att jag blev rädd för min mamma och sprang ifrån henne när hon blev arg.  när jag blev lite äldre blev jag arg och sa hur mycket jag hatade när hon luggade mig och att hon aldrig mer skulle göra om det. Hon gjorde om det nån gång och då blev jag arg och sa att hon lovat.

Pappa brukade säga till med våld. endera nöps han eller så kastade han ner en i golvet. eller så skrek han att man var en idiot. båda är lika illa, om inte det sistnämda var värre till och med.

Och jag säger som så... jag fattar inte vad människor som är FÖR baraga tänker med. Min spontana tanke är att de är ett gäng idioter som inte fattar vad de snackar om. Har de själv varit barn som haft föräldrar som gett dom smärta?? jag undrar jag....
  • HeddaBigBum

född 77, bror född 74
    Nej. Om mamma var riktigt rejält förbannat arg kunde hon ta tag i armen. Inte så att det gjorde ont egentligen, men för att markera att NU RÄCKER DET! Och de få gånger hon gjorde det, då var det allt som behövdes...

• adrenalin

MariaTussen:
    Jag läser det du skriver och tycker du är en stark människa som klarat dig igenom att få stryk. Kanske borde du göra dina barn tjänsten att vara nolltolerant mot smisk?

Jag tror inte heller det är någon fara att ta tag i barnet bestämt (inte våldsamt), man måste inte alltid vara så himla öm tycker jag. Huvudsaken att barnet inte får ont.

Jag blev så himla arg när mamma hårluggade mig. Det var inte alls till någon hjälp. Det gjorde mig oerhört frustrerad och jag blev som sagt rädd för henne.

• julmusten

Fysisk aga behover inte vara det varsta som man utsatter ett barn for. Psykisk aga ar lika skadligt om inte varre an fysisk.

• MariaTussen

Kristinah - vad är rätt o fel igentligen? alla fostrar sina barn som de själv känner är rätt och så är det .. eller hur?
    jo jag tyckte att det var rätt av min mamma att bita tillbaka men som sagt hon bet inte hårt!!! hon nafsade bara.. herregud.. jag menar inte att man ska misshandla sina barn idag.. men jag tycker inte att barn på 3,4,5,6 år ska behandla sina föräldrar hur dem vill heller! jag har sett och varit med om barn i den åldern spottat föräldrarna i ansiktet, nu menar jag bokstavligen spottat, och där föräldrarna tar det med ro(?)
    fattar jag inte i min kultur att spotta en vuxen människa i ansiktet är att förlora all respekt för dem.
    Jag skulle aldrig kunna prata ett barn till rätta, med lugn och ro när jag har en loska i ansiktet utan att bli förbannad.... men det är ju jag sen vet jag inte hur du gör?

• MariaTussen

Julmusten - jag förstår vad du menar men om du läser min tidigare inlägg så kanske du får svaret till de du frågade innan..

Svar på tråden Fick ni smisk?