• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • HelenR

Jag är född 82 så jag passar inte här, men jag blev misshandlad i ca 3 år av båda föräldrarna

• StP

Jag har inte fått smisk (är 30) och minns inte att någon kompis skulle ha fått det heller.

HelenR: Ruskigt att höra. Jag antar att det både är fruktansvärt och styrkande att ha tagit sig igenom något sådant.

• MiaB72

Är född -72 och har aldrig fått smisk - min mamma fick det som liten och svor att aldrig göra samma mot sina barn.

• Bidrottningen

Född 72, aldrig smiskad. Så vitt jag vet blev min mamma aldrig heller smiskad. Familjen har en smisk-fri historia!

• halstabletten

jag har fått smisk av min farfar en gång. Jag är född på 80-talet...Så det var nog vanligt när mina föräldrar var barn (årgångar -57 och -58)

• zebran i Stilla havet

Fodd 72 och fick aldrig smisk.

Intressant ar att har dar jag bor ar det forst NU tal om att forbjuda barnaga och argumenten for att smiska florerar som bast i medierna. Det verkar som om flertalet har tror att det inte gar att uppfostra barn utan att lappa till dem. Man blir ju MORKRADD!!!!!

• mamma till 2

Född 79 - aldrig smisk.
    Jo förresten, en gång då jag var 6 år fick min storebror mig att "moona" på balkongen när det gick förbi en gubbe. Morsan blev vansinnig och gav mig en dask på rumpan ;)
    Inte så farligt..

• Hope 1975

Nej jag blev luggad ( 75 a ) och fick gå in på rummet. Rummet var jättebra för sen kom alltid mamma eller pappa och diskuterade med mig ( om det gick ) vad som hänt.

jag tar också min stora till hans rum när han behöver det ( eller för att slippa bli alltför arg ,vilket är det värsta som finns )

• Kennel

lagen mot aga kom 1979 och det var samma år som jag föddes.
    jag fick kraftigt med stryk av min mamma och sedan av min styvmor,efter att mamma dött.
    detta pågick enda tills jag var 17 år.
    men ibland får jag fortfarande en knuff eller armbåge.är idag 26 år.

• SPECIELL

Jag är född 78 å jag har fått smisk på rumpan vill jag lova. Minns hur jag låg i mammas knä ovh hur jag försökte hindra henne för att slå jävla idiot fick jag det sagt med

• mimi72

Född 72 o har inte fàtt direkt smisk . Mamma har berättat att när jag var liten , typ 1,1 1/2 àr smiskade hon mej pà fingrarna.Detta hjälpte dà inte, sa till henne att där ser du , det finns ingen anledning att smiska för det hjälper inte. Dà sa hon att det var jag som var för envis!! Efter det fick hon tvà "snällare" barn...

Pappa tog oss hàrt i armen. Det gjorde väl ont , men det värsta var skammen , för oftast var det inför folk.Dà skämdes man väl för att man gjort nàt dumt.

• Tildas52

född 83 mamma har bara tagit mig hårt i armen det är det grövsta hon har gjort =) glad för det lätt att man uppfostrar med samma metoder annars

• Ankissen

Född 78 och har aldrig fått smisk. Min syster född 67 fick smisk av pappa en gång när hon rymt från farmor, men då gav mamma pappa en sån utskällning att han aldrig gjorde om det...

• EMR

Född -69, har aldrig nånsin fått smisk.

• Lejån

Ja, jag kommer ihåg en gång än idag... Ville inte följa med ut och plocka bär för jag hade urinvägsinfektion, men det hade jag inte vågat berätta heller. Så då fick jag stryk istället. Härlig medicin.

• Jonsmamma

Nej, det fick jag inte.

Måste bara skicka med ett citat ur tal hållet av Astrid Lindgren -78, kanske finns det de här som inte läst det?

"Och för dem, som nu så ivrigt ropar på hårdare tag och stramare tyglar, skulle jag vilja berätta vad en gammal dam en gång talade om för mig. Hon var ung mor på den tiden när man ännu trodde på det där, "spar på riset och du fördärvar pilten", det vill säga, hon trodde egentligen inte på det, men en gång hade hennes lille pojke gjort någonting, så att hon tyckte att han måste få en risbastu, den första i sitt liv. Hon sa åt honom att han själv skulle gå ut och ta reda på ris åt henne. Den lille pojken gick och var länge borta. Till sist kom han gråtande tillbaka och sa: "Jag hittade inget ris, men här har du en sten som du kan kasta på mej." Då började mamman också gråta, för hon såg plötsligt alltihop med barnets ögon. Barnet hade tänkt att "min mor vill faktiskt göra mig illa, då går det väl lika bra med en sten".
    Hon slog armarna om honom, och de grät en stund tillsammans. Och sedan la hon stenen på en hylla i köket, och där fick den ligga kvar som en evig påminnelse om det löfte hon gav sig själv i den stunden: aldrig våld!"

• Justin

Född 1952. Fick stryk med rem eller ris på bara ryggen -skjortan avtagen.

• BellaBellaBella

Blev agad mycket genom uppväxten. Kan inte säga att lagändringen påverkade på något märkbart sätt...

Svar på tråden Fick ni smisk?