• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • sandra1984

Jag är född på 80 talet.
    Jag fick smisk en gång,lite grann vissligen....men ändå.Gjorde inte ont egentligen,men jag var rädd....tycker det är hemskt,skulle aldrig ge smisk.
    Jag glömmer aldrig.

• Avalon

Jag är född -79 och ja, jag fick smisk/stryk eller blev släpad eller dragen i håret när jag gjorde något som inte passade av min far. Samt utsatt för grov verbal misshandel som i vissa fall nästan kändes värre än det fysiska...   Har en dotter idag på 10 månader och ber till gud att jag aldrig ska passera gränsen och skada henne fysiskt eller psykiskt någonsin. Men när jag blir arg så skriker det i huvudet på mig "Slå!" Fruktansvärt jobbigt och någonting som jag måste jobba med för resten av mitt liv. Skulle jag mot all förmodan skada henne på något sätt så skulle jag anmäla mig själv direkt.

• Hannah76

Jag har aldrig fått smisk. Men hos dagmamma fick vi sitta i skamvrån..*L* hade iof vattnat hela hennes gröna heltäckningsmatta i sovrummet i hopp om att den skulle växa som gräs...Haha. Är född -76.

• Shaymin

Jag är född -69 och har aldrig fått smisk, eller suttit i skamvrå eller fått någon annan bestraffning. Visst har jag fått mig en och annan utskällning vid tillfälle, men aldrig på ett sätt som jag har upplevt som kränkande.

• Niz

Jag är född på 80-talet o Nej jag fick inte smisk.. istället blev jag misshandlad.. =/

• 1malle

Fick "stryk" av min mammas gubbe...Men inte var det i uppfostrande syfte utan det var mer som terapi för hans ego...
    Skulle aldrig bära hand på mina barn o tolererar heller inte att någon annan gör det, oavsett om det är i fostrande syfte eller inte...

• Mirris

Jag o min mamma örfilade upp varandra.. o en gång jagade hon mig med mattpiskaren! jäklar va fort jag sprang.

Vi var osams från morron till kväll!!! Och när jag tänker tillbaka så minns jag faktiskt att jag var en riktig plåga nrä jag växte upp.

På kvällarna nrä vi varit osams så sa jag bara gonatt till PAPPA!! För han blev aldrig arg på mig.. kanske för att han jobbade jämt.. och mamma var hemma heltid med mig o min lillebror!
    Jo en gång blev han JÄTTEarg på mig, minns inte vad jag gjort med jag minns att jag sprang ut o satte mig på vägen och att han kom o lyfte in mig.. TOKarg!

Mamma "misshandlade" ju inte mig, men dess örfilar satt i länge sen.
    När jag blev ihop med min första kille, så fick han sig en örfil med jämna mellanrum. Men jag slutade efter ett tag, för han började ge tillbaka!!

Jag är född -70

• valkyrian

Mirris--> det är ju det resultatet blir, det sitter ju i ryggmärgen... Dags att bryta den onda cirkeln

Svar på tråden Fick ni smisk?