• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • SuziQ

Handling och krafttag? Det e knappast så att de eså man arbetar med unga kriminella...ni vill väl att de ska ha vård? Eller ska de bara dö ut?? För ahde ni gillat ett behandlingshem för unga missbrukare där man hotade med smisk om de drogade sig???

• SuziQ

Jag får verklige bita mig i tungan nu.-.....
    nej..menade inte att du skulle vara på ett socilakontor....eller din familj! Absolut inte. men att en sån attityd som du för fram är just en sån som kan leda till att man tappar kontrollen över sitt handlande. Och det e ju trist att det ska behöva hända. Det handlar för mig o många andra med mig om NOLLTOLERANS mot våld..all våld inklusive smisk

• TheBlueRose

*suck*

Läs inläggen istället än att älta samma sak om å om igen va...

• Flickmamma 75

TheBlueRose

Mina tonåringar har varit EXTREMT utom kontroll vissa perioder,
    vilket jag till viss del kan tro är en reaktion efter hur deras pappa har betett sig.. faktiskt..
    Hursomhelst, jag har aldrig aldrig någonsin "daskat" till dom utan istället sagt med bestämd röst vad jag tycker och tänker och gett dem sina straff för vad de gjort (inte fysiska naturligtvis) och det funkade.. dom fick följder för vad de gjorde UTAN att jag behövde SLÅ och därmed _bryta mot lagen_.

• SannaStina

Hej
    Har inte följt tråden så jag vet inte exakt allt ni diskuterat men vill bara göra ett inlägg som kanske kan vara intressant. Jag var på en föreläsning för något halvår sedan om kultur och då ingick även hur vi fostrar våra barn i Sverige kontra andra länder och kulturer. Eftersom Sverige i stort sett var först ut med att förbjuda barnaga har många utländska forskare undersökt Sverige om detta. Kom inte ihåg vilket land forskarna var ifrån men en grupp kom fram till att svenskarna började använda annan sorts psykologi när det blev förbjudet att aga eftersom många då även tolkade in lätta daskningar och att ta tag i barnet lite hårdare och säga att nu är det nog eller NU kommer du med(hårdare tag ger då en förstärkning till det man vill ha sagt).

I alla fall det många började göra istället var att hota barnet med att överge det. Typ - gör du inte som mamma säger så går jag ifrån dig just nu (de kanske är på lekplatsen) eller fy vad du är stygg jag vill inte bo ihop med sådana barn utan jag flyttar om du inte blir snäll osv - jag tror ni fattar vad jag menar.
    Följetången till detta är sedan att dessa forskare är att vi har svårt med relationer och separationer för då kör vi samma visa där: hotar med att lämna våra män/kvinnor om de skall vara så idiotiska/dumma/elaka mm. Att hota att lämna någon är psykologisk något mycket oroande och skrämmande för då bryter man förtroendet mellan varandra (och då även mellan barn och föräldrar som använder denna strategi).

Hon som föreläste sa att det var banne mig mycket bättre ge barnet en lätt dask eller ta ett hårt tag i tex överarmarna och säga till på skarpen med stark röst att något inte var acceptabelt eller att nu kommer du med här mm mm istället för "jag-överger-dig-om du-inte lyder-mig-hejdå-nu-går-jag"..

Tyckte det var intressant tanke och tänkvärt.

• Flickmamma 75

Läs nu detta, jag tycker det stämmer så bra.
    Jag blev ju själv slagen och precis som Tjohalia skrev så lärde jag mig faktiskt inte
    VAD jag gjorde fel, bara ATT jag gjorde fel.. och det slutade med att både jag och mina bröder och systrar gick omkring och hade ont i magen för ifall vi skulle råka göra minsta fel så skulle vi få stryk.

Tjohalia Online
    Idag 21:27 - NR: 8655022

Har följt denna tråd ett tag men nu kan jag inte vara tyst längre...
    Oavsett om ni tycker det är ok eller inte med smisk, dask, slag (kalla det vad ni vill, aga är det hur som helst) så är det faktiskt OLAGLIGT! Det spelar ingen roll hur liten dask det är, det är olagligt och går inte att komma ifrån!

Enligt mig är det bara att smita ifrån sitt ansvar som förälder att slå. Det är ju mycket enklare och snabbare än att ta sej tid och sätta sej ner med sitt barn och prata om saken och förklara. Ge dom en dask så lär dom sej... fast jag tror inte att barnen lär sej varför det är fel på det sättet, utan snarare att dom aktar sej för att hamna i trubbel bara för att dom är rädda att dom ska få en smäll igen.

Jag tycker att det är maktmissbruk. Föräldern är fysiskt överlägsen barnet och utnyttjar sin ställning...

• Chva72

JA! Det tror jag på!!!

SannaStina skrev:
    "Hon som föreläste sa att det var banne mig mycket bättre ge barnet en lätt dask eller ta ett hårt tag i tex överarmarna och säga till på skarpen med stark röst att något inte var acceptabelt eller att nu kommer du med här mm mm istället för "jag-överger-dig-om du-inte lyder-mig-hejdå-nu-går-jag"..

(sagt av en föreläsare)

• TheBlueRose

SannaStina ,,,fan vad bra inlägg.. Det får du tummen upp för DIREKT av mig ...

Det är det här vi har försökt att säga till vissa här i tråden men det är visst svårt att få fram

• Flickmamma 75

SannaStina

Jag tycker inte heller att sånt är rätt, att hota med "nu lämnar jag dig här!"..
    Men det betyder inte att slå är mer rätt.. jag kan ta min dotter i armen om hon beter sig illa (dock inte så att hon får ont) och sätta henne öga mot öga med mig och förklara med bestämd röst att "så får man inte göra för att nisse blev ledsen" och "nu får du be om ursäkt och sedan skärper du dig ordentligt annars får du inte vara med på några kalas i forstättningen"

• Ai67

Jag är född i slutet av sextiotalet. Jag har fått en dask en gång av min mamma. Hon var sjuk och hade jättehög feber och skulle köra mig till mormor och morfar (hon var ensamstående). Då satte jag igång och var obstinat och ville absolut inte åka. Tillslut brast det för mamma och hon smällde till mig på rumpan. Sen var hon helt förstörd. Det var första och enda gången.

~¨¨~*~¨¨~ ai.bilddagboken.se/ ~¨¨~*~¨¨~
Svar på tråden Fick ni smisk?