Inlägg från: SannaStina |Visa alla inlägg
  • SannaStina

Fick ni smisk?

Hej
    Har inte följt tråden så jag vet inte exakt allt ni diskuterat men vill bara göra ett inlägg som kanske kan vara intressant. Jag var på en föreläsning för något halvår sedan om kultur och då ingick även hur vi fostrar våra barn i Sverige kontra andra länder och kulturer. Eftersom Sverige i stort sett var först ut med att förbjuda barnaga har många utländska forskare undersökt Sverige om detta. Kom inte ihåg vilket land forskarna var ifrån men en grupp kom fram till att svenskarna började använda annan sorts psykologi när det blev förbjudet att aga eftersom många då även tolkade in lätta daskningar och att ta tag i barnet lite hårdare och säga att nu är det nog eller NU kommer du med(hårdare tag ger då en förstärkning till det man vill ha sagt).

I alla fall det många började göra istället var att hota barnet med att överge det. Typ - gör du inte som mamma säger så går jag ifrån dig just nu (de kanske är på lekplatsen) eller fy vad du är stygg jag vill inte bo ihop med sådana barn utan jag flyttar om du inte blir snäll osv - jag tror ni fattar vad jag menar.
    Följetången till detta är sedan att dessa forskare är att vi har svårt med relationer och separationer för då kör vi samma visa där: hotar med att lämna våra män/kvinnor om de skall vara så idiotiska/dumma/elaka mm. Att hota att lämna någon är psykologisk något mycket oroande och skrämmande för då bryter man förtroendet mellan varandra (och då även mellan barn och föräldrar som använder denna strategi).

Hon som föreläste sa att det var banne mig mycket bättre ge barnet en lätt dask eller ta ett hårt tag i tex överarmarna och säga till på skarpen med stark röst att något inte var acceptabelt eller att nu kommer du med här mm mm istället för "jag-överger-dig-om du-inte lyder-mig-hejdå-nu-går-jag"..

Tyckte det var intressant tanke och tänkvärt.

• SannaStina

Vad bra att jag kunde vara till hjälp i denna tråd och få användning för mina tankar och funderingar efter en bra föreläsning (har inga egna barn -ännu- att uppfostra och vet således inte hur jag kommer bli men vet förstås hur jag vill vara )

• SannaStina

Självklart finns det ALLTID fel metoder i vilken metod och nivå man väljer när man agar/daskar/hotar. Jag är starkt emot våld och hot mot barn. De skall veta varför man är arg på dem så de vet varför de ev straffas (kanske skamvrån?? inget lördagsgodis? elle rannat straff) men självklart är det inte ok slå ett barn - bara så ni vet min ståndpunkt där.

Tror dock att det är lite svårt vara helt objektiv med tanke på hur länge vi haft denna lag i Sverige och hur starkt den sjunkit in i vår mentalitet. Ta diskussionen med någon annan än en svensk så får ni nog en het diskussion - räcker ta den med någon i Europa - tex Frankrike. Ha då i åtanke att det kan vara mycket provocerande säga till dem som tror på detta i andra länder att de gör fel eftersom man då tenderar diskvalicera ett helt folk och säga att de alla är skadade som fick aga som barn....

Svar på tråden Fick ni smisk?