• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • ninahelena

Ja. Ursäkterna är visst många i rätten att misshandla sitt barn.

Jag hoppas det tänkesättet försvinner från det här samhället snart...

• ninahelena

Förresten så bodde jag vid flera tillfällen på sjukhuset med anledning av min klumpighet som liten...

• Trossens mamma

Jopp min pappa som var född i början av 30 talet gav mej smisk . jag minns bara 2 av ggr så det va nog inte något som ofta förekom. sista gången vet jag att jag va så gammal.13 år att han började gråta själv.

men nu är han ju förlåten. å han är död sen många år.

är född 79

*Stolt mamma och Ålänning*
  • Aros

Nej, aldrig. Min pappa har heller aldrig blivit slagen av sina föräldrar.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • Yessi79

Jo någon örfil har tilldelats av min mor ibland. Skulle aldrig kunna göra så mot mitt barn!!

• julmusten

MariaTussen, jag laste ditt tidigare inllag och tyvarr sa forstar jag inte riktigt var du kommer ifran.

Jag tycker att det ar en vuxens jobb att kunna ta en spottloska i ansiktet fran ett argt barn pa ratt satt, och kan man inte gora det utan att bli for arg sa gar man at sidan tills man lugnat ner sig.

Att moget kunna hantera sin ilska ar det absolut viktigaste som finns som foralder, och som nagon annan sa, sa skulle jag inte daskat till en vuxen om de spottade mig i ansiktet, alltsa skulle jag inte daska till ett barn heller.

Jag tror inte det spelar nagon roll hur hart man slar, eller hur mycket marken det ger. Det ar sjalva akten att man slar nagon och gor nagot som ar krankande som ar felet. Kan man inte tillrattavisa manniskor utan att anvanda sig av fysiska medel sa kanske man skall tanka lite pa hur man ar som manniska?

Det finns sa klart specialfall dar man ibland maste halla fast barn, eller till och med vuxna, men aldrig att man skall behova gora nagot som fysiskt markerar att nu har du gjort fel. Det tror jag bast kommer fram genom att saga till nagon hur det star till. Inte enbart for att det ar humanare, men ocksa for att det ger barnet en chans att fa ord att anvanda nasta gang den kanner som den gor.

• Chva72

Smisk på bara stjärten fick jag väl några gånger, någon hårlugg har jag fått också, men inte så ofta.. och när det hände så hade jag nog provocerat fram det.

Inget jag lidit av iaf!

• FixarFrasse

Varken farsan eller morsan har en enda gång lyft handen mot mig.
    Beundrar farsan enormt mycket, han blev själv slagen sönder och samman som barn, det brukar vara ett mönster att de som slår själv blivit slagna. Men man kan också göra rätt även om man själv blivit illa behandlad!

• Mandi74

Jag fick pisk och min mamma drog mig i örat, jag fick sitta i skamvrån och ibland fick jag ingen middag. Allt detta började när jag var ganska lite och höll på så länge att jag kunde försvara mig själv, sen vågade hon inte längre.

Därför gör jag idag helt tvärtom, jag skulle aldrig kunna göra mina barn illa medvetet.

• Karate

Nej, aldrig och mina föräldrar var mkt medvetna om att inte ge oss nån form av aga eller bestraffning.

Men min granne fick. De fick hämta riset själva som deras pappa slog dem med, så jävla hemskt! Detta var på 80-talet.

Svar på tråden Fick ni smisk?