• Anonym (lärare)

Lärare som väntar i elever som är sena?

Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 

Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 

Vad gör man? 

• Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?
  • Anonym (X)
    Anonym (SL) skrev 2024-11-16 15:48:18 följande:

Så du menar på allvar att 60% av eleverna kommer försent till 1.a lektionen och att det varit så i över ett deccennium?

För mig låter det galet.
    Hur problematiskt med parkering ni än råkar ha är antalet orimligt hög...
    Att 60% av föräldrarna på just er skola är så grava tidsoptimister låter väldigt märkligt...

Vad görs konkret för att komma till rätta med problemet?

Det blir ju inga konsekvenser, så därför bryr sig inte föräldrarna.
  • Anonym (X)
    Spucks skrev 2024-11-16 15:48:47 följande:

Man får verkligen undrar hur alla ni här tänker, som inte förstår varför man inte bara flytta TS timmar. Tror ni TS är den enda läraren i skolan? 
    Tänk er en skola med 20 klasser och olika lärare i varenda ämne. Javisst, där är ju så enkelt att bara byta två timmar. Om 8A har TS på måndagar första timme, ska de helt enkelt byta med musikundervisningen som de ha på måndagar på femte timmen, för TS har en håltimme då? Men musikläraren har redan undervisning i 9B första timmen på måndag. Men inget problem, musikläraren har ett håltimme torsdag tredje timmen, så han kan ha 9B då. Fast 9B har redan matte då, så nu behöver det flyttas .....

Men ja" Varför lägger ni det inte bara på en annan tid" ... Herregud, använd hjärnan någon gång!

Så när man sitter där med ett tomt schema och ska börja lägga ut timmarna så finns det är bara ett alternativ till dagens första lektion, och det är TS ämne?
  • Anonym (lärare)
    Anonym (S) skrev 2024-11-16 15:45:31 följande:
    Min gissning är att rektorn satt på sig skygglapparna och låtsas att problemet inte finns. För ska man lösa det, med t.ex. nytänkande kring schemaläggning eller samarbete med kommunen om förändringar i trafikmiljön, så blir det ju en massa mer jobb för rektorn.

Det är enklare att låta lärarna ta skiten varenda morgon. 
    För mig är detta obegripligt. Men vissa får åka en bit och det har blivit ett problem med epa-bilar och liknande också. Att ungdomarna åker i snigelfart till stationen för att åka till gymnasiet men dessa stannar upp vägen också. Men alla lärare lyckas ju komma i tid och det är inte bara EPA bilarna detta handlar om men dom senaste åren har det blivit en orsak till att föräldrar inte kommer fram. Och vissa föräldrar tycker att det är ungdomarna som ska sluta köra EPA eller köra åt sidan så dom kan köra förbi än att dom ska behöva åka tidigare. Det här är ingen konflikt jag lägger mig i. Men ja, för våra elever blir det rätt absurt? och det är inget vår rektor Själv kan lösa. 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 15:59:51 följande:
    Så när man sitter där med ett tomt schema och ska börja lägga ut timmarna så finns det är bara ett alternativ till dagens första lektion, och det är TS ämne?
    Jag har ju mina lektioner 18 ggr under en vecka? sedan har jag andra saker jag gör också? vi har möten som är tillsammans med andra lärare där vi planerar ihop. Så alla lärare jobbar ju varje morgon men med olika elever och olika ämnen. Någon annan har ju hemkunskap på morgonen också? Den får ju samma problem. På en kvart hinner det ju hända rätt mycket i ett klassrum, man går igenom viktiga moment och när folk kommer sent kastas dom ju in i görandet men vet inte vad dom ska göra? och potatisgratängen ska vara i ugnen i ex antal minuter?. Det är ju svårt att bara bromsa upp allt för att lektionen har en viss längd. Samma sak med idrotten. Eleverna kanske ska köra orientering och efter 15 minuter är ju eleverna ute och jagar kontroller. Men vi kan inte sätta alla idrottslektioner som andra lektionen på dagen heller. Du jobbar inte i skolan va? 
  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-16 16:06:26 följande:
    Jag har ju mina lektioner 18 ggr under en vecka? sedan har jag andra saker jag gör också? vi har möten som är tillsammans med andra lärare där vi planerar ihop. Så alla lärare jobbar ju varje morgon men med olika elever och olika ämnen. Någon annan har ju hemkunskap på morgonen också? Den får ju samma problem. På en kvart hinner det ju hända rätt mycket i ett klassrum, man går igenom viktiga moment och när folk kommer sent kastas dom ju in i görandet men vet inte vad dom ska göra? och potatisgratängen ska vara i ugnen i ex antal minuter?. Det är ju svårt att bara bromsa upp allt för att lektionen har en viss längd. Samma sak med idrotten. Eleverna kanske ska köra orientering och efter 15 minuter är ju eleverna ute och jagar kontroller. Men vi kan inte sätta alla idrottslektioner som andra lektionen på dagen heller. Du jobbar inte i skolan va? 
    Vad är syftet med din tråd?

På mina barns skola har första kvarten alltid varit läsning. Inte för att en massa barn kom för sent, utan för att det är viktig med läsning. Och inga praktiska lektioner direkt på morgonen, eftersom man vill vara säker på att alla kommer i tid. 
  • Anonym (Lärare 2)
    Spucks skrev 2024-11-16 15:50:00 följande:
    Det var flera som skrev om dörrar som låses hela timmen och att man inte kommer in om man kommer för sent.
    Och då får föräldrarna ta det med läraren, sedan rektor och utan gehör vidare till SI, för så får man som sagt inte göra.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 16:16:41 följande:
    Vad är syftet med din tråd?

På mina barns skola har första kvarten alltid varit läsning. Inte för att en massa barn kom för sent, utan för att det är viktig med läsning. Och inga praktiska lektioner direkt på morgonen, eftersom man vill vara säker på att alla kommer i tid. 

Våra elever läser massor. Men vet inte hur stor skola dina barn har haft men allt måste funka med schemat. Det ska funka med raster och lokaler. 

Att idrottsalen ska stå tom på mornarna är ju orimligt.

• Anonym (12345)

Om elever har långt till skolan får de skolskjuts, alltså åker buss, tåg eller taxi gemensamt.
    Övriga elever går eller cyklar till skolan då de bor för nära för att ha rätt till skolskjuts.
    Så vad gör alla cirkulerande bilåkande föräldrar ens där? 
    Om man skämmer bort sina ungar med bilskjuts varje dag så kan man åtminstone lämna i tid. Man behöver heller inte parkera bilen för att släppa av försenade barn, bromsa in på bästa ställe och låt barnet hoppa av bara. Det gäller ändå barn i mellanstadiet.

• Anonym (L)
    Anonym (Kio) skrev 2024-11-15 21:09:50 följande:
    Det här med parkering är ju ett problem på flera skolor, vad jag har förstått. Äldre skolor är inte byggda för att elever skjutsas i bil. Det hjälper inte er nu, men på sikt blr ju skolledningen prata med kommunen och se över möjligheten att bygga om kring skolan så att man får en yta där föräldrar på ett säkert sätt kan lämna barnen med bil. Mina barns skola är ny och där finns en vändplan med gott om plats att stanna, skild från där elever cyklar och går. Här cirkulerar föräldrarna långsamt förbi och barnen hoppar ur, skyddade från förbipasserande trafik och föräldrarna kan se dem gå in i skolbyggnaden innan de far vidare. Inga backande, stressade föräldrar, ingen parkering, man bara stannar till lite snabbt och släpper av. 
    Tänk om folk resonerade så som vuxna och arbetstagare också? "Fanns ingen parkering nära så därför tycker jag mig ha rätt att komma en timme sent till jobbet". Snälla. Ska man bygga om hela stan så att alla kan parkera utanför dörrn till jobbet/skolan?
  • Anonym (L)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-11-15 11:16:39 följande:

Går det att köra två instruktioner? En för de som är i tid och sedan en för de försenade. Så får de försenade snällt sitta och vänta på sin tur. Beroende på ämne kan de som är i tid vara igång med uppgiften när du kör instruktion nr 2

Va? Du kan inte mena allvar? 

Man får lära sig komma i tid! Annars så hamnar man efter i skolarbetet. Enkelt. Eller tycker du att man ska få komma och gå som man vill på jobbet också?

Ska en lärare behöva ha 2 likadana genomgångar för att folk inte har någon hyfs i kroppen? 

Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?