• Anonym (lärare)

Lärare som väntar i elever som är sena?

Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 

Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 

Vad gör man? 

• Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?
  • Spucks

Har du inget stöd av rektorn? Om detta är så vanligt (och eftersom du skriver att det har varit så i 10 år gissar jag att det gäller hela skolan), gäller det väl alla klasser. Varför reagerar inte rektorn då, och detta utan silkesvantar? Tex. genom att avsätta en person i ett enskilt rum (som matsalen) där alla som kommer för sent får sitta och därmed är under uppsyn samtidigt som de inte är med på undervisning. Eleven får då olovlig frånvaro och eleven/föräldrar är ansvariga för att ta igen det som gjordes under lektionen i klassen. Detta skulle väl snart få slut på detta beteende.

Eller så inför du själv regeln att man enbart kan vara med om man är i tid. Tills de som är för sent förbereder du en kort text som handlar om det resten går igenom praktiskt. Den får eleverna läser och så får de en skrivuppgift till.

• Anonym (Lärare 2)
    Spucks skrev 2024-11-15 17:31:58 följande:

Eller så inför du själv regeln att man enbart kan vara med om man är i tid. Tills de som är för sent förbereder du en kort text som handlar om det resten går igenom praktiskt. Den får eleverna läser och så får de en skrivuppgift till.

Det är mot lagen att neka elever undervisning pga sen ankomst.
  • AndreaBD
    Spucks skrev 2024-11-15 17:31:58 följande:

Även om det vore lagligt, och det är det inte, så skulle ju läraren behöva förbereda två olika planeringar, för VARJE lektion. Det skulle man inte hinna med. 
  • Anonym (Lärare 2)
    AndreaBD skrev 2024-11-15 17:49:33 följande:
    Även om det vore lagligt, och det är det inte, så skulle ju läraren behöva förbereda två olika planeringar, för VARJE lektion. Det skulle man inte hinna med. 
    Och en tredje arbetsbörda när man också måste följa upp detta extraarbete. Bättre då att lägga upp lektionsplaneringen så den fungerar även om elever kommer för sent, vilket så klart alltid är en risk men som verkar notoriskt på ts skola. Friskola, månne? Där man omtalar eleverna som "kunder" och därmed inte riktigt vågar sätta ner foten. Märkligt att inte kollegiet, rektor och/eller EHT har reagerat på det här.
  • Spucks
    Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-15 17:44:41 följande:
    Det är mot lagen att neka elever undervisning pga sen ankomst.
    Men hur kan det då vara lagligt att låsa dörren? Dessutom nekar man ju inte undervisning, när de får annat att göra. Då är det ju bara en annan form av lektion.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-15 16:20:04 följande:
    Varför arbetar ni i dramaform istället för klassisk undervisning? Lägg ner teatern och låt de som kommer sent haka på där de kan. Finns det ingen plattform där du kan lägga ut kort info om föremålet, eller låta eleverna söka information online? Och varför ständiga grupparbeten? Det måste försvåra väldigt mycket för dem.

Det låter i vilket fall som ett märkligt upplägg, hur roligt det än kan vara. Du behöver fundera på lektionsplaneringen snarare än elevernas närvaro, för det här kommer nästan alltid att vara ett problem. Alltså är det någonting som du behöver förändra så det fungerar även om elever är sena eller sjuka.

För skolan har den inriktningen. Det är inte vanlig svenska eller so. Hur jobbar du med drama utan att jobba ihop med folk?? Det är ju ett grupparbete? rätt viktig kompetens. Eleverna är otroligt duktig på det här. 

Det här är det roligaste ämnet eleverna har. Men skolan har problem generellt med sen ankomst, att alla klasser har samma problem på morgonen. Föräldrarna skyller på att det är svårt att parkera bilen nära skolan? vi menar att dom ska åka 10 minuter tidigare?   

• Anonym (Lärare 2)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 18:16:23 följande:

För skolan har den inriktningen. Det är inte vanlig svenska eller so. Hur jobbar du med drama utan att jobba ihop med folk?? Det är ju ett grupparbete? rätt viktig kompetens. Eleverna är otroligt duktig på det här. 

Det här är det roligaste ämnet eleverna har. Men skolan har problem generellt med sen ankomst, att alla klasser har samma problem på morgonen. Föräldrarna skyller på att det är svårt att parkera bilen nära skolan? vi menar att dom ska åka 10 minuter tidigare?   

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig, jag har bara erfarenhet av motsatsen, dvs där man främst bedriver "klassisk" undervisning där drama kan vara ett inslag någon gång, inte som grunden för hela undervisningen, inte ens på estetiska program. Och nej, man måste inte jobba i grupp jämt för att få med sig den kompetensen. Måste verkligen allt dramatiseras...? Och hur får de annan kompetens, dvs sitta och skriva texter om det de lär sig, göra muntliga presentationer och annat? För såvitt jag ser det kan dramatiserande inte uppfylla kraven på muntliga framställningar inom t ex svenska och Skolverket lär hålla med mig.

Ja, hur de väljer att planera sin morgon kan ni tyvärr inte hjälpa, men de andra ska inte behöva bli lidande. Oavsett form så behöver grupparbeten planeras så att man inte är beroende av de andra i gruppen. Låt säga att gruppen ska visa upp sig, men inte kan det för att en eller två är borta, då missar de övriga sitt bedömningstillfälle, och det är inte rättvist, för att inte tala om att din planering blir lidande då du måste lägga in fler pass kring detta.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-15 18:21:58 följande:
    Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig, jag har bara erfarenhet av motsatsen, dvs där man främst bedriver "klassisk" undervisning där drama kan vara ett inslag någon gång, inte som grunden för hela undervisningen, inte ens på estetiska program. Och nej, man måste inte jobba i grupp jämt för att få med sig den kompetensen. Måste verkligen allt dramatiseras...? Och hur får de annan kompetens, dvs sitta och skriva texter om det de lär sig, göra muntliga presentationer och annat? För såvitt jag ser det kan dramatiserande inte uppfylla kraven på muntliga framställningar inom t ex svenska och Skolverket lär hålla med mig.

Ja, hur de väljer att planera sin morgon kan ni tyvärr inte hjälpa, men de andra ska inte behöva bli lidande. Oavsett form så behöver grupparbeten planeras så att man inte är beroende av de andra i gruppen. Låt säga att gruppen ska visa upp sig, men inte kan det för att en eller två är borta, då missar de övriga sitt bedömningstillfälle, och det är inte rättvist, för att inte tala om att din planering blir lidande då du måste lägga in fler pass kring detta.
    Fast vi har ju detta som ett specifikt ämne säger jag ju. På drama så dramatiserar vi bland annat. Eleverna har detta minst 1 lektion i veckan. Så dom gör inte detta dom andra timmarna? Dom gör något vettigt dom tio första minuterna. Däremot hade ju min lektion blivit betydligt mer effektiv om vi kunnat dra igång direkt. Misstänker att du har väldigt lite erfarenhet av ämnet drama så som du uttrycker dig. 
  • Minimalen
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 11:31:01 följande:

Det här är saker som ska göras i grupp. Så eleverna behöver förstå helheten. Det är liksom mitt ämne som är så. Vi kan inte sitta och ha teoretisk idrott och jag vet ju inte heller när alla kommer att komma. Jag har ju även ansvar för dom eleverna som är sena när dom kommer. Har provat liknande upplägg för och det har blivit kaos då istället för att dom inte hänger med. 

Hade varit en annan sak om dom skulle sitta och läsa i en bok. 

Visst har du ansvar för de elever som inte kommer i tid men det kan inte få gå ut över de elever som kommer i tid. Deras tid är också viktig.
  • Emy88

Jag startar lektionen på utsatt tid, eventuellt väntar ett par minuter om jag vet att någon elev åker med buss som kommer precis innan lektionsstart. De som kommer sent får instruktioner när det finns tid. Om vi har laboration och har missat instruktionerna eller säkerhetsgenomgången, får man inte vara med utan får sätta sig i biblioteket och jobba med teorifrågor. 

Nu arbetar jag på en kommunal skolan men mitt första jobb var på en friskola. Vi låste dörren när lektionen börjat, elever som var sena fick vänta utanför. När man som lärare var klar med genomgången fick de försenade eleverna kom in. Precis så som det ska vara enligt mig. Några försenade elever ska inte få förstöra inlärningen genom störningsmoment för de andra eleverna. Dock var det aldrig något stort problem med förseningar på den skolan. Hände någon enstaka gång. 

Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?