Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 18:16:23 följande:
För skolan har den inriktningen. Det är inte vanlig svenska eller so. Hur jobbar du med drama utan att jobba ihop med folk?? Det är ju ett grupparbete? rätt viktig kompetens. Eleverna är otroligt duktig på det här.
Det här är det roligaste ämnet eleverna har. Men skolan har problem generellt med sen ankomst, att alla klasser har samma problem på morgonen. Föräldrarna skyller på att det är svårt att parkera bilen nära skolan? vi menar att dom ska åka 10 minuter tidigare?
Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig, jag har bara erfarenhet av motsatsen, dvs där man främst bedriver "klassisk" undervisning där drama kan vara ett inslag någon gång, inte som grunden för hela undervisningen, inte ens på estetiska program. Och nej, man måste inte jobba i grupp jämt för att få med sig den kompetensen. Måste verkligen allt dramatiseras...? Och hur får de annan kompetens, dvs sitta och skriva texter om det de lär sig, göra muntliga presentationer och annat? För såvitt jag ser det kan dramatiserande inte uppfylla kraven på muntliga framställningar inom t ex svenska och Skolverket lär hålla med mig.
Ja, hur de väljer att planera sin morgon kan ni tyvärr inte hjälpa, men de andra ska inte behöva bli lidande. Oavsett form så behöver grupparbeten planeras så att man inte är beroende av de andra i gruppen. Låt säga att gruppen ska visa upp sig, men inte kan det för att en eller två är borta, då missar de övriga sitt bedömningstillfälle, och det är inte rättvist, för att inte tala om att din planering blir lidande då du måste lägga in fler pass kring detta.