• Anonym (lärare)

Lärare som väntar i elever som är sena?

Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 

Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 

Vad gör man? 

• Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?
  • Anonym (JB)

En av mina lärare låste dörren tio minuter efter lektionen startat. Tyckte det var smart, då fick de som var i tid jobba ostört. Själv blev jag utlåst flera gånger... Var i högstadiet. 

• Tow2Mater
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 11:04:02 följande:
    Detta har ju självklart informerats om hur många gånger som helst. Har jobbat 10 år och har varit likadant under alla år. 
    Be skolan planera så dina lektioner inte ligget forst på dagen, utan som andra eller tredje lektion?
  • Anonym (Kio)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 18:16:23 följande:

Det här är det roligaste ämnet eleverna har. Men skolan har problem generellt med sen ankomst, att alla klasser har samma problem på morgonen. Föräldrarna skyller på att det är svårt att parkera bilen nära skolan? vi menar att dom ska åka 10 minuter tidigare?   

Det här med parkering är ju ett problem på flera skolor, vad jag har förstått. Äldre skolor är inte byggda för att elever skjutsas i bil. Det hjälper inte er nu, men på sikt blr ju skolledningen prata med kommunen och se över möjligheten att bygga om kring skolan så att man får en yta där föräldrar på ett säkert sätt kan lämna barnen med bil. Mina barns skola är ny och där finns en vändplan med gott om plats att stanna, skild från där elever cyklar och går. Här cirkulerar föräldrarna långsamt förbi och barnen hoppar ur, skyddade från förbipasserande trafik och föräldrarna kan se dem gå in i skolbyggnaden innan de far vidare. Inga backande, stressade föräldrar, ingen parkering, man bara stannar till lite snabbt och släpper av. 
  • Anonym (lärare)
    Tow2Mater skrev 2024-11-15 20:28:20 följande:
    Be skolan planera så dina lektioner inte ligget forst på dagen, utan som andra eller tredje lektion?
    Schemat är ju lagt utifrån att eleverna på skolan ska få en lektion var. Det ska fungera med att vi är två lärare i klassrummet och Vad eleverna gör i övrigt. Skulle du vilja att man förlänger små barns skoldagar med typ 1,5 timme om dagen?? För att det ska finnas utrymme för raster och lektioner och synka detta med ett klassrum? 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Kio) skrev 2024-11-15 21:09:50 följande:
    Det här med parkering är ju ett problem på flera skolor, vad jag har förstått. Äldre skolor är inte byggda för att elever skjutsas i bil. Det hjälper inte er nu, men på sikt blr ju skolledningen prata med kommunen och se över möjligheten att bygga om kring skolan så att man får en yta där föräldrar på ett säkert sätt kan lämna barnen med bil. Mina barns skola är ny och där finns en vändplan med gott om plats att stanna, skild från där elever cyklar och går. Här cirkulerar föräldrarna långsamt förbi och barnen hoppar ur, skyddade från förbipasserande trafik och föräldrarna kan se dem gå in i skolbyggnaden innan de far vidare. Inga backande, stressade föräldrar, ingen parkering, man bara stannar till lite snabbt och släpper av. 

Jo men är det en rimlig förklaring att hälften av alla barn varje dag är sena till sina första lektioner I 10-15 minuter? 

Det här är som sagt inte bara under mina lektioner. 

• Anonym (Kio)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 21:33:10 följande:

Jo men är det en rimlig förklaring att hälften av alla barn varje dag är sena till sina första lektioner I 10-15 minuter? 

Det här är som sagt inte bara under mina lektioner. 

Nej, det är inte rimligt. Men det är ett tydligt tecken på att trafiksituationen vid skolan inte fungerar. Det borde ligga i både skolan och kommunens intresse att göra barnens skolväg enkel och säker. Det är inte säkert att ha en massa bilar med stressade föräldrar cirkulerande i kvarteren runt omkring skolan varje morgon samtidigt som barnen ska gå där. Med en fungerande vändplan för lämning av barn kanske mängden sena barn skulle minska, vilket skulle förenkla för alla. 

• Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 18:32:42 följande:
    Fast vi har ju detta som ett specifikt ämne säger jag ju. På drama så dramatiserar vi bland annat. Eleverna har detta minst 1 lektion i veckan. Så dom gör inte detta dom andra timmarna? Dom gör något vettigt dom tio första minuterna. Däremot hade ju min lektion blivit betydligt mer effektiv om vi kunnat dra igång direkt. Misstänker att du har väldigt lite erfarenhet av ämnet drama så som du uttrycker dig. 

Varför lägger ni då just din lektion först på morgonen? 

Förklara hur ni tänker där. 

• Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 21:30:37 följande:
    Schemat är ju lagt utifrån att eleverna på skolan ska få en lektion var. Det ska fungera med att vi är två lärare i klassrummet och Vad eleverna gör i övrigt. Skulle du vilja att man förlänger små barns skoldagar med typ 1,5 timme om dagen?? För att det ska finnas utrymme för raster och lektioner och synka detta med ett klassrum? 
    Självklart går det att lägga ett schema där detta ämne kommer en annan tid än först på morgonen. 

Hur många klasser finns på skolan? 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 08:31:00 följande:

Varför lägger ni då just din lektion först på morgonen? 

Förklara hur ni tänker där. 

Jag har ju lektioner hela dagarna?. 
  • Anonym (S)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 18:16:23 följande:

Föräldrarna skyller på att det är svårt att parkera bilen nära skolan? vi menar att dom ska åka 10 minuter tidigare?   

Hur många klasser är det? Börjar alla samtidigt?
Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?