• Anonym (lärare)

Lärare som väntar i elever som är sena?

Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 

Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 

Vad gör man? 

• Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?
  • Anonym (lärare)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 14:35:48 följande:
    Om de prioriterat ämnet så borde de väl se till att alla elever kan tillgodogöra sig det samt att de som kommer i tid inte får sina lektioner förstörda av de som kommer försent. 

De betalar för det för att det drar elever, vilket skolan tjänar ekonomiskt på. Det är barnen som är förlorarna. 

Om du undervisar 18 lektionstimmar i veckan så behöver ju dessa inte läggas direkt på morgonen. 
    Jobbar du själv i skola och lägger schema med lokaler?

Vet du hur mina eftermiddagar ser ut?  
  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-16 14:36:57 följande:
    Jobbar du själv i skola och lägger schema med lokaler?

Vet du hur mina eftermiddagar ser ut?  
    Så ni har alltså inte lyckats fixa detta på 10 år?

Ja, går det inte att ändra i schemat så går det inte. Då får du ju ha det såhär, eftersom varken skolan eller dina elevers föräldrar verkar bry sig. 

Hur gör ni dagsläget, sitter ni och väntar in de som är sena?
  • Tow2Mater
    Minimalen skrev 2024-11-16 13:12:55 följande:
    Nej det blir inte 15 längre skoldag. Den blir bara längre för de elever som kommer i tid. De som kommer för sen får bara förskjuten skoldag. Och det är ju fräckt att de eleverna ska bestämma att andra får längre skoldag (det är ju som en kvarsittning bara för de skötsamma).
    Skoldagen skulle ju fortfarande börja samma tid, men du drar inte igång undervisningen förrän efter 15 minuter när de sista släntrat in, och lektionstiden startar - vilket då skjuter resten av dagen med 15 minuter.

Ja det är ju så skolan fungerar idag; de eleverna bestämmer hur det ska se ut för alla. När inte lärare kan/vill/får steppa upp och ge konsekvenser.

Vad ser du själv för lösningar då?
  • Anonym (lärare)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 14:41:19 följande:
    Så ni har alltså inte lyckats fixa detta på 10 år?

Ja, går det inte att ändra i schemat så går det inte. Då får du ju ha det såhär, eftersom varken skolan eller dina elevers föräldrar verkar bry sig. 

Hur gör ni dagsläget, sitter ni och väntar in de som är sena?
    Nej vi sitter inte bara och väntar. Vi fyller ut tiden men det hade ju varit betydligt mer effektivt att dra igång direkt, vilket vi gör alla andra lektioner under en dag? så det vi gör nu blir mer en nödlösning. 

Det går inte att ändra i schemat för då börjar ju mina lektioner en timme senare varje dag. Och då är ju lokalerna upptagna på eftermiddagen. Dessutom kan inte dom yngre barnen gå hur långa dagar som helst 
  • Anonym (Lärare 2)
    Spucks skrev 2024-11-15 18:13:12 följande:
    Men hur kan det då vara lagligt att låsa dörren? Dessutom nekar man ju inte undervisning, när de får annat att göra. Då är det ju bara en annan form av lektion.
    Därför att man isf låser dörren en kort stund medan man har genomgången så den inte blir förstörd, inte hela lektionen.
  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-16 14:53:44 följande:
    Nej vi sitter inte bara och väntar. Vi fyller ut tiden men det hade ju varit betydligt mer effektivt att dra igång direkt, vilket vi gör alla andra lektioner under en dag? så det vi gör nu blir mer en nödlösning. 

Det går inte att ändra i schemat för då börjar ju mina lektioner en timme senare varje dag. Och då är ju lokalerna upptagna på eftermiddagen. Dessutom kan inte dom yngre barnen gå hur långa dagar som helst 
    Nödlösning i 10 år?

Jag tror att skolledningen inte tycker detta är ett problem, därför har ingen lösning kommit på plats. 

Du får bara acceptera att just din skola tycker att det är ok att föräldrarna bestämmer när skolan börjar på morgonen. 

Dina minsta elever kan ha dina lektioner en timme senare, de behöver inte flyttas till eftermiddagen. Naturligtvis flyttar man då lektioner från eftermiddagen till morgonen, med fördel svensklektionerna då eleverna kan läsa första kvarten. 

Men tycker ni att denna lösning ni har idag är den bästa, så förstår jag inte vitsen med ditt inlägg. 
  • Anonym (S)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 15:31:57 följande:
    Nödlösning i 10 år?

Jag tror att skolledningen inte tycker detta är ett problem, därför har ingen lösning kommit på plats. 

Du får bara acceptera att just din skola tycker att det är ok att föräldrarna bestämmer när skolan börjar på morgonen. 

Dina minsta elever kan ha dina lektioner en timme senare, de behöver inte flyttas till eftermiddagen. Naturligtvis flyttar man då lektioner från eftermiddagen till morgonen, med fördel svensklektionerna då eleverna kan läsa första kvarten. 

Men tycker ni att denna lösning ni har idag är den bästa, så förstår jag inte vitsen med ditt inlägg. 
    Min gissning är att rektorn satt på sig skygglapparna och låtsas att problemet inte finns. För ska man lösa det, med t.ex. nytänkande kring schemaläggning eller samarbete med kommunen om förändringar i trafikmiljön, så blir det ju en massa mer jobb för rektorn.

Det är enklare att låta lärarna ta skiten varenda morgon. 
  • Anonym (SL)

Så du menar på allvar att 60% av eleverna kommer försent till 1.a lektionen och att det varit så i över ett deccennium?

För mig låter det galet.
    Hur problematiskt med parkering ni än råkar ha är antalet orimligt hög...
    Att 60% av föräldrarna på just er skola är så grava tidsoptimister låter väldigt märkligt...

Vad görs konkret för att komma till rätta med problemet?

• Spucks

Man får verkligen undrar hur alla ni här tänker, som inte förstår varför man inte bara flytta TS timmar. Tror ni TS är den enda läraren i skolan? 
    Tänk er en skola med 20 klasser och olika lärare i varenda ämne. Javisst, där är ju så enkelt att bara byta två timmar. Om 8A har TS på måndagar första timme, ska de helt enkelt byta med musikundervisningen som de ha på måndagar på femte timmen, för TS har en håltimme då? Men musikläraren har redan undervisning i 9B första timmen på måndag. Men inget problem, musikläraren har ett håltimme torsdag tredje timmen, så han kan ha 9B då. Fast 9B har redan matte då, så nu behöver det flyttas .....

Men ja" Varför lägger ni det inte bara på en annan tid" ... Herregud, använd hjärnan någon gång!

• Spucks
    Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-16 15:19:19 följande:
    Därför att man isf låser dörren en kort stund medan man har genomgången så den inte blir förstörd, inte hela lektionen.
    Det var flera som skrev om dörrar som låses hela timmen och att man inte kommer in om man kommer för sent.
Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?