• Anonym (lärare)

Lärare som väntar i elever som är sena?

Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 

Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 

Vad gör man? 

• Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?
  • Anonym (Kio)
    Anonym (L) skrev 2024-11-19 11:39:47 följande:
    Tänk om folk resonerade så som vuxna och arbetstagare också? "Fanns ingen parkering nära så därför tycker jag mig ha rätt att komma en timme sent till jobbet". Snälla. Ska man bygga om hela stan så att alla kan parkera utanför dörrn till jobbet/skolan?

Skillnaden är att vid jobbet parkerar du. Vid skolan stannar man bara till och släpper av. Därför behövs en trafiklösning som gör att bilarna på ett enkelt sätt kan cirkulera och barnen på ett säkert sätt gå in i skolan utan medföljande vuxen (annars blir det ännu fler stillastående bilar som tar upp plats). Att ha parkeringar där man behöver backa till exempel, samtidigt som barn ska kila in till skolan, är ingen bra lösning.  

Det är klart att föräldrarna borde åka hemifrån 20 minuter tidigare, men man måste komma ihåg att det är barnen som ska prioriteras. En ombyggnation är inte för föräldrarnas skull utan för barnens. 

En bra plats där föräldrar enkelt och säkert kan släppa av sina barn minskar dessutom biltrafiken kring skolan eftersom föräldrarna inte måste åka flera varv för att leta parkering. Och minskad biltrafik kring skolan gör skolvägen säkrare för de barn som går och cyklar. 

• Anonym (lås dörren)
    AndreaBD skrev 2024-11-19 17:38:13 följande:
    Jag har gjort det med en grupp. Vi har faktiskt också den rutinen i den skolan. Men det fungerar inte alltid så bra. Ibland har man ingen direkt genomgång, ibland har man sånt där det blir problem om folk kommer ännu senare. 

Har man inte elevassitenter i klassen numera?

Jag förstår att man drar in på ett och annat, emn om det finns en elevassistent då kan den vara med dom sena barn i ett annat rum och ha genomgång med dessa barn?
    Jag tycker inte att skötsamma barns undervisningstid ska förstöras dom har inte valt skolplikten och är inte skyldiga att vara i en rörig miljö!
    Samtidigt finns det undantag, ett barn ska kanske till läkraren, tandläkaren. Har man meddelat innan så ska man såklart bli insläppt.

• Anonym (Kio)
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 13:57:47 följande:

Ordningbetyg som påverkas av sen ankomst skulle hjälpa en del, där har skolan misslyckats som tog bort det.

Fast i det här fallet skulle det innebära att barnens straffades för att deras föräldrar är klantiga. 
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Kio) skrev 2024-11-19 17:44:23 följande:
    Fast i det här fallet skulle det innebära att barnens straffades för att deras föräldrar är klantiga. 
    Vilket straff tänker du på? Dåliga betyg i ordning, buhu då. Vem bryr sig om det...? Inte eleverna iaf, och de föräldrar som bryr sig behöver inte ha såna betyg för de lär se efter sina barn ändå.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (lås dörren) skrev 2024-11-19 17:33:16 följande:

Om endast 10 av 26 elever är i tid,  förklara för mig hur 16 elever ska smyga in i en lektion försent utan att förstöra?
    Om mitt barn kom försent till skolan och fick vänta utanför hade jag haft förståelse för det och sett till att mitt barn kommer i tid framöver så gått jag kan!
    Men fan om jag kämpade för att se till att mitt barn kommer i tid varje dag redo för skola och mitt barn förlorar mängder i undervisningstid för att läraren måste anpassa sig efter dom som missköter sig, det hade inte jag accepterat!! Visst nån gång kan jag väl acceptera att det är snöstorm och hälften av barnen är sena av naturliga skäl.
    Men att dagligen förlora undervisningstid för att läraren vill bara vänta? NEJ ALDRIG! 
    Jag kan inte välja bort skolplikten och om mitt barn ska tvingas vara där kl 8-14 då ska den få den undervisningen den behöver, det är det minsta man kan kräva!!!

Alla 16 kommer inte samtidigt, ibland kanske några åt gången. De behöver väl inte prata på vägen in hoppas man utan går och sätter sig så snart de kan. Inte svårare än så. Man behöver inte "anpassa" mer än att kanske pausa ett par sekunder, det har ingen dött av.

Du inser väl att många lärare gör detta dagligen utan att det är ett problem?
  • Anonym (lås dörren)
    Anonym (Kio) skrev 2024-11-19 17:41:33 följande:

Skillnaden är att vid jobbet parkerar du. Vid skolan stannar man bara till och släpper av. Därför behövs en trafiklösning som gör att bilarna på ett enkelt sätt kan cirkulera och barnen på ett säkert sätt gå in i skolan utan medföljande vuxen (annars blir det ännu fler stillastående bilar som tar upp plats). Att ha parkeringar där man behöver backa till exempel, samtidigt som barn ska kila in till skolan, är ingen bra lösning.  

Det är klart att föräldrarna borde åka hemifrån 20 minuter tidigare, men man måste komma ihåg att det är barnen som ska prioriteras. En ombyggnation är inte för föräldrarnas skull utan för barnens. 

En bra plats där föräldrar enkelt och säkert kan släppa av sina barn minskar dessutom biltrafiken kring skolan eftersom föräldrarna inte måste åka flera varv för att leta parkering. Och minskad biltrafik kring skolan gör skolvägen säkrare för de barn som går och cyklar. 

Ja  eller så kan man antingen som förälder själv prioritera sitt barn och se till att vara i tid istället för att skylla på allt och alla.
    Vill man skylla ifrån sig så kan man göra det enkelt, skylla på parkeringen eller läraren eller hur stressigt morgonen alltid är och att barnen vägrar klä på sig.
    Det finns väldigt mycket ursäkter över att dagens vuxna inte kan ta ansvar varken över sig själva eller sina barn och att alla andra (samhället) ska sätta ens barn först som att bygga om en hel parkering som om det vore kaffepengar istället för att själv åka 10 minuter tidigare.
    Så fort man ifrågasätter en förälder så alltid svaret " tänk på stackars mig lilla föräldern och hur tufft det är"  men livet fungerar inte så, är du 35-40 plus så kan inte ditt mantra vara stackars mig föräldern som inte mäktar med, utan du måste ta ansvar!
    När det är snöar på vintern och jag vet att bussen kommer säkert komma sent ser jag till att ta bussen innan för det är upp till mig att komma i tid till jobbet.
    Och jag har haft långa pendlingsavstånd till jobbet över en timme, men kommer alltid i tid ändå?
    På min gamla arbetsplats var jag den som bodde längs ifrån jobbet med över en timmes avstånd och flera byten. 
    En dag när det snöade kom hälften av mina kollegor sent trots att dom bodde nära men jag kom i tid.  Min chef frågade mig " var inte din buss sen idag" ? Och jag svarade " jag tog bussen innan bara, det var inte så svårt" Och hon svarade
    " nej, hur svårt kan det vara"
    Vill man ta ansvar så kan man, så enkelt är det bara!

• Anonym (T)

Sätt sen ankomst, alternativt ogiltig frånvaro. Upprepas frånvaron gör du en orosanmälan till soc. 

• Anonym (Lärare 2)
    Anonym (T) skrev 2024-11-19 18:07:20 följande:

Sätt sen ankomst, alternativt ogiltig frånvaro. Upprepas frånvaron gör du en orosanmälan till soc. 

Självklart sätts sen ankomst, men upprepad frånvaro är i sig verkligen inte en grund för orosanmälan.
  • Anonym (T)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-19 16:33:13 följande:
    Och vad ska man ha de betygen till sedan tänkte du? Skicka hem till vårdnadshavarna som varken kommer bry sig mer eller mindre när de redan får sms dagligen vid sen ankomst mm? Slänga i soptunnan snarare.
    Många arbetsgivare hade nog sett en stor vinning om det fanns  ordningsbetyg i högstadiet och gymnasiet.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (T) skrev 2024-11-19 18:13:40 följande:
    Många arbetsgivare hade nog sett en stor vinning om det fanns  ordningsbetyg i högstadiet och gymnasiet.
    Det säger inte mycket om hur en person är som anställd. Många elever som är riktigt stökiga i skolan är hur duktiga som helst på en praktikplats t ex. Ordningsbetyg i högstadiet fyller ingen funktion.
Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?