Lärare som väntar i elever som är sena?
Sätt sen ankomst, alternativt ogiltig frånvaro. Upprepas frånvaron gör du en orosanmälan till soc.
Sätt sen ankomst, alternativt ogiltig frånvaro. Upprepas frånvaron gör du en orosanmälan till soc.
Så tycker kanske du. Sverige har lagstadgad skolplikt i grundskolan. Vad är så farligt med en orosanmälan? Du signalerar bara att du är orolig för eleven. Om soc inte gör något så fine men om de inleder en utredning så har du ju verkligen inte varit helt fel ute med din oro för eleven.
För att göra en anmälan om oro till socialtjänsten behövs inga tydliga bevis eller tecken. Det räcker med oro eller misstanke om att barnet far illa. Det viktiga är att utgå från egna iakttagelser eller upplevelse av oro. Det är sedan socialtjänstens ansvar, inte anmälarens, att hämta in uppgifter, avgöra allvaret i situationen och bedöma om det finns behov av en utredning. Vid osäkerhet om en anmälan ska göras eller inte kan socialtjänsten kontaktas för råd och stöd vid en anmälningssituation.
Ovanstående är citerat från Skolverket.
I min värld blir jag orolig för det enskilda barnet om föräldrarna inte kan få sitt barn i tid till skolan. Misslyckas man med det kanske man misslyckas med många andra saker som rör barnets välbefinnande. det är en ganska basal sak att komma i tid till skolan.
Hehe, mm. Om jag känner oro för eleven gör jag en orosanmälan riktad mot elevens föräldrar eller mot den som försummar barnet . Ingen vettig människa gör väl en anmälan på barnet.
När polisen omhändertar en minderårig så lämnas ärendet över till socialtjänsten. Detta görs ju inte för att ?straffa? barnet utan för att föräldrarna ska bli uppmärksammade på problemet och få möjlighet att få stöttning och hjälp i sitt föräldraskap.
Du verkar ha en väldigt negativ inställning till socialtjänsten. Jag förstår inte varför. De finns ju till för att skydda, hjälpa och stötta.