• Anonym (lärare)

Lärare som väntar i elever som är sena?

Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 

Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 

Vad gör man? 

• Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (lås dörren) skrev 2024-11-19 19:25:22 följande:
    Ok då! Då är det bättre att låta mitt barn kommer 45 minuter sent.
    Bättre att få sovmorgon än tvingas gå igenom denna röriga morgon varje dag bara för att läraren inte kan sätta gränser mot andra elever och föräldrar!
    Ja men gör det du.
  • Anonym (Isbit)

Nuförtiden så verkar all respekt för skolan och lärare ha försvunnit. Eleverna kommer försent och det är stökigt på lektionerna. Det är stor skillnad mot förr i tiden. Om någon kom försent, vilket nästan aldrig hände, så fick man säga "förlåt att jag kommer försent, och sedan berätta varför. Men det är väl inte tillåtet i dessa tider eftersom de då kan bli "kränkta".

• Anonym (T)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-19 19:40:41 följande:
    Du får vara hur mållös du vill och ja, jag är lärare "på riktigt". Jag tycker synd om dina elever som måste få orosanmälningar stup i kvarten med en sådan attityd. Hoppas er rektor är vettigare funtad och sätter stopp för sådana vansinnesanmälningar.
    Du behöver inte vara orolig. På min skola kommer eleverna i tid. Vi har varit öppna med hur vi ser på närvaroplikten och det har gått hem hos vårdnadshavarna. Vi har ett väldigt nära
     samarbete med socialtjänsten och de är ett väldigt stort stöd för oss. 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Isbit) skrev 2024-11-19 19:49:08 följande:

Nuförtiden så verkar all respekt för skolan och lärare ha försvunnit. Eleverna kommer försent och det är stökigt på lektionerna. Det är stor skillnad mot förr i tiden. Om någon kom försent, vilket nästan aldrig hände, så fick man säga "förlåt att jag kommer försent, och sedan berätta varför. Men det är väl inte tillåtet i dessa tider eftersom de då kan bli "kränkta".

Det var tiden innan epa traktorerna. Det är den främsta orsaken i dagsläget till dom sena ankomsterna på vår skola. Och då kan man ju skylla på att man tillåtit EPA bilarna. 
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (T) skrev 2024-11-19 19:49:29 följande:
    Du behöver inte vara orolig. På min skola kommer eleverna i tid. Vi har varit öppna med hur vi ser på närvaroplikten och det har gått hem hos vårdnadshavarna. Vi har ett väldigt nära
     samarbete med socialtjänsten och de är ett väldigt stort stöd för oss. 
    Tror fan att de kommer i tid om ni hotar med orosanmälningar.
  • Anonym (T)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-19 20:31:03 följande:
    Tror fan att de kommer i tid om ni hotar med orosanmälningar.
    Ja, det är ju hur bra som helst att eleverna kommer i tid. Sen är det inte eleverna som får en orosanmälan på sig utan vårdnadshavarna. Vi har eleven i centrum och ser till deras bästa. 
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (T) skrev 2024-11-19 20:38:15 följande:
    Ja, det är ju hur bra som helst att eleverna kommer i tid. Sen är det inte eleverna som får en orosanmälan på sig utan vårdnadshavarna. Vi har eleven i centrum och ser till deras bästa. 
    För att vara lärare verkar du ha noll koll. En orosanmälan görs alltid på barnet, inte på föräldern, eftersom det är barnet man har oro för.
  • Anonym (T)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-19 21:16:44 följande:
    För att vara lärare verkar du ha noll koll. En orosanmälan görs alltid på barnet, inte på föräldern, eftersom det är barnet man har oro för.

Hehe, mm. Om jag känner oro för eleven gör jag en orosanmälan riktad mot elevens föräldrar eller mot den som försummar barnet . Ingen vettig människa gör väl en anmälan på barnet.

När polisen omhändertar en minderårig så lämnas ärendet över till socialtjänsten. Detta görs ju inte för att ?straffa? barnet utan för att föräldrarna ska bli uppmärksammade på problemet och få möjlighet att få stöttning och hjälp i sitt föräldraskap. 
    Du verkar ha en väldigt negativ inställning till socialtjänsten. Jag förstår inte varför. De finns ju till för att skydda, hjälpa och stötta. 

• Anonym (Lärare 2)
    Anonym (T) skrev 2024-11-19 21:56:19 följande:

Hehe, mm. Om jag känner oro för eleven gör jag en orosanmälan riktad mot elevens föräldrar eller mot den som försummar barnet . Ingen vettig människa gör väl en anmälan på barnet.

När polisen omhändertar en minderårig så lämnas ärendet över till socialtjänsten. Detta görs ju inte för att ?straffa? barnet utan för att föräldrarna ska bli uppmärksammade på problemet och få möjlighet att få stöttning och hjälp i sitt föräldraskap. 
    Du verkar ha en väldigt negativ inställning till socialtjänsten. Jag förstår inte varför. De finns ju till för att skydda, hjälpa och stötta. 

Då har du missuppfattat hur det där fungerar. Oron gäller självklart barnet, inte den vuxne. Hehe.

Med tanke på hur upprörande det kan vara för familjer att utsättas för en utredning, även om den inte går långt, är en sak man inte behöver utsätta dem för slentrianmässigt bara för att deras barn har upprepad sen ankomst. Det är i sig inte ett tecken på att det råder missförhållanden i hemmet som behöver orosanmälas.
  • Anonym (lärare)

På vår skola skulle vi få orosanmäla 80% av alla skolelever. För i stort sätt alla är sena lika mycket. 

För om Roger och Tilda är sena på måndagen så är Krister och Elin sena på tisdagen och så är Elin sen på tisdagen också och Roger. 

Det är inte så att det alltid är samma elever som är sena alla dagar. Men 20% är aldrig sena. 

Men EPA bilarna är som sagt främsta orsaken till förseningar idag. Dom 20 % som aldrig är sena bor antingen riktigt nära skolan alternativt kommer dom till skolan väldigt tidigt på morgonen. 

• Anonym (den)

Du anmäler ju oron för barnets situation. Ofta utifrån föräldrarnas beteende gentemot barnet, men det kan ju även vara barnets eget beteende (och då kanske förälders oförmåga till gränssättning).

En orosanmälan är inte samma sak som en polisanmälan. 
  • Anonym (tjänstledig mattelärare)

Eh? Jag påbörjar lektionen och de som kommer sent får oanmäld frånvaro och i de värsta fallen samtal till föräldrarna.

Det är fanimig inte mitt ansvar att lära ungdomarna att komma i tid utan den delen av uppfostran ligger på föräldrarna. Är man sen godtar jag det om man kommer nån minut sent och ber om ursäkt, men slentrianförseningarna för att de tror att det inte spelar nån roll går fetbort.

Det är respekt för läraren och respekt för sina klasskamrater men fick frågan av en 15-åring en gång "Vad betyder ens respekt". Alltså innebörden. Då kände jag bara att HUR ska jag kunna lära en människa innebörden av respekt om grundtanken av respekt inte präntats in från början?

Back to school nästa höst så få se då om nåt ändrats.

• Anonym (12345)
    Anonym (lås dörren) skrev 2024-11-19 18:26:45 följande:
    Jag läser dagligen om en skola i förfall och att svenska elever sjunker kunskapsmässigt!
    Så något är det som inte fungerar i skolan ändå!
    Jag kan bara föreställa hur en elev som sitter och koncentrerar sig på sina uppgifter ska störas av att dörren öppnas och stängs 16 gånger de går In behöver dra ut sin stol sätta sig! Min koncentration hade flugit till rymden! 
    Även om eleverna inte säger något är det säkert väldigt svårt för dom att koncentrera sig med alla störningsmoment.
    Du ser inga problem för du ser din egen bekvämlighe där och då!
    Du har kanske adhd? De flesta både klarar av och måste jobba med milda störningsmoment (eller rejäla sådana), som en dörr som öppnas, biltrafik som låter, ombyggnationer utanför, kollegor som går och hämtar kaffe.
    Varken skolan eller arbetsplatser kan göras helt tysta. Lika bra att eleverna vänjer sig för framtiden, åtminstone att de klarar att jobba i miljöer som inte är knäpptysta.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (12345) skrev 2024-11-21 08:51:51 följande:
    Du har kanske adhd? De flesta både klarar av och måste jobba med milda störningsmoment (eller rejäla sådana), som en dörr som öppnas, biltrafik som låter, ombyggnationer utanför, kollegor som går och hämtar kaffe.
    Varken skolan eller arbetsplatser kan göras helt tysta. Lika bra att eleverna vänjer sig för framtiden, åtminstone att de klarar att jobba i miljöer som inte är knäpptysta.
    Vad skulle det spela för roll om den här personen har ADHD? Vi har inget tyst klassrum, däremot är det väl ändå jobbigt för alla om det kommer in folk och ställer samma frågor 20 gånger för att läraren redan gått igenom något. Det tror jag ett fåtal vuxna går med på. Att sitta på en föreläsning och så kommer någon in sent och vill få allt återberättat vad som sagts innan den personen kom in. Eller om du går på bio, kommer in sent och ber dom att pausa familjen för att börja om eller ber alla i biosalongen att återberätta vad som hänt innan?.

Och även om nu den här personen skulle ha ADHD så kan inte en lärare säga att den har adhd så det är därför det här blir ett problem. Som lärare är det vårt ansvar att se till så att saker inte ska bli ett problem.

Men det känns mest som att du inte förstår situationen och saknar föreställningsförmåga över hur det är att vara lärare och hur det faktiskt ser ut i praktiken. Det brukar bli så att folk som enbart gått i skolan automatiskt tycker sig veta hur det är att vara lärare för dom har ändå varit i ett klassrum själva som barn. 
  • Tom Araya

På min tid så blev man rapporterad som frånvarande om man inte var närvarande vid närvarokontrollen som skoldagen inleddes med (på låg- och mellanstadiet) eller som inledde de flesta lektioner (på högstadie och gymnasium).
    På högstadiet och gymnasiet blev man då heller inte insläppt utan fick vänta till nästa lektion.
    Frånvaro ledde till kontakt med föräldrar och ev kvarsittning (det senare tillämpades på högstadiet).
    Så man kan säga att mer än 5 minuter sen ankomst gav någon form av konsekvenser.

Ja, jag har passerat 50, så disciplinen var lite annan då ("stenåldern" Skrattande).

Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?