• Anonym (lärare)

    Lärare som väntar i elever som är sena?

    Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 


    Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 


    Vad gör man? 

  • Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?
  • Anonym (Lilly)

    Planera en kort uppgift som ni gör först. De som kommer sent får hemläxa på uppgiften, gärna något som kräver mycket hjälp av en vuxen. Att de filmar eller spelar in ljud eller liknande. När det blir jobbigt för de vuxna så skärper sig de som kan och de som inte kan, de kan inte. Orsaken att så många kommer sent är antagligen att barnen lärt sig att det inte gör något och de har fört vidare det till sina föräldrar 

  • Anonym (Lärare 2)

    Man avvaktar ett par minuter medan eleverna kommer in och sätter sig, sedan startar man lektionen. Elever som kommer sent ska så klart smyga in. Om de inte klarar det får de vänta utanför tills genomgångar mm är klart.

    Varför avbryts du? Stannar du upp lektionen om det kommer in elever? Fortsätt prata medan de sätter sig, lektionen ska fortgå trots sen ankomst.

  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 13:21:06 följande:

    Har SO och svenska med mellanstadiet men i dramaform. Så jag Är inte deras traditionella so och svenska lärare även om jag har lärarbehörighet i detta.

    Vi dramatiserar olika historiska händelser, så vi börjar med att jobba med en text om en historisk tid.Vi kan ta ett exempel med Vikingatiden. Jag visar historiska föremål och läser på om ett visst område inom detta och efter det ska eleverna skapa något utifrån det vi läst och pratat om. Eller så tar jag med dom in i ett rollspel. 


    Men det blir väldigt svårt för resten av gruppen att hänga med på vad som ska göra om dom kommer 10-15 minuter sent. Dom kan ju inte skapa något som dom inte känner till något om. 

    Eleverna har detta som sitt absoluta favoritämne men vi har elever som är beroende av att deras föräldrar skjutsar och många av dessa är tidsoptimister. Som utgår från att dom ska komma i tid.. men det är alltid saker som händer. 


    När jag börjar med att visa föremål och berätta och så kommer gruppen in vid nästa moment när vi ska gå till görandet så blir eleverna som varit där irriterade för att allt måste upprepas igen. Om det inte upprepas så blir det kaos för dom förstår inte vad som ska göras. Jag har ju lektioner hela dagarna och alla Andra lektioner där alla kommer i tid så existerar inte detta.. och det är en annan sak om det är 2 elever som är sena? Vi är även två i klassrummet Och trots detta så funkar det inte. 


    Varför arbetar ni i dramaform istället för klassisk undervisning? Lägg ner teatern och låt de som kommer sent haka på där de kan. Finns det ingen plattform där du kan lägga ut kort info om föremålet, eller låta eleverna söka information online? Och varför ständiga grupparbeten? Det måste försvåra väldigt mycket för dem.

    Det låter i vilket fall som ett märkligt upplägg, hur roligt det än kan vara. Du behöver fundera på lektionsplaneringen snarare än elevernas närvaro, för det här kommer nästan alltid att vara ett problem. Alltså är det någonting som du behöver förändra så det fungerar även om elever är sena eller sjuka.
  • Jemp

    Viktigt att lektionen drar igång enligt vem? 


    Man kan såklart ha begränsat med tid för ett visst ämne, men eftersom de låter som såpass små barn kanske schemat kan göras om ifall ditt ämne sticker ut såpass?

    Min sons klassföreståndare har själv sagt att de börjar mornarna lugnt med läsning eller rita just för att inte bli störda av de som dräller in några minuter sent. I den åldern upplever jag (som förälder) att tiden finns, så det låter som en vettig lösning. Även om eleverna såklart borde vara i tid. 

  • EpicF
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 10:58:28 följande:
    Lärare som väntar i elever som är sena?

    Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 


    Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 


    Vad gör man? 


    Beror på om det är högstadiet eller gymnasiet. På högstadiet (eller lägre) får man vänta tills alla kommit. Och man tar naturligtvis ett snack med föräldrarna. 

    På gymnasiet så kan man låsa dörren och de som inte är på plats får vackert vänta tills nästa lektion. Sedan tar man ett snack med tonåringen. 
  • Pixie64
    Anonym (Lilly) skrev 2024-11-15 13:37:29 följande:

    Planera en kort uppgift som ni gör först. De som kommer sent får hemläxa på uppgiften, gärna något som kräver mycket hjälp av en vuxen. Att de filmar eller spelar in ljud eller liknande. När det blir jobbigt för de vuxna så skärper sig de som kan och de som inte kan, de kan inte. Orsaken att så många kommer sent är antagligen att barnen lärt sig att det inte gör något och de har fört vidare det till sina föräldrar 


    Precis, jag tänkte just skriva något liknande. Jag har hört av minst en lärare som gör så. 
  • Anonym (Kio)

    Kan de jobba i två grupper istället för en? Så att du börjar med de som kommer i tid. Efter en kvart släpper du in eftersläntrarna och startar dem medan den första geuppen jobbar självständigt. Skulle det funka? 


    Annars så tycker jag att idén med en kort introducerande uppgift är bra. Och de som kom så sent att de missade introduktionen till den får den som hemuppgift. De skulle kunna skapa en karaktär utifrån ett föremål och tidsålder tex. Eller avsluta en påbörjad kort berättelse. 


    Och så ska ni ju verkligen sätta upp sen ankomst som ofiltig frånvaro. Hos oss resulterar ett visst antal anmälningar av ogiltig frånvaro automatiskt till att föräldrarna kallas till samtal. Och föräldrarna får ett sms omedelbart om deras barn har rapporterats ha olovlig frånvaro. Så sitter de i bilen när lektionen börjar så säger det pling i telefonen. En sån enkel sak kan få vissa att skärpa sig. 


    Kommer barnen sent varje morgom eller är det just till dina lektioner? 

    Häftig undervisning du håller i, förresten! :) 

  • Anonym (Lärare 2)
    EpicF skrev 2024-11-15 16:51:26 följande:
    Beror på om det är högstadiet eller gymnasiet. På högstadiet (eller lägre) får man vänta tills alla kommit. Och man tar naturligtvis ett snack med föräldrarna. 

    På gymnasiet så kan man låsa dörren och de som inte är på plats får vackert vänta tills nästa lektion. Sedan tar man ett snack med tonåringen. 
    Nej, det behöver man inte alls. Jag är legitimerad för, och har även erfarenhet från, båda nivåerna.

    På gymnasiet får man inte låsa dörren hur som helst. Klart man kan, men man kan lätt få rektorn emot sig så ska man ta till såna stunts bör man ha det förankrat hos både rektor och kollegiet först.
  • Anonym (Kio)
    Anonym (Lilly) skrev 2024-11-15 13:37:29 följande:

    Planera en kort uppgift som ni gör först. De som kommer sent får hemläxa på uppgiften, gärna något som kräver mycket hjälp av en vuxen. Att de filmar eller spelar in ljud eller liknande. När det blir jobbigt för de vuxna så skärper sig de som kan och de som inte kan, de kan inte. Orsaken att så många kommer sent är antagligen att barnen lärt sig att det inte gör något och de har fört vidare det till sina föräldrar 


    Jag gillar idén bortsett från biten om att uppgiften kräver mycket hjälp från föräldern. Sånt slår hårt mot de barn som inte får någon hjälp. Min gissning är att de barnen dessutom kan vara överrepresenterade i gruppen som alltid kommer sent. De riskerar att bli dubbelt straffade för något som de själva inte kan rå för. 
  • Venenum

    Hej, 

    Också lärare, på gymnasiet om det spelar roll. 

    1. Eleverna har rätt till sin undervisningstid. Att korta ner varje morgonlektion med tio minuter är emot lagen. 
    2. De elever som är på plats bör premieras. De har tagit sig i tid till skolan, det är inte deras uppgift att vänta in kamrater. 
    3. Det finns 1000 anledningar till att någon är försenad, såväl giltiga som ogiltiga anledningar. Det spelar egentligen mindre roll i det stora sammanhanget. När lektionen kör igång, kör vi som är på plats igång. Beroende på var jag är efter 5, 10 eller 15 minuter, släpper jag in de som samlats utanför när det finns en bra lucka. Antingen emellan två moment, eller när eleverna på plats är igång självständigt. Uppdaterar dem som nu anslutit. 


    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?