Inlägg från: Anonym (Lärare 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare 2)

    Lärare som väntar i elever som är sena?

    Man avvaktar ett par minuter medan eleverna kommer in och sätter sig, sedan startar man lektionen. Elever som kommer sent ska så klart smyga in. Om de inte klarar det får de vänta utanför tills genomgångar mm är klart.

    Varför avbryts du? Stannar du upp lektionen om det kommer in elever? Fortsätt prata medan de sätter sig, lektionen ska fortgå trots sen ankomst.

  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 13:21:06 följande:

    Har SO och svenska med mellanstadiet men i dramaform. Så jag Är inte deras traditionella so och svenska lärare även om jag har lärarbehörighet i detta.

    Vi dramatiserar olika historiska händelser, så vi börjar med att jobba med en text om en historisk tid.Vi kan ta ett exempel med Vikingatiden. Jag visar historiska föremål och läser på om ett visst område inom detta och efter det ska eleverna skapa något utifrån det vi läst och pratat om. Eller så tar jag med dom in i ett rollspel. 


    Men det blir väldigt svårt för resten av gruppen att hänga med på vad som ska göra om dom kommer 10-15 minuter sent. Dom kan ju inte skapa något som dom inte känner till något om. 

    Eleverna har detta som sitt absoluta favoritämne men vi har elever som är beroende av att deras föräldrar skjutsar och många av dessa är tidsoptimister. Som utgår från att dom ska komma i tid.. men det är alltid saker som händer. 


    När jag börjar med att visa föremål och berätta och så kommer gruppen in vid nästa moment när vi ska gå till görandet så blir eleverna som varit där irriterade för att allt måste upprepas igen. Om det inte upprepas så blir det kaos för dom förstår inte vad som ska göras. Jag har ju lektioner hela dagarna och alla Andra lektioner där alla kommer i tid så existerar inte detta.. och det är en annan sak om det är 2 elever som är sena? Vi är även två i klassrummet Och trots detta så funkar det inte. 


    Varför arbetar ni i dramaform istället för klassisk undervisning? Lägg ner teatern och låt de som kommer sent haka på där de kan. Finns det ingen plattform där du kan lägga ut kort info om föremålet, eller låta eleverna söka information online? Och varför ständiga grupparbeten? Det måste försvåra väldigt mycket för dem.

    Det låter i vilket fall som ett märkligt upplägg, hur roligt det än kan vara. Du behöver fundera på lektionsplaneringen snarare än elevernas närvaro, för det här kommer nästan alltid att vara ett problem. Alltså är det någonting som du behöver förändra så det fungerar även om elever är sena eller sjuka.
  • Anonym (Lärare 2)
    EpicF skrev 2024-11-15 16:51:26 följande:
    Beror på om det är högstadiet eller gymnasiet. På högstadiet (eller lägre) får man vänta tills alla kommit. Och man tar naturligtvis ett snack med föräldrarna. 

    På gymnasiet så kan man låsa dörren och de som inte är på plats får vackert vänta tills nästa lektion. Sedan tar man ett snack med tonåringen. 
    Nej, det behöver man inte alls. Jag är legitimerad för, och har även erfarenhet från, båda nivåerna.

    På gymnasiet får man inte låsa dörren hur som helst. Klart man kan, men man kan lätt få rektorn emot sig så ska man ta till såna stunts bör man ha det förankrat hos både rektor och kollegiet först.
  • Anonym (Lärare 2)
    Spucks skrev 2024-11-15 17:31:58 följande:

    Eller så inför du själv regeln att man enbart kan vara med om man är i tid. Tills de som är för sent förbereder du en kort text som handlar om det resten går igenom praktiskt. Den får eleverna läser och så får de en skrivuppgift till.


    Det är mot lagen att neka elever undervisning pga sen ankomst.
  • Anonym (Lärare 2)
    AndreaBD skrev 2024-11-15 17:49:33 följande:
    Även om det vore lagligt, och det är det inte, så skulle ju läraren behöva förbereda två olika planeringar, för VARJE lektion. Det skulle man inte hinna med. 
    Och en tredje arbetsbörda när man också måste följa upp detta extraarbete. Bättre då att lägga upp lektionsplaneringen så den fungerar även om elever kommer för sent, vilket så klart alltid är en risk men som verkar notoriskt på ts skola. Friskola, månne? Där man omtalar eleverna som "kunder" och därmed inte riktigt vågar sätta ner foten. Märkligt att inte kollegiet, rektor och/eller EHT har reagerat på det här.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 18:16:23 följande:

    För skolan har den inriktningen. Det är inte vanlig svenska eller so. Hur jobbar du med drama utan att jobba ihop med folk?? Det är ju ett grupparbete? rätt viktig kompetens. Eleverna är otroligt duktig på det här. 


    Det här är det roligaste ämnet eleverna har. Men skolan har problem generellt med sen ankomst, att alla klasser har samma problem på morgonen. Föräldrarna skyller på att det är svårt att parkera bilen nära skolan? vi menar att dom ska åka 10 minuter tidigare?   


     


    Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig, jag har bara erfarenhet av motsatsen, dvs där man främst bedriver "klassisk" undervisning där drama kan vara ett inslag någon gång, inte som grunden för hela undervisningen, inte ens på estetiska program. Och nej, man måste inte jobba i grupp jämt för att få med sig den kompetensen. Måste verkligen allt dramatiseras...? Och hur får de annan kompetens, dvs sitta och skriva texter om det de lär sig, göra muntliga presentationer och annat? För såvitt jag ser det kan dramatiserande inte uppfylla kraven på muntliga framställningar inom t ex svenska och Skolverket lär hålla med mig.

    Ja, hur de väljer att planera sin morgon kan ni tyvärr inte hjälpa, men de andra ska inte behöva bli lidande. Oavsett form så behöver grupparbeten planeras så att man inte är beroende av de andra i gruppen. Låt säga att gruppen ska visa upp sig, men inte kan det för att en eller två är borta, då missar de övriga sitt bedömningstillfälle, och det är inte rättvist, för att inte tala om att din planering blir lidande då du måste lägga in fler pass kring detta.
  • Anonym (Lärare 2)
    Spucks skrev 2024-11-15 18:13:12 följande:
    Men hur kan det då vara lagligt att låsa dörren? Dessutom nekar man ju inte undervisning, när de får annat att göra. Då är det ju bara en annan form av lektion.
    Därför att man isf låser dörren en kort stund medan man har genomgången så den inte blir förstörd, inte hela lektionen.
  • Anonym (Lärare 2)
    Spucks skrev 2024-11-16 15:50:00 följande:
    Det var flera som skrev om dörrar som låses hela timmen och att man inte kommer in om man kommer för sent.
    Och då får föräldrarna ta det med läraren, sedan rektor och utan gehör vidare till SI, för så får man som sagt inte göra.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (L) skrev 2024-11-19 11:41:31 följande:

    Va? Du kan inte mena allvar? 


    Man får lära sig komma i tid! Annars så hamnar man efter i skolarbetet. Enkelt. Eller tycker du att man ska få komma och gå som man vill på jobbet också?


    Ska en lärare behöva ha 2 likadana genomgångar för att folk inte har någon hyfs i kroppen? 


    Nej, det är inte så enkelt. Vi lärare förväntas instruera även de elever som kommer för sent. I slutänden är det också vi som förväntas plocka upp skiten efter de elever som riskerar F, sitta och jobba extra med dem, ge nya chanser ända långt in i maj. Långt innan dess lär man ha blivit kallad till rektor för att man inte hjälper eleverna på olika sätt och att man missköter sitt jobb.

    Kommer just från en lektion. Trots gemensam genomgång där alla kom i tid så behövde jag gå igenom instruktionerna med sex elever igen efteråt, en behövde jag prata med flera gånger till och med. Vad tror du ledningen skulle säga om jag skulle skita i dem? Om jag tycker att de borde ha lyssnat ordentligt första gången, möjligen läsa instruktionerna på egen hand innan de frågar om hjälp?

    Samhället bygger på någon slags inbyggd hjälplöshet som en följd av curlinggenerationen, men vi lärare får ta skiten oavsett, så frågan är om man vill skapa merarbete åt sig själv under läsåret och dessutom få en plump i protokollet hos rektor, eller tar man de där extra genomgångarna då trots allt?

    Eleverna är kunder. Kunden har alltid rätt. Kom ihåg det.
  • Anonym (Lärare 2)
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 13:57:47 följande:

    Ordningbetyg som påverkas av sen ankomst skulle hjälpa en del, där har skolan misslyckats som tog bort det.


    Och vad ska man ha de betygen till sedan tänkte du? Skicka hem till vårdnadshavarna som varken kommer bry sig mer eller mindre när de redan får sms dagligen vid sen ankomst mm? Slänga i soptunnan snarare.
Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?