Anonym (L) skrev 2024-11-19 11:41:31 följande:
Va? Du kan inte mena allvar?
Man får lära sig komma i tid! Annars så hamnar man efter i skolarbetet. Enkelt. Eller tycker du att man ska få komma och gå som man vill på jobbet också?
Ska en lärare behöva ha 2 likadana genomgångar för att folk inte har någon hyfs i kroppen?
Nej, det är inte så enkelt. Vi lärare förväntas instruera även de elever som kommer för sent. I slutänden är det också vi som förväntas plocka upp skiten efter de elever som riskerar F, sitta och jobba extra med dem, ge nya chanser ända långt in i maj. Långt innan dess lär man ha blivit kallad till rektor för att man inte hjälper eleverna på olika sätt och att man missköter sitt jobb.
Kommer just från en lektion. Trots gemensam genomgång där alla kom i tid så behövde jag gå igenom instruktionerna med sex elever igen efteråt, en behövde jag prata med flera gånger till och med. Vad tror du ledningen skulle säga om jag skulle skita i dem? Om jag tycker att de borde ha lyssnat ordentligt första gången, möjligen läsa instruktionerna på egen hand innan de frågar om hjälp?
Samhället bygger på någon slags inbyggd hjälplöshet som en följd av curlinggenerationen, men vi lärare får ta skiten oavsett, så frågan är om man vill skapa merarbete åt sig själv under läsåret och dessutom få en plump i protokollet hos rektor, eller tar man de där extra genomgångarna då trots allt?
Eleverna är kunder. Kunden har alltid rätt. Kom ihåg det.