• Anonym (lärare)

Lärare som väntar i elever som är sena?

Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 

Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 

Vad gör man? 

• Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (L) skrev 2024-11-19 11:41:31 följande:

Va? Du kan inte mena allvar? 

Man får lära sig komma i tid! Annars så hamnar man efter i skolarbetet. Enkelt. Eller tycker du att man ska få komma och gå som man vill på jobbet också?

Ska en lärare behöva ha 2 likadana genomgångar för att folk inte har någon hyfs i kroppen? 

Nej, det är inte så enkelt. Vi lärare förväntas instruera även de elever som kommer för sent. I slutänden är det också vi som förväntas plocka upp skiten efter de elever som riskerar F, sitta och jobba extra med dem, ge nya chanser ända långt in i maj. Långt innan dess lär man ha blivit kallad till rektor för att man inte hjälper eleverna på olika sätt och att man missköter sitt jobb.

Kommer just från en lektion. Trots gemensam genomgång där alla kom i tid så behövde jag gå igenom instruktionerna med sex elever igen efteråt, en behövde jag prata med flera gånger till och med. Vad tror du ledningen skulle säga om jag skulle skita i dem? Om jag tycker att de borde ha lyssnat ordentligt första gången, möjligen läsa instruktionerna på egen hand innan de frågar om hjälp?

Samhället bygger på någon slags inbyggd hjälplöshet som en följd av curlinggenerationen, men vi lärare får ta skiten oavsett, så frågan är om man vill skapa merarbete åt sig själv under läsåret och dessutom få en plump i protokollet hos rektor, eller tar man de där extra genomgångarna då trots allt?

Eleverna är kunder. Kunden har alltid rätt. Kom ihåg det.
  • Anonym (den)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 16:16:41 följande:
    Vad är syftet med din tråd?

På mina barns skola har första kvarten alltid varit läsning. Inte för att en massa barn kom för sent, utan för att det är viktig med läsning. Och inga praktiska lektioner direkt på morgonen, eftersom man vill vara säker på att alla kommer i tid. 
    Vad är det för skola? Som lägger upp schemat utifrån att folk inte kommer i tid. På mina barns skolor (flera stycken) så har schemat lagts utifrån skolans alla förutsättningar och eleverna har förväntats komma i tid till sina lektioner. Aldrig hört talas om att en skola skulle låta bli att schemalägga praktiska ämnen på morgonen för att barnen kommer sent.
  • Tow2Mater

Ordningbetyg som påverkas av sen ankomst skulle hjälpa en del, där har skolan misslyckats som tog bort det.

• Anonym (den)
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 13:57:47 följande:

Ordningbetyg som påverkas av sen ankomst skulle hjälpa en del, där har skolan misslyckats som tog bort det.

I synnerhet om det är så små barn att de lämnas av föräldrar, för då är det ju egentligen föräldrarna som är sena. Och de är vuxna och borde klara av att komma i tid. 
  • Anonym (Lärare 2)
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 13:57:47 följande:

Och vad ska man ha de betygen till sedan tänkte du? Skicka hem till vårdnadshavarna som varken kommer bry sig mer eller mindre när de redan får sms dagligen vid sen ankomst mm? Slänga i soptunnan snarare.
  • Anonym (lås dörren)

Lås bara dörren och låt dom vänta ute tills du har möjlighet att öppna. 
    Tex lås dörren och ha genomgång, dom som  är sena får komma in efter genomgången.
    Vi kan inte låta barn straffas pga andra, dom förlorar enorm undervisningstid om du måste vänta i 20 minuter på att alla försenade barn ska komma innan lektionen börjar?
    Vi kan inte ha ett samhälle som anpassar sig efter dom som missköter sig.
    Dom barnen som är sena kan stanna kvar den tiden som dom har missat efter skolan och få gå igenom det dom har missat istället!

• Anonym (lärare)
    Anonym (lås dörren) skrev 2024-11-19 16:39:22 följande:

Tex lås dörren och ha genomgång, dom som  är sena får komma in efter genomgången.
    Vi kan inte låta barn straffas pga andra, dom förlorar enorm undervisningstid om du måste vänta i 20 minuter på att alla försenade barn ska komma innan lektionen börjar?
    Dom barnen som är sena kan stanna kvar den tiden som dom har missat efter skolan och få gå igenom det dom har missat istället!

Och vad ska dom göra efter genomgången utan informationen? vissa saker behöver förberedas. Genomgången är ju det som ska göras sen. 

Var på en kurs på höstlovet där vi hade ett liknande upplägg. Vi behövde delta på en workshop på förmiddagen och efter lunch skulle vi genomföra det vi ordnat på workshopen. Hade vi inte grunden var det omöjligt att delta på eftermiddagen. 
  • Anonym (Lärare 2)

....eller så kan sena elever smyga in och sätta sig och hänga med så gott de kan.

Klart det de missat inte kan tas igen efter skolan då resten av lektionen bygger på genomgången!
  • Anonym (lås dörren)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-19 17:21:02 följande:
    ....eller så kan sena elever smyga in och sätta sig och hänga med så gott de kan.

Klart det de missat inte kan tas igen efter skolan då resten av lektionen bygger på genomgången!

Om endast 10 av 26 elever är i tid,  förklara för mig hur 16 elever ska smyga in i en lektion försent utan att förstöra?
    Om mitt barn kom försent till skolan och fick vänta utanför hade jag haft förståelse för det och sett till att mitt barn kommer i tid framöver så gått jag kan!
    Men fan om jag kämpade för att se till att mitt barn kommer i tid varje dag redo för skola och mitt barn förlorar mängder i undervisningstid för att läraren måste anpassa sig efter dom som missköter sig, det hade inte jag accepterat!! Visst nån gång kan jag väl acceptera att det är snöstorm och hälften av barnen är sena av naturliga skäl.
    Men att dagligen förlora undervisningstid för att läraren vill bara vänta? NEJ ALDRIG! 
    Jag kan inte välja bort skolplikten och om mitt barn ska tvingas vara där kl 8-14 då ska den få den undervisningen den behöver, det är det minsta man kan kräva!!!

• AndreaBD

Jag har gjort det med en grupp. Vi har faktiskt också den rutinen i den skolan. Men det fungerar inte alltid så bra. Ibland har man ingen direkt genomgång, ibland har man sånt där det blir problem om folk kommer ännu senare. 
Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?