• Anonym (lärare)

Lärare som väntar i elever som är sena?

Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 

Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 

Vad gör man? 

• Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?
  • Anonym (lärare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-15 11:03:07 följande:

Så dåligt av föräldrarna att lämna sent. Kan du skicka ut någon information till föräldrarna och uppmana dem att lämna barnen i tid?

Detta har ju självklart informerats om hur många gånger som helst. Har jobbat 10 år och har varit likadant under alla år. 
  • Anonym (Lt)

När jag undervisade blev det armhävningar och kvällsjobb om man kom för sent. ofoget minskade drastiskt då.

• Anonym (lärare)
    Anonym (Lt) skrev 2024-11-15 11:09:23 följande:

När jag undervisade blev det armhävningar och kvällsjobb om man kom för sent. ofoget minskade drastiskt då.

Jadu, prova det i nutid? 
  • Anonym (Förälder)

Går det att köra två instruktioner? En för de som är i tid och sedan en för de försenade. Så får de försenade snällt sitta och vänta på sin tur. Beroende på ämne kan de som är i tid vara igång med uppgiften när du kör instruktion nr 2

• TriC

Så tillvida det inte är lågstadieelever, så lås dörren vid lektionsstart. De som inte är på plats då, får olovlig frånvaro. 

• Anonym (lärare)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-11-15 11:16:39 följande:

Går det att köra två instruktioner? En för de som är i tid och sedan en för de försenade. Så får de försenade snällt sitta och vänta på sin tur. Beroende på ämne kan de som är i tid vara igång med uppgiften när du kör instruktion nr 2

Det här är saker som ska göras i grupp. Så eleverna behöver förstå helheten. Det är liksom mitt ämne som är så. Vi kan inte sitta och ha teoretisk idrott och jag vet ju inte heller när alla kommer att komma. Jag har ju även ansvar för dom eleverna som är sena när dom kommer. Har provat liknande upplägg för och det har blivit kaos då istället för att dom inte hänger med. 

Hade varit en annan sak om dom skulle sitta och läsa i en bok. 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 11:31:01 följande:

Det här är saker som ska göras i grupp. Så eleverna behöver förstå helheten. Det är liksom mitt ämne som är så. Vi kan inte sitta och ha teoretisk idrott och jag vet ju inte heller när alla kommer att komma. Jag har ju även ansvar för dom eleverna som är sena när dom kommer. Har provat liknande upplägg för och det har blivit kaos då istället för att dom inte hänger med. 

Lägg in något extra och roligt som ändå är utvecklande som start de första 10min? Kanske blir en morot att komma i tid?
  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 11:31:01 följande:

OK, du har detta problem och ha haft det länge. Så hur gör du i dagsläget?

Är ämnet gymnastik?
  • Maggena

Kommer de inte i tid får de inte vara med helt enkelt. Efter att det har hänt ett par gånger ska du se att föräldrarbara får dit barnen i tid

Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?