• Anonym (lärare)

    Lärare som väntar i elever som är sena?

    Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 


    Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 


    Vad gör man? 

  • Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?
  • mari123

    Ett oskick??och om föräldrarna är av typen ?fint folk kommer sent? så får väl läraren tala om vad som gäller!? Att låta de skötsamma eleverna vänta och tvingas höra på 12 repetitioner för alla senkomna! kan göra att DE inte orkar! Tur det finns friskolor!

  • Anonym (lärare)
    Anonym (X) skrev 2024-11-15 11:34:48 följande:
    OK, du har detta problem och ha haft det länge. Så hur gör du i dagsläget?

    Är ämnet gymnastik?
    Nej men ett annat ämne som inte är lika vanligt men som är extremt praktiskt och där man jobbar i grupp. Svårt att dra igång om inte alla är där 
  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 11:46:51 följande:
    Nej men ett annat ämne som inte är lika vanligt men som är extremt praktiskt och där man jobbar i grupp. Svårt att dra igång om inte alla är där 
    OK, hur gör du då? 

    Vilket är ämnet?
  • Anonym (den)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 10:58:28 följande:
    Lärare som väntar i elever som är sena?

    Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 


    Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 


    Vad gör man? 


    Är det små barn som lämnas av föräldrarna alltså? Det låter helt otroligt oansvarigt av vuxna föräldrar att lämna så sent att det stör lektionerna. Skillnad om det vore tonåringar som kommer sent, störande det med, men de är ändå barn. 

    Jag skulle skicka ut ett allmänt mail med påminnelse om hur viktigt det är att komma i tid. Både för din lektion men också för att få in vanan att komma i tid och även för att visa barnen att de ska respektera skolan och lektionerna. 

    Skicka ett sånt mail till alla med lämpliga mellanrum. Om det går så kan du ju låta de som kommer sent få avstå lektionen. Vet inte om det är görbart med små barn, det görs ju i alla fall i de högre åldrarna. 
  • Anonym (Q)

    Som jag tänker så ska de barn som kommer i tid få något meningsfullt att göra när lektionen startar - allt annat är respektlöst mot deras tid. 

    Jag försöker komma på vad för ämne det är som du undervisar i, som görs helt i grupp och alla måste få samma instruktioner ... Drama? Dans? Origami? Försvar mot svartkonster? Haha! Fantasin tar slut.

    Något du kanske kunde testa är att planera lektionen i två, tre minilektioner och de som kommer sent får vänta in starten av nästa fas.
    Eller att första biten av lektionen är en fortsättning på förra lektionen så att alla redan har instruktionerna?
    Eller att ni leker en rolig lek (relaterad till ämnet eller ej) den första stunden av lektionen så att de som kommer i tid inte behöver sitta och vänta in de andra och ha tråkigt, och de andra barnen känner sig motiverade att komma i tid så att de inte går miste om de allra roligaste på dagen.

  • Anonym (L)

    Hur gamla är eleverna? Min kompis är högstadielärare, hen låser dörren när lektionen börjar. Då får man skylla sig själv att man kom sent och får olovlig frånvaro. Man måste lära sig komma i tid.

  • Anonym (Anne)
    Anonym (L) skrev 2024-11-15 12:19:09 följande:

    Hur gamla är eleverna? Min kompis är högstadielärare, hen låser dörren när lektionen börjar. Då får man skylla sig själv att man kom sent och får olovlig frånvaro. Man måste lära sig komma i tid.


    Precis, det är en hygienfaktor.
    Man. Är. I. Tid.
    Allt annat är respektlöst mot läraren och övriga elever.

    Och handlar det om småbarn som får skjuts så är det föräldrarna som inte verkar lärt sig vett från början. 

    Jag blir otroligt provocerad av sånt här. Jag har själv varit vikarie i skolan under min studietid och det finns förstås genvägar men de funkar inte alltid, inte i alla klasser och inte i alla ämnen. Som att alltid ha något eleverna vet att själva sitta med den första stunden tills alla är på plats som ändå är "skolarbete" så att säga. 

    När jag själv fick barn så vet jag inte hur många gånger jag betonade för dem att lärare visar man respekt för. De har gått x antal år i skolan för att jobba som lärare och för att det är något de tycker om att göra. Och de vill att du ska lyckas. Det MINSTA de kan begära av dig är att du kommer i tid, har med dig det som du behöver och sen är tyst och lyssnar.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Q) skrev 2024-11-15 12:14:47 följande:

    Som jag tänker så ska de barn som kommer i tid få något meningsfullt att göra när lektionen startar - allt annat är respektlöst mot deras tid. 

    Jag försöker komma på vad för ämne det är som du undervisar i, som görs helt i grupp och alla måste få samma instruktioner ... Drama? Dans? Origami? Försvar mot svartkonster? Haha! Fantasin tar slut.

    Något du kanske kunde testa är att planera lektionen i två, tre minilektioner och de som kommer sent får vänta in starten av nästa fas.
    Eller att första biten av lektionen är en fortsättning på förra lektionen så att alla redan har instruktionerna?
    Eller att ni leker en rolig lek (relaterad till ämnet eller ej) den första stunden av lektionen så att de som kommer i tid inte behöver sitta och vänta in de andra och ha tråkigt, och de andra barnen känner sig motiverade att komma i tid så att de inte går miste om de allra roligaste på dagen.


    Har SO och svenska med mellanstadiet men i dramaform. Så jag Är inte deras traditionella so och svenska lärare även om jag har lärarbehörighet i detta.

    Vi dramatiserar olika historiska händelser, så vi börjar med att jobba med en text om en historisk tid.Vi kan ta ett exempel med Vikingatiden. Jag visar historiska föremål och läser på om ett visst område inom detta och efter det ska eleverna skapa något utifrån det vi läst och pratat om. Eller så tar jag med dom in i ett rollspel. 


    Men det blir väldigt svårt för resten av gruppen att hänga med på vad som ska göra om dom kommer 10-15 minuter sent. Dom kan ju inte skapa något som dom inte känner till något om. 

    Eleverna har detta som sitt absoluta favoritämne men vi har elever som är beroende av att deras föräldrar skjutsar och många av dessa är tidsoptimister. Som utgår från att dom ska komma i tid.. men det är alltid saker som händer. 


    När jag börjar med att visa föremål och berätta och så kommer gruppen in vid nästa moment när vi ska gå till görandet så blir eleverna som varit där irriterade för att allt måste upprepas igen. Om det inte upprepas så blir det kaos för dom förstår inte vad som ska göras. Jag har ju lektioner hela dagarna och alla Andra lektioner där alla kommer i tid så existerar inte detta.. och det är en annan sak om det är 2 elever som är sena? Vi är även två i klassrummet Och trots detta så funkar det inte. 

  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 13:21:06 följande:

    Har SO och svenska med mellanstadiet men i dramaform. Så jag Är inte deras traditionella so och svenska lärare även om jag har lärarbehörighet i detta.

    Vi dramatiserar olika historiska händelser, så vi börjar med att jobba med en text om en historisk tid.Vi kan ta ett exempel med Vikingatiden. Jag visar historiska föremål och läser på om ett visst område inom detta och efter det ska eleverna skapa något utifrån det vi läst och pratat om. Eller så tar jag med dom in i ett rollspel. 


    Men det blir väldigt svårt för resten av gruppen att hänga med på vad som ska göra om dom kommer 10-15 minuter sent. Dom kan ju inte skapa något som dom inte känner till något om. 

    Eleverna har detta som sitt absoluta favoritämne men vi har elever som är beroende av att deras föräldrar skjutsar och många av dessa är tidsoptimister. Som utgår från att dom ska komma i tid.. men det är alltid saker som händer. 


    När jag börjar med att visa föremål och berätta och så kommer gruppen in vid nästa moment när vi ska gå till görandet så blir eleverna som varit där irriterade för att allt måste upprepas igen. Om det inte upprepas så blir det kaos för dom förstår inte vad som ska göras. Jag har ju lektioner hela dagarna och alla Andra lektioner där alla kommer i tid så existerar inte detta.. och det är en annan sak om det är 2 elever som är sena? Vi är även två i klassrummet Och trots detta så funkar det inte. 


    Och vad säger rektorn? Går det att ändra i schemat så att just dessa lektionerna inte ligger först på morgonen?
    Det bästa är ju att ha typ svenska på morgonen där barnen kan läsa i sin bok tills alla kommit.
    Känns faktiskt märkligt att ni inte redan gjort denna ändring, om det är ett sådant stort problem.
Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?