Inlägg från: Anonym (den) |Visa alla inlägg
  • Anonym (den)

Lärare som väntar i elever som är sena?

Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 10:58:28 följande:
    Lärare som väntar i elever som är sena?

Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 

Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 

Vad gör man? 

Är det små barn som lämnas av föräldrarna alltså? Det låter helt otroligt oansvarigt av vuxna föräldrar att lämna så sent att det stör lektionerna. Skillnad om det vore tonåringar som kommer sent, störande det med, men de är ändå barn. 

Jag skulle skicka ut ett allmänt mail med påminnelse om hur viktigt det är att komma i tid. Både för din lektion men också för att få in vanan att komma i tid och även för att visa barnen att de ska respektera skolan och lektionerna. 

Skicka ett sånt mail till alla med lämpliga mellanrum. Om det går så kan du ju låta de som kommer sent få avstå lektionen. Vet inte om det är görbart med små barn, det görs ju i alla fall i de högre åldrarna. 
  • Anonym (den)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 16:16:41 följande:
    Vad är syftet med din tråd?

På mina barns skola har första kvarten alltid varit läsning. Inte för att en massa barn kom för sent, utan för att det är viktig med läsning. Och inga praktiska lektioner direkt på morgonen, eftersom man vill vara säker på att alla kommer i tid. 
    Vad är det för skola? Som lägger upp schemat utifrån att folk inte kommer i tid. På mina barns skolor (flera stycken) så har schemat lagts utifrån skolans alla förutsättningar och eleverna har förväntats komma i tid till sina lektioner. Aldrig hört talas om att en skola skulle låta bli att schemalägga praktiska ämnen på morgonen för att barnen kommer sent.
  • Anonym (den)
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 13:57:47 följande:

Ordningbetyg som påverkas av sen ankomst skulle hjälpa en del, där har skolan misslyckats som tog bort det.

I synnerhet om det är så små barn att de lämnas av föräldrar, för då är det ju egentligen föräldrarna som är sena. Och de är vuxna och borde klara av att komma i tid. 
  • Anonym (den)
    Anonym (T) skrev 2024-11-19 21:56:19 följande:

Hehe, mm. Om jag känner oro för eleven gör jag en orosanmälan riktad mot elevens föräldrar eller mot den som försummar barnet . Ingen vettig människa gör väl en anmälan på barnet.

När polisen omhändertar en minderårig så lämnas ärendet över till socialtjänsten. Detta görs ju inte för att ?straffa? barnet utan för att föräldrarna ska bli uppmärksammade på problemet och få möjlighet att få stöttning och hjälp i sitt föräldraskap. 
    Du verkar ha en väldigt negativ inställning till socialtjänsten. Jag förstår inte varför. De finns ju till för att skydda, hjälpa och stötta. 

Du anmäler ju oron för barnets situation. Ofta utifrån föräldrarnas beteende gentemot barnet, men det kan ju även vara barnets eget beteende (och då kanske förälders oförmåga till gränssättning).

En orosanmälan är inte samma sak som en polisanmälan. 
Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?