Inlägg från: Anonym (Anne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anne)

Lärare som väntar i elever som är sena?

Anonym (L) skrev 2024-11-15 12:19:09 följande:

Hur gamla är eleverna? Min kompis är högstadielärare, hen låser dörren när lektionen börjar. Då får man skylla sig själv att man kom sent och får olovlig frånvaro. Man måste lära sig komma i tid.

Precis, det är en hygienfaktor.
    Man. Är. I. Tid.
    Allt annat är respektlöst mot läraren och övriga elever.

Och handlar det om småbarn som får skjuts så är det föräldrarna som inte verkar lärt sig vett från början. 

Jag blir otroligt provocerad av sånt här. Jag har själv varit vikarie i skolan under min studietid och det finns förstås genvägar men de funkar inte alltid, inte i alla klasser och inte i alla ämnen. Som att alltid ha något eleverna vet att själva sitta med den första stunden tills alla är på plats som ändå är "skolarbete" så att säga. 

När jag själv fick barn så vet jag inte hur många gånger jag betonade för dem att lärare visar man respekt för. De har gått x antal år i skolan för att jobba som lärare och för att det är något de tycker om att göra. Och de vill att du ska lyckas. Det MINSTA de kan begära av dig är att du kommer i tid, har med dig det som du behöver och sen är tyst och lyssnar.
Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?