• Anonym (lärare)

    Lärare som väntar i elever som är sena?

    Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 


    Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 


    Vad gör man? 

  • Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?
  • Tow2Mater

    Inför akademisk kvart på morgonen, och så förskjut alla andra följande lektioner med 15 minuter. Det blir bara 15 minuter längre skoldag för alla.

  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-16 09:18:54 följande:
    Jag har ju lektioner hela dagarna?. 
    I samma ämne?

    Då måste ju samma klass ha flera lektioner i ditt ämne varje vecka, hur många klasser finns det?

    Om det stämmer, att varje klass har flera lektioner i ditt ämne varje vecka, borde du kunna hitta på en aktivitet som det fungerar att de som kommer i tid kan göra, utan att det påverkar övriga lektionen. Kanske att de har allmän läsning i 15 minuter direkt på morgonen, oavsett vilket ämne de har, och sedan börjar den riktiga lektionen. 

    Hur har du löst detta under alla de år detta pågått?
  • Anonym (Kio)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 12:47:18 följande:
    I samma ämne?

    Då måste ju samma klass ha flera lektioner i ditt ämne varje vecka, hur många klasser finns det?

    Jag kan ju inte svara för TS men förstår inte vad det är du har så svårt att greppa. 


    På mina barns skola är det omkring 20 klasser. Om varje klass har TS ämne två gånger i veckan i en timme blir det 40 timmar, alltså mer än en heltidstjänst med allt annat som ingår i lärarjobbet inräknat. Det räcker med att varje klass har TS ämne en gång/veckan för att det ska fylla schemat (barnens dagar är ju inte 8 timmar långa). 

    Du verkar vilja få det att låta som något helt orimligt att TS skulle kunna vara dramapedagog på heltid. Varför skulle man inte kunna vara det? 

  • Minimalen
    Tow2Mater skrev 2024-11-16 12:35:28 följande:

    Inför akademisk kvart på morgonen, och så förskjut alla andra följande lektioner med 15 minuter. Det blir bara 15 minuter längre skoldag för alla.


    Nej det blir inte 15 längre skoldag. Den blir bara längre för de elever som kommer i tid. De som kommer för sen får bara förskjuten skoldag. Och det är ju fräckt att de eleverna ska bestämma att andra får längre skoldag (det är ju som en kvarsittning bara för de skötsamma).
  • Anonym (X)
    Anonym (Kio) skrev 2024-11-16 13:09:29 följande:

    Jag kan ju inte svara för TS men förstår inte vad det är du har så svårt att greppa. 


    På mina barns skola är det omkring 20 klasser. Om varje klass har TS ämne två gånger i veckan i en timme blir det 40 timmar, alltså mer än en heltidstjänst med allt annat som ingår i lärarjobbet inräknat. Det räcker med att varje klass har TS ämne en gång/veckan för att det ska fylla schemat (barnens dagar är ju inte 8 timmar långa). 

    Du verkar vilja få det att låta som något helt orimligt att TS skulle kunna vara dramapedagog på heltid. Varför skulle man inte kunna vara det? 


    Det kanske är så, men då förstår jag inte varför de inte tycker att ämnet är viktigt. En dramapedagog på heltid där många elever ändå inte får sin undervisning. Då kanske man inte ska erbjuda alla klasser detta ämne varje termin när man inte kan få det att fungera. 

    Detta har pågått under 10 år. 
  • Anonym (S)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 13:15:22 följande:
    Det kanske är så, men då förstår jag inte varför de inte tycker att ämnet är viktigt. En dramapedagog på heltid där många elever ändå inte får sin undervisning. Då kanske man inte ska erbjuda alla klasser detta ämne varje termin när man inte kan få det att fungera. 

    Detta har pågått under 10 år. 
    Det handlar väl inte om föräldrarnas inställning till just TS ämne. Barnen lämnas ju försent på morgonen oavsett vilket ämne de har.
  • Anonym (Signe)

    Så detta är ett problem för alla klasser första lektionen varje morgon om jag har tolkat det rätt? Då är det ett problem som ska ligga på rektorns bord att lösa. Man får väl anmäla föräldrar som har satt det här i system.

    Tills ändring kommer får du bara hantera situationen efter bästa förmåga och lägga fokus på eleverna som är i tid. 

  • Anonym (X)
    Anonym (S) skrev 2024-11-16 13:59:21 följande:
    Det handlar väl inte om föräldrarnas inställning till just TS ämne. Barnen lämnas ju försent på morgonen oavsett vilket ämne de har.
    Ja, och just det verkar ju inte skolan bry sig om, eftersom det pågått i 10 år.

    Men det visar ju även att skolan inte tar TS ämne på allvar, eftersom det tydligen inte går att undervisa ordentligt om inte alla är på plats i tid. Men skolan har ju gjort bedömningen att det inte är viktigt, eftersom hennes lektioner läggs direkt på morgonen. 

    Man kan börja dagen med att alla läser en kvart i en valfri bok, sedan börjar de riktiga lektionerna, och den kvarten kan man sedan minska ner på svensklektionerna, så blir total lektionstid samma för barnen. 

    Att man på 10 år inte hittat en lösning känns konstigt, och det känns märkligt att TS arbetar kvar på en skola där hennes ämne inte prioriteras högre. 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 14:19:35 följande:
    Ja, och just det verkar ju inte skolan bry sig om, eftersom det pågått i 10 år.

    Men det visar ju även att skolan inte tar TS ämne på allvar, eftersom det tydligen inte går att undervisa ordentligt om inte alla är på plats i tid. Men skolan har ju gjort bedömningen att det inte är viktigt, eftersom hennes lektioner läggs direkt på morgonen. 

    Man kan börja dagen med att alla läser en kvart i en valfri bok, sedan börjar de riktiga lektionerna, och den kvarten kan man sedan minska ner på svensklektionerna, så blir total lektionstid samma för barnen. 

    Att man på 10 år inte hittat en lösning känns konstigt, och det känns märkligt att TS arbetar kvar på en skola där hennes ämne inte prioriteras högre. 
    Jag har lektionerna hela dagarna och har 18 lektioner i veckan?. Att skolan betalar för detta tyder ju inte på att man inte prioriterar ämnet! 
  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-16 14:24:17 följande:
    Jag har lektionerna hela dagarna och har 18 lektioner i veckan?. Att skolan betalar för detta tyder ju inte på att man inte prioriterar ämnet! 
    Om de prioriterat ämnet så borde de väl se till att alla elever kan tillgodogöra sig det samt att de som kommer i tid inte får sina lektioner förstörda av de som kommer försent. 

    De betalar för det för att det drar elever, vilket skolan tjänar ekonomiskt på. Det är barnen som är förlorarna. 

    Om du undervisar 18 lektionstimmar i veckan så behöver ju dessa inte läggas direkt på morgonen. 
Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?