Inlägg från: Anonym (Kio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kio)

Lärare som väntar i elever som är sena?

Kan de jobba i två grupper istället för en? Så att du börjar med de som kommer i tid. Efter en kvart släpper du in eftersläntrarna och startar dem medan den första geuppen jobbar självständigt. Skulle det funka? 

Annars så tycker jag att idén med en kort introducerande uppgift är bra. Och de som kom så sent att de missade introduktionen till den får den som hemuppgift. De skulle kunna skapa en karaktär utifrån ett föremål och tidsålder tex. Eller avsluta en påbörjad kort berättelse. 

Och så ska ni ju verkligen sätta upp sen ankomst som ofiltig frånvaro. Hos oss resulterar ett visst antal anmälningar av ogiltig frånvaro automatiskt till att föräldrarna kallas till samtal. Och föräldrarna får ett sms omedelbart om deras barn har rapporterats ha olovlig frånvaro. Så sitter de i bilen när lektionen börjar så säger det pling i telefonen. En sån enkel sak kan få vissa att skärpa sig. 

Kommer barnen sent varje morgom eller är det just till dina lektioner? 

Häftig undervisning du håller i, förresten! :) 

• Anonym (Kio)
    Anonym (Lilly) skrev 2024-11-15 13:37:29 följande:

Planera en kort uppgift som ni gör först. De som kommer sent får hemläxa på uppgiften, gärna något som kräver mycket hjälp av en vuxen. Att de filmar eller spelar in ljud eller liknande. När det blir jobbigt för de vuxna så skärper sig de som kan och de som inte kan, de kan inte. Orsaken att så många kommer sent är antagligen att barnen lärt sig att det inte gör något och de har fört vidare det till sina föräldrar 

Jag gillar idén bortsett från biten om att uppgiften kräver mycket hjälp från föräldern. Sånt slår hårt mot de barn som inte får någon hjälp. Min gissning är att de barnen dessutom kan vara överrepresenterade i gruppen som alltid kommer sent. De riskerar att bli dubbelt straffade för något som de själva inte kan rå för. 
  • Anonym (Kio)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 18:16:23 följande:

Det här är det roligaste ämnet eleverna har. Men skolan har problem generellt med sen ankomst, att alla klasser har samma problem på morgonen. Föräldrarna skyller på att det är svårt att parkera bilen nära skolan? vi menar att dom ska åka 10 minuter tidigare?   

Det här med parkering är ju ett problem på flera skolor, vad jag har förstått. Äldre skolor är inte byggda för att elever skjutsas i bil. Det hjälper inte er nu, men på sikt blr ju skolledningen prata med kommunen och se över möjligheten att bygga om kring skolan så att man får en yta där föräldrar på ett säkert sätt kan lämna barnen med bil. Mina barns skola är ny och där finns en vändplan med gott om plats att stanna, skild från där elever cyklar och går. Här cirkulerar föräldrarna långsamt förbi och barnen hoppar ur, skyddade från förbipasserande trafik och föräldrarna kan se dem gå in i skolbyggnaden innan de far vidare. Inga backande, stressade föräldrar, ingen parkering, man bara stannar till lite snabbt och släpper av. 
  • Anonym (Kio)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 21:33:10 följande:

Jo men är det en rimlig förklaring att hälften av alla barn varje dag är sena till sina första lektioner I 10-15 minuter? 

Det här är som sagt inte bara under mina lektioner. 

Nej, det är inte rimligt. Men det är ett tydligt tecken på att trafiksituationen vid skolan inte fungerar. Det borde ligga i både skolan och kommunens intresse att göra barnens skolväg enkel och säker. Det är inte säkert att ha en massa bilar med stressade föräldrar cirkulerande i kvarteren runt omkring skolan varje morgon samtidigt som barnen ska gå där. Med en fungerande vändplan för lämning av barn kanske mängden sena barn skulle minska, vilket skulle förenkla för alla. 

• Anonym (Kio)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 12:47:18 följande:
    I samma ämne?

Då måste ju samma klass ha flera lektioner i ditt ämne varje vecka, hur många klasser finns det?

Jag kan ju inte svara för TS men förstår inte vad det är du har så svårt att greppa. 

På mina barns skola är det omkring 20 klasser. Om varje klass har TS ämne två gånger i veckan i en timme blir det 40 timmar, alltså mer än en heltidstjänst med allt annat som ingår i lärarjobbet inräknat. Det räcker med att varje klass har TS ämne en gång/veckan för att det ska fylla schemat (barnens dagar är ju inte 8 timmar långa). 

Du verkar vilja få det att låta som något helt orimligt att TS skulle kunna vara dramapedagog på heltid. Varför skulle man inte kunna vara det? 

• Anonym (Kio)
    Anonym (L) skrev 2024-11-19 11:39:47 följande:
    Tänk om folk resonerade så som vuxna och arbetstagare också? "Fanns ingen parkering nära så därför tycker jag mig ha rätt att komma en timme sent till jobbet". Snälla. Ska man bygga om hela stan så att alla kan parkera utanför dörrn till jobbet/skolan?

Skillnaden är att vid jobbet parkerar du. Vid skolan stannar man bara till och släpper av. Därför behövs en trafiklösning som gör att bilarna på ett enkelt sätt kan cirkulera och barnen på ett säkert sätt gå in i skolan utan medföljande vuxen (annars blir det ännu fler stillastående bilar som tar upp plats). Att ha parkeringar där man behöver backa till exempel, samtidigt som barn ska kila in till skolan, är ingen bra lösning.  

Det är klart att föräldrarna borde åka hemifrån 20 minuter tidigare, men man måste komma ihåg att det är barnen som ska prioriteras. En ombyggnation är inte för föräldrarnas skull utan för barnens. 

En bra plats där föräldrar enkelt och säkert kan släppa av sina barn minskar dessutom biltrafiken kring skolan eftersom föräldrarna inte måste åka flera varv för att leta parkering. Och minskad biltrafik kring skolan gör skolvägen säkrare för de barn som går och cyklar. 

• Anonym (Kio)
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 13:57:47 följande:

Ordningbetyg som påverkas av sen ankomst skulle hjälpa en del, där har skolan misslyckats som tog bort det.

Fast i det här fallet skulle det innebära att barnens straffades för att deras föräldrar är klantiga. 
Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?