Inlägg från: Anonym (lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lärare)

    Lärare som väntar i elever som är sena?

    Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 


    Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 


    Vad gör man? 

  • Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?
  • Anonym (lärare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-15 11:03:07 följande:

    Så dåligt av föräldrarna att lämna sent. Kan du skicka ut någon information till föräldrarna och uppmana dem att lämna barnen i tid?


    Detta har ju självklart informerats om hur många gånger som helst. Har jobbat 10 år och har varit likadant under alla år. 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Lt) skrev 2024-11-15 11:09:23 följande:

    När jag undervisade blev det armhävningar och kvällsjobb om man kom för sent. ofoget minskade drastiskt då.


    Jadu, prova det i nutid? 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-11-15 11:16:39 följande:

    Går det att köra två instruktioner? En för de som är i tid och sedan en för de försenade. Så får de försenade snällt sitta och vänta på sin tur. Beroende på ämne kan de som är i tid vara igång med uppgiften när du kör instruktion nr 2


    Det här är saker som ska göras i grupp. Så eleverna behöver förstå helheten. Det är liksom mitt ämne som är så. Vi kan inte sitta och ha teoretisk idrott och jag vet ju inte heller när alla kommer att komma. Jag har ju även ansvar för dom eleverna som är sena när dom kommer. Har provat liknande upplägg för och det har blivit kaos då istället för att dom inte hänger med. 


    Hade varit en annan sak om dom skulle sitta och läsa i en bok. 

  • Anonym (lärare)
    Anonym (X) skrev 2024-11-15 11:34:48 följande:
    OK, du har detta problem och ha haft det länge. Så hur gör du i dagsläget?

    Är ämnet gymnastik?
    Nej men ett annat ämne som inte är lika vanligt men som är extremt praktiskt och där man jobbar i grupp. Svårt att dra igång om inte alla är där 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Q) skrev 2024-11-15 12:14:47 följande:

    Som jag tänker så ska de barn som kommer i tid få något meningsfullt att göra när lektionen startar - allt annat är respektlöst mot deras tid. 

    Jag försöker komma på vad för ämne det är som du undervisar i, som görs helt i grupp och alla måste få samma instruktioner ... Drama? Dans? Origami? Försvar mot svartkonster? Haha! Fantasin tar slut.

    Något du kanske kunde testa är att planera lektionen i två, tre minilektioner och de som kommer sent får vänta in starten av nästa fas.
    Eller att första biten av lektionen är en fortsättning på förra lektionen så att alla redan har instruktionerna?
    Eller att ni leker en rolig lek (relaterad till ämnet eller ej) den första stunden av lektionen så att de som kommer i tid inte behöver sitta och vänta in de andra och ha tråkigt, och de andra barnen känner sig motiverade att komma i tid så att de inte går miste om de allra roligaste på dagen.


    Har SO och svenska med mellanstadiet men i dramaform. Så jag Är inte deras traditionella so och svenska lärare även om jag har lärarbehörighet i detta.

    Vi dramatiserar olika historiska händelser, så vi börjar med att jobba med en text om en historisk tid.Vi kan ta ett exempel med Vikingatiden. Jag visar historiska föremål och läser på om ett visst område inom detta och efter det ska eleverna skapa något utifrån det vi läst och pratat om. Eller så tar jag med dom in i ett rollspel. 


    Men det blir väldigt svårt för resten av gruppen att hänga med på vad som ska göra om dom kommer 10-15 minuter sent. Dom kan ju inte skapa något som dom inte känner till något om. 

    Eleverna har detta som sitt absoluta favoritämne men vi har elever som är beroende av att deras föräldrar skjutsar och många av dessa är tidsoptimister. Som utgår från att dom ska komma i tid.. men det är alltid saker som händer. 


    När jag börjar med att visa föremål och berätta och så kommer gruppen in vid nästa moment när vi ska gå till görandet så blir eleverna som varit där irriterade för att allt måste upprepas igen. Om det inte upprepas så blir det kaos för dom förstår inte vad som ska göras. Jag har ju lektioner hela dagarna och alla Andra lektioner där alla kommer i tid så existerar inte detta.. och det är en annan sak om det är 2 elever som är sena? Vi är även två i klassrummet Och trots detta så funkar det inte. 

  • Anonym (lärare)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-15 16:20:04 följande:
    Varför arbetar ni i dramaform istället för klassisk undervisning? Lägg ner teatern och låt de som kommer sent haka på där de kan. Finns det ingen plattform där du kan lägga ut kort info om föremålet, eller låta eleverna söka information online? Och varför ständiga grupparbeten? Det måste försvåra väldigt mycket för dem.

    Det låter i vilket fall som ett märkligt upplägg, hur roligt det än kan vara. Du behöver fundera på lektionsplaneringen snarare än elevernas närvaro, för det här kommer nästan alltid att vara ett problem. Alltså är det någonting som du behöver förändra så det fungerar även om elever är sena eller sjuka.

    För skolan har den inriktningen. Det är inte vanlig svenska eller so. Hur jobbar du med drama utan att jobba ihop med folk?? Det är ju ett grupparbete? rätt viktig kompetens. Eleverna är otroligt duktig på det här. 


    Det här är det roligaste ämnet eleverna har. Men skolan har problem generellt med sen ankomst, att alla klasser har samma problem på morgonen. Föräldrarna skyller på att det är svårt att parkera bilen nära skolan? vi menar att dom ska åka 10 minuter tidigare?   


     

  • Anonym (lärare)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-15 18:21:58 följande:
    Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig, jag har bara erfarenhet av motsatsen, dvs där man främst bedriver "klassisk" undervisning där drama kan vara ett inslag någon gång, inte som grunden för hela undervisningen, inte ens på estetiska program. Och nej, man måste inte jobba i grupp jämt för att få med sig den kompetensen. Måste verkligen allt dramatiseras...? Och hur får de annan kompetens, dvs sitta och skriva texter om det de lär sig, göra muntliga presentationer och annat? För såvitt jag ser det kan dramatiserande inte uppfylla kraven på muntliga framställningar inom t ex svenska och Skolverket lär hålla med mig.

    Ja, hur de väljer att planera sin morgon kan ni tyvärr inte hjälpa, men de andra ska inte behöva bli lidande. Oavsett form så behöver grupparbeten planeras så att man inte är beroende av de andra i gruppen. Låt säga att gruppen ska visa upp sig, men inte kan det för att en eller två är borta, då missar de övriga sitt bedömningstillfälle, och det är inte rättvist, för att inte tala om att din planering blir lidande då du måste lägga in fler pass kring detta.
    Fast vi har ju detta som ett specifikt ämne säger jag ju. På drama så dramatiserar vi bland annat. Eleverna har detta minst 1 lektion i veckan. Så dom gör inte detta dom andra timmarna? Dom gör något vettigt dom tio första minuterna. Däremot hade ju min lektion blivit betydligt mer effektiv om vi kunnat dra igång direkt. Misstänker att du har väldigt lite erfarenhet av ämnet drama så som du uttrycker dig. 
  • Anonym (lärare)
    Tow2Mater skrev 2024-11-15 20:28:20 följande:
    Be skolan planera så dina lektioner inte ligget forst på dagen, utan som andra eller tredje lektion?
    Schemat är ju lagt utifrån att eleverna på skolan ska få en lektion var. Det ska fungera med att vi är två lärare i klassrummet och Vad eleverna gör i övrigt. Skulle du vilja att man förlänger små barns skoldagar med typ 1,5 timme om dagen?? För att det ska finnas utrymme för raster och lektioner och synka detta med ett klassrum? 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Kio) skrev 2024-11-15 21:09:50 följande:
    Det här med parkering är ju ett problem på flera skolor, vad jag har förstått. Äldre skolor är inte byggda för att elever skjutsas i bil. Det hjälper inte er nu, men på sikt blr ju skolledningen prata med kommunen och se över möjligheten att bygga om kring skolan så att man får en yta där föräldrar på ett säkert sätt kan lämna barnen med bil. Mina barns skola är ny och där finns en vändplan med gott om plats att stanna, skild från där elever cyklar och går. Här cirkulerar föräldrarna långsamt förbi och barnen hoppar ur, skyddade från förbipasserande trafik och föräldrarna kan se dem gå in i skolbyggnaden innan de far vidare. Inga backande, stressade föräldrar, ingen parkering, man bara stannar till lite snabbt och släpper av. 

    Jo men är det en rimlig förklaring att hälften av alla barn varje dag är sena till sina första lektioner I 10-15 minuter? 


    Det här är som sagt inte bara under mina lektioner. 

  • Anonym (lärare)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 08:31:00 följande:

    Varför lägger ni då just din lektion först på morgonen? 


    Förklara hur ni tänker där. 


    Jag har ju lektioner hela dagarna?. 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 14:19:35 följande:
    Ja, och just det verkar ju inte skolan bry sig om, eftersom det pågått i 10 år.

    Men det visar ju även att skolan inte tar TS ämne på allvar, eftersom det tydligen inte går att undervisa ordentligt om inte alla är på plats i tid. Men skolan har ju gjort bedömningen att det inte är viktigt, eftersom hennes lektioner läggs direkt på morgonen. 

    Man kan börja dagen med att alla läser en kvart i en valfri bok, sedan börjar de riktiga lektionerna, och den kvarten kan man sedan minska ner på svensklektionerna, så blir total lektionstid samma för barnen. 

    Att man på 10 år inte hittat en lösning känns konstigt, och det känns märkligt att TS arbetar kvar på en skola där hennes ämne inte prioriteras högre. 
    Jag har lektionerna hela dagarna och har 18 lektioner i veckan?. Att skolan betalar för detta tyder ju inte på att man inte prioriterar ämnet! 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 14:35:48 följande:
    Om de prioriterat ämnet så borde de väl se till att alla elever kan tillgodogöra sig det samt att de som kommer i tid inte får sina lektioner förstörda av de som kommer försent. 

    De betalar för det för att det drar elever, vilket skolan tjänar ekonomiskt på. Det är barnen som är förlorarna. 

    Om du undervisar 18 lektionstimmar i veckan så behöver ju dessa inte läggas direkt på morgonen. 
    Jobbar du själv i skola och lägger schema med lokaler?

    Vet du hur mina eftermiddagar ser ut?  
  • Anonym (lärare)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 14:41:19 följande:
    Så ni har alltså inte lyckats fixa detta på 10 år?

    Ja, går det inte att ändra i schemat så går det inte. Då får du ju ha det såhär, eftersom varken skolan eller dina elevers föräldrar verkar bry sig. 

    Hur gör ni dagsläget, sitter ni och väntar in de som är sena?
    Nej vi sitter inte bara och väntar. Vi fyller ut tiden men det hade ju varit betydligt mer effektivt att dra igång direkt, vilket vi gör alla andra lektioner under en dag? så det vi gör nu blir mer en nödlösning. 

    Det går inte att ändra i schemat för då börjar ju mina lektioner en timme senare varje dag. Och då är ju lokalerna upptagna på eftermiddagen. Dessutom kan inte dom yngre barnen gå hur långa dagar som helst 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (S) skrev 2024-11-16 15:45:31 följande:
    Min gissning är att rektorn satt på sig skygglapparna och låtsas att problemet inte finns. För ska man lösa det, med t.ex. nytänkande kring schemaläggning eller samarbete med kommunen om förändringar i trafikmiljön, så blir det ju en massa mer jobb för rektorn.

    Det är enklare att låta lärarna ta skiten varenda morgon. 
    För mig är detta obegripligt. Men vissa får åka en bit och det har blivit ett problem med epa-bilar och liknande också. Att ungdomarna åker i snigelfart till stationen för att åka till gymnasiet men dessa stannar upp vägen också. Men alla lärare lyckas ju komma i tid och det är inte bara EPA bilarna detta handlar om men dom senaste åren har det blivit en orsak till att föräldrar inte kommer fram. Och vissa föräldrar tycker att det är ungdomarna som ska sluta köra EPA eller köra åt sidan så dom kan köra förbi än att dom ska behöva åka tidigare. Det här är ingen konflikt jag lägger mig i. Men ja, för våra elever blir det rätt absurt? och det är inget vår rektor Själv kan lösa. 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 15:59:51 följande:
    Så när man sitter där med ett tomt schema och ska börja lägga ut timmarna så finns det är bara ett alternativ till dagens första lektion, och det är TS ämne?
    Jag har ju mina lektioner 18 ggr under en vecka? sedan har jag andra saker jag gör också? vi har möten som är tillsammans med andra lärare där vi planerar ihop. Så alla lärare jobbar ju varje morgon men med olika elever och olika ämnen. Någon annan har ju hemkunskap på morgonen också? Den får ju samma problem. På en kvart hinner det ju hända rätt mycket i ett klassrum, man går igenom viktiga moment och när folk kommer sent kastas dom ju in i görandet men vet inte vad dom ska göra? och potatisgratängen ska vara i ugnen i ex antal minuter?. Det är ju svårt att bara bromsa upp allt för att lektionen har en viss längd. Samma sak med idrotten. Eleverna kanske ska köra orientering och efter 15 minuter är ju eleverna ute och jagar kontroller. Men vi kan inte sätta alla idrottslektioner som andra lektionen på dagen heller. Du jobbar inte i skolan va? 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 16:16:41 följande:
    Vad är syftet med din tråd?

    På mina barns skola har första kvarten alltid varit läsning. Inte för att en massa barn kom för sent, utan för att det är viktig med läsning. Och inga praktiska lektioner direkt på morgonen, eftersom man vill vara säker på att alla kommer i tid. 

    Våra elever läser massor. Men vet inte hur stor skola dina barn har haft men allt måste funka med schemat. Det ska funka med raster och lokaler. 


    Att idrottsalen ska stå tom på mornarna är ju orimligt.

  • Anonym (lärare)
    Anonym (lås dörren) skrev 2024-11-19 16:39:22 följande:

    Lås bara dörren och låt dom vänta ute tills du har möjlighet att öppna. 
    Tex lås dörren och ha genomgång, dom som  är sena får komma in efter genomgången.
    Vi kan inte låta barn straffas pga andra, dom förlorar enorm undervisningstid om du måste vänta i 20 minuter på att alla försenade barn ska komma innan lektionen börjar?
    Vi kan inte ha ett samhälle som anpassar sig efter dom som missköter sig.
    Dom barnen som är sena kan stanna kvar den tiden som dom har missat efter skolan och få gå igenom det dom har missat istället!


    Och vad ska dom göra efter genomgången utan informationen? vissa saker behöver förberedas. Genomgången är ju det som ska göras sen. 

    Var på en kurs på höstlovet där vi hade ett liknande upplägg. Vi behövde delta på en workshop på förmiddagen och efter lunch skulle vi genomföra det vi ordnat på workshopen. Hade vi inte grunden var det omöjligt att delta på eftermiddagen. 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Isbit) skrev 2024-11-19 19:49:08 följande:

    Nuförtiden så verkar all respekt för skolan och lärare ha försvunnit. Eleverna kommer försent och det är stökigt på lektionerna. Det är stor skillnad mot förr i tiden. Om någon kom försent, vilket nästan aldrig hände, så fick man säga "förlåt att jag kommer försent, och sedan berätta varför. Men det är väl inte tillåtet i dessa tider eftersom de då kan bli "kränkta".


    Det var tiden innan epa traktorerna. Det är den främsta orsaken i dagsläget till dom sena ankomsterna på vår skola. Och då kan man ju skylla på att man tillåtit EPA bilarna. 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (T) skrev 2024-11-19 21:56:19 följande:

    Hehe, mm. Om jag känner oro för eleven gör jag en orosanmälan riktad mot elevens föräldrar eller mot den som försummar barnet . Ingen vettig människa gör väl en anmälan på barnet.


    När polisen omhändertar en minderårig så lämnas ärendet över till socialtjänsten. Detta görs ju inte för att ?straffa? barnet utan för att föräldrarna ska bli uppmärksammade på problemet och få möjlighet att få stöttning och hjälp i sitt föräldraskap. 
    Du verkar ha en väldigt negativ inställning till socialtjänsten. Jag förstår inte varför. De finns ju till för att skydda, hjälpa och stötta. 


    På vår skola skulle vi få orosanmäla 80% av alla skolelever. För i stort sätt alla är sena lika mycket. 


    För om Roger och Tilda är sena på måndagen så är Krister och Elin sena på tisdagen och så är Elin sen på tisdagen också och Roger. 

    Det är inte så att det alltid är samma elever som är sena alla dagar. Men 20% är aldrig sena. 

    Men EPA bilarna är som sagt främsta orsaken till förseningar idag. Dom 20 % som aldrig är sena bor antingen riktigt nära skolan alternativt kommer dom till skolan väldigt tidigt på morgonen. 

Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?