Anonym (Q) skrev 2024-11-15 12:14:47 följande:
Som jag tänker så ska de barn som kommer i tid få något meningsfullt att göra när lektionen startar - allt annat är respektlöst mot deras tid.
Jag försöker komma på vad för ämne det är som du undervisar i, som görs helt i grupp och alla måste få samma instruktioner ... Drama? Dans? Origami? Försvar mot svartkonster? Haha! Fantasin tar slut.
Något du kanske kunde testa är att planera lektionen i två, tre minilektioner och de som kommer sent får vänta in starten av nästa fas.
Eller att första biten av lektionen är en fortsättning på förra lektionen så att alla redan har instruktionerna?
Eller att ni leker en rolig lek (relaterad till ämnet eller ej) den första stunden av lektionen så att de som kommer i tid inte behöver sitta och vänta in de andra och ha tråkigt, och de andra barnen känner sig motiverade att komma i tid så att de inte går miste om de allra roligaste på dagen.
Har SO och svenska med mellanstadiet men i dramaform. Så jag Är inte deras traditionella so och svenska lärare även om jag har lärarbehörighet i detta.
Vi dramatiserar olika historiska händelser, så vi börjar med att jobba med en text om en historisk tid.Vi kan ta ett exempel med Vikingatiden. Jag visar historiska föremål och läser på om ett visst område inom detta och efter det ska eleverna skapa något utifrån det vi läst och pratat om. Eller så tar jag med dom in i ett rollspel.
Men det blir väldigt svårt för resten av gruppen att hänga med på vad som ska göra om dom kommer 10-15 minuter sent. Dom kan ju inte skapa något som dom inte känner till något om.
Eleverna har detta som sitt absoluta favoritämne men vi har elever som är beroende av att deras föräldrar skjutsar och många av dessa är tidsoptimister. Som utgår från att dom ska komma i tid.. men det är alltid saker som händer.
När jag börjar med att visa föremål och berätta och så kommer gruppen in vid nästa moment när vi ska gå till görandet så blir eleverna som varit där irriterade för att allt måste upprepas igen. Om det inte upprepas så blir det kaos för dom förstår inte vad som ska göras. Jag har ju lektioner hela dagarna och alla Andra lektioner där alla kommer i tid så existerar inte detta.. och det är en annan sak om det är 2 elever som är sena? Vi är även två i klassrummet Och trots detta så funkar det inte.