Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

    Lärare som väntar i elever som är sena?

    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 11:31:01 följande:

    Det här är saker som ska göras i grupp. Så eleverna behöver förstå helheten. Det är liksom mitt ämne som är så. Vi kan inte sitta och ha teoretisk idrott och jag vet ju inte heller när alla kommer att komma. Jag har ju även ansvar för dom eleverna som är sena när dom kommer. Har provat liknande upplägg för och det har blivit kaos då istället för att dom inte hänger med. 


    Hade varit en annan sak om dom skulle sitta och läsa i en bok. 


    OK, du har detta problem och ha haft det länge. Så hur gör du i dagsläget?

    Är ämnet gymnastik?
  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 11:46:51 följande:
    Nej men ett annat ämne som inte är lika vanligt men som är extremt praktiskt och där man jobbar i grupp. Svårt att dra igång om inte alla är där 
    OK, hur gör du då? 

    Vilket är ämnet?
  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 13:21:06 följande:

    Har SO och svenska med mellanstadiet men i dramaform. Så jag Är inte deras traditionella so och svenska lärare även om jag har lärarbehörighet i detta.

    Vi dramatiserar olika historiska händelser, så vi börjar med att jobba med en text om en historisk tid.Vi kan ta ett exempel med Vikingatiden. Jag visar historiska föremål och läser på om ett visst område inom detta och efter det ska eleverna skapa något utifrån det vi läst och pratat om. Eller så tar jag med dom in i ett rollspel. 


    Men det blir väldigt svårt för resten av gruppen att hänga med på vad som ska göra om dom kommer 10-15 minuter sent. Dom kan ju inte skapa något som dom inte känner till något om. 

    Eleverna har detta som sitt absoluta favoritämne men vi har elever som är beroende av att deras föräldrar skjutsar och många av dessa är tidsoptimister. Som utgår från att dom ska komma i tid.. men det är alltid saker som händer. 


    När jag börjar med att visa föremål och berätta och så kommer gruppen in vid nästa moment när vi ska gå till görandet så blir eleverna som varit där irriterade för att allt måste upprepas igen. Om det inte upprepas så blir det kaos för dom förstår inte vad som ska göras. Jag har ju lektioner hela dagarna och alla Andra lektioner där alla kommer i tid så existerar inte detta.. och det är en annan sak om det är 2 elever som är sena? Vi är även två i klassrummet Och trots detta så funkar det inte. 


    Och vad säger rektorn? Går det att ändra i schemat så att just dessa lektionerna inte ligger först på morgonen?
    Det bästa är ju att ha typ svenska på morgonen där barnen kan läsa i sin bok tills alla kommit.
    Känns faktiskt märkligt att ni inte redan gjort denna ändring, om det är ett sådant stort problem.
  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 18:32:42 följande:
    Fast vi har ju detta som ett specifikt ämne säger jag ju. På drama så dramatiserar vi bland annat. Eleverna har detta minst 1 lektion i veckan. Så dom gör inte detta dom andra timmarna? Dom gör något vettigt dom tio första minuterna. Däremot hade ju min lektion blivit betydligt mer effektiv om vi kunnat dra igång direkt. Misstänker att du har väldigt lite erfarenhet av ämnet drama så som du uttrycker dig. 

    Varför lägger ni då just din lektion först på morgonen? 


    Förklara hur ni tänker där. 

  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-15 21:30:37 följande:
    Schemat är ju lagt utifrån att eleverna på skolan ska få en lektion var. Det ska fungera med att vi är två lärare i klassrummet och Vad eleverna gör i övrigt. Skulle du vilja att man förlänger små barns skoldagar med typ 1,5 timme om dagen?? För att det ska finnas utrymme för raster och lektioner och synka detta med ett klassrum? 
    Självklart går det att lägga ett schema där detta ämne kommer en annan tid än först på morgonen. 

    Hur många klasser finns på skolan? 
  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-16 09:18:54 följande:
    Jag har ju lektioner hela dagarna?. 
    I samma ämne?

    Då måste ju samma klass ha flera lektioner i ditt ämne varje vecka, hur många klasser finns det?

    Om det stämmer, att varje klass har flera lektioner i ditt ämne varje vecka, borde du kunna hitta på en aktivitet som det fungerar att de som kommer i tid kan göra, utan att det påverkar övriga lektionen. Kanske att de har allmän läsning i 15 minuter direkt på morgonen, oavsett vilket ämne de har, och sedan börjar den riktiga lektionen. 

    Hur har du löst detta under alla de år detta pågått?
  • Anonym (X)
    Anonym (Kio) skrev 2024-11-16 13:09:29 följande:

    Jag kan ju inte svara för TS men förstår inte vad det är du har så svårt att greppa. 


    På mina barns skola är det omkring 20 klasser. Om varje klass har TS ämne två gånger i veckan i en timme blir det 40 timmar, alltså mer än en heltidstjänst med allt annat som ingår i lärarjobbet inräknat. Det räcker med att varje klass har TS ämne en gång/veckan för att det ska fylla schemat (barnens dagar är ju inte 8 timmar långa). 

    Du verkar vilja få det att låta som något helt orimligt att TS skulle kunna vara dramapedagog på heltid. Varför skulle man inte kunna vara det? 


    Det kanske är så, men då förstår jag inte varför de inte tycker att ämnet är viktigt. En dramapedagog på heltid där många elever ändå inte får sin undervisning. Då kanske man inte ska erbjuda alla klasser detta ämne varje termin när man inte kan få det att fungera. 

    Detta har pågått under 10 år. 
  • Anonym (X)
    Anonym (S) skrev 2024-11-16 13:59:21 följande:
    Det handlar väl inte om föräldrarnas inställning till just TS ämne. Barnen lämnas ju försent på morgonen oavsett vilket ämne de har.
    Ja, och just det verkar ju inte skolan bry sig om, eftersom det pågått i 10 år.

    Men det visar ju även att skolan inte tar TS ämne på allvar, eftersom det tydligen inte går att undervisa ordentligt om inte alla är på plats i tid. Men skolan har ju gjort bedömningen att det inte är viktigt, eftersom hennes lektioner läggs direkt på morgonen. 

    Man kan börja dagen med att alla läser en kvart i en valfri bok, sedan börjar de riktiga lektionerna, och den kvarten kan man sedan minska ner på svensklektionerna, så blir total lektionstid samma för barnen. 

    Att man på 10 år inte hittat en lösning känns konstigt, och det känns märkligt att TS arbetar kvar på en skola där hennes ämne inte prioriteras högre. 
  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-16 14:24:17 följande:
    Jag har lektionerna hela dagarna och har 18 lektioner i veckan?. Att skolan betalar för detta tyder ju inte på att man inte prioriterar ämnet! 
    Om de prioriterat ämnet så borde de väl se till att alla elever kan tillgodogöra sig det samt att de som kommer i tid inte får sina lektioner förstörda av de som kommer försent. 

    De betalar för det för att det drar elever, vilket skolan tjänar ekonomiskt på. Det är barnen som är förlorarna. 

    Om du undervisar 18 lektionstimmar i veckan så behöver ju dessa inte läggas direkt på morgonen. 
  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-16 14:36:57 följande:
    Jobbar du själv i skola och lägger schema med lokaler?

    Vet du hur mina eftermiddagar ser ut?  
    Så ni har alltså inte lyckats fixa detta på 10 år?

    Ja, går det inte att ändra i schemat så går det inte. Då får du ju ha det såhär, eftersom varken skolan eller dina elevers föräldrar verkar bry sig. 

    Hur gör ni dagsläget, sitter ni och väntar in de som är sena?
  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-16 14:53:44 följande:
    Nej vi sitter inte bara och väntar. Vi fyller ut tiden men det hade ju varit betydligt mer effektivt att dra igång direkt, vilket vi gör alla andra lektioner under en dag? så det vi gör nu blir mer en nödlösning. 

    Det går inte att ändra i schemat för då börjar ju mina lektioner en timme senare varje dag. Och då är ju lokalerna upptagna på eftermiddagen. Dessutom kan inte dom yngre barnen gå hur långa dagar som helst 
    Nödlösning i 10 år?

    Jag tror att skolledningen inte tycker detta är ett problem, därför har ingen lösning kommit på plats. 

    Du får bara acceptera att just din skola tycker att det är ok att föräldrarna bestämmer när skolan börjar på morgonen. 

    Dina minsta elever kan ha dina lektioner en timme senare, de behöver inte flyttas till eftermiddagen. Naturligtvis flyttar man då lektioner från eftermiddagen till morgonen, med fördel svensklektionerna då eleverna kan läsa första kvarten. 

    Men tycker ni att denna lösning ni har idag är den bästa, så förstår jag inte vitsen med ditt inlägg. 
  • Anonym (X)
    Anonym (SL) skrev 2024-11-16 15:48:18 följande:

    Så du menar på allvar att 60% av eleverna kommer försent till 1.a lektionen och att det varit så i över ett deccennium?

    För mig låter det galet.
    Hur problematiskt med parkering ni än råkar ha är antalet orimligt hög...
    Att 60% av föräldrarna på just er skola är så grava tidsoptimister låter väldigt märkligt...

    Vad görs konkret för att komma till rätta med problemet?


    Det blir ju inga konsekvenser, så därför bryr sig inte föräldrarna.
  • Anonym (X)
    Spucks skrev 2024-11-16 15:48:47 följande:

    Man får verkligen undrar hur alla ni här tänker, som inte förstår varför man inte bara flytta TS timmar. Tror ni TS är den enda läraren i skolan? 
    Tänk er en skola med 20 klasser och olika lärare i varenda ämne. Javisst, där är ju så enkelt att bara byta två timmar. Om 8A har TS på måndagar första timme, ska de helt enkelt byta med musikundervisningen som de ha på måndagar på femte timmen, för TS har en håltimme då? Men musikläraren har redan undervisning i 9B första timmen på måndag. Men inget problem, musikläraren har ett håltimme torsdag tredje timmen, så han kan ha 9B då. Fast 9B har redan matte då, så nu behöver det flyttas .....

    Men ja" Varför lägger ni det inte bara på en annan tid" ... Herregud, använd hjärnan någon gång!


    Så när man sitter där med ett tomt schema och ska börja lägga ut timmarna så finns det är bara ett alternativ till dagens första lektion, och det är TS ämne?
  • Anonym (X)
    Anonym (lärare) skrev 2024-11-16 16:06:26 följande:
    Jag har ju mina lektioner 18 ggr under en vecka? sedan har jag andra saker jag gör också? vi har möten som är tillsammans med andra lärare där vi planerar ihop. Så alla lärare jobbar ju varje morgon men med olika elever och olika ämnen. Någon annan har ju hemkunskap på morgonen också? Den får ju samma problem. På en kvart hinner det ju hända rätt mycket i ett klassrum, man går igenom viktiga moment och när folk kommer sent kastas dom ju in i görandet men vet inte vad dom ska göra? och potatisgratängen ska vara i ugnen i ex antal minuter?. Det är ju svårt att bara bromsa upp allt för att lektionen har en viss längd. Samma sak med idrotten. Eleverna kanske ska köra orientering och efter 15 minuter är ju eleverna ute och jagar kontroller. Men vi kan inte sätta alla idrottslektioner som andra lektionen på dagen heller. Du jobbar inte i skolan va? 
    Vad är syftet med din tråd?

    På mina barns skola har första kvarten alltid varit läsning. Inte för att en massa barn kom för sent, utan för att det är viktig med läsning. Och inga praktiska lektioner direkt på morgonen, eftersom man vill vara säker på att alla kommer i tid. 
Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?