• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....

Kommer ihåg när man var liten och gick i skolan. Då kanske man skulle spela basket, fotboll eller någon annan form av bollek. Kommer ihåg att flickorna verkade sakna all form av motorik och koordination, det som kallas bollsinne. Kunde knappt ta emot en boll med händerna utan att tappa bollen eller fumla med den. 

Hur kommer det sig att det var så? Detta pågick från lågstadiet i grundskolan och hela gymnasieperioden. Det var alltså likadant innan puberteten och innan dess att pojkarna började växa ifrån flickor, fick mer muskler m.m. 

Varför är det så? 

• Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....
  • PH76
    Anonym (Sluta separera barn i träning) skrev 2024-10-30 09:11:47 följande:
    Upp till puberteten är det ingen större skillnad mellan pojkar och flickor om de tränar på samma vis. Därför borde man inte ha könsgrupperad träning upp till den åldern. 
    Jo det är fortfarande skillnad, testa en armbrytningstävling innan puberteten så får du se. Det är inte lika stor skillnad men fortfarande en märkbar skillnad.
  • cosinus
    Anonym (Sluta separera barn i träning) skrev 2024-10-30 09:11:47 följande:
    Upp till puberteten är det ingen större skillnad mellan pojkar och flickor om de tränar på samma vis. Därför borde man inte ha könsgrupperad träning upp till den åldern. 
    Frågan är ju bara hur man får till det praktiskt. 

Pratar vi lagidrott så är det ju också ett lagbygge som ska till. Serier, cuper och annat är fortfarande uppdelat efter kön och framförallt kommer ju alla inte in i puberteten samtidigt. 

Har man en stor förening kan jag absolut sympatisera med tanken på att ett pass i veckan köra blandade träningar som mer är nivåindelade än könsindelade men då kommer ungar vilja vara med sina vänner och tränare kommer inte stå i kö för att ta den gruppen som är mer intresserade av att bygga mönster i konstrgräsets plastpluppar än att faktiskt spela fotboll.

I individuella idrotter är det mycket enklare och där sker det ju också. Mina barn har t ex tränat friidrott och där är det blandat.

Så även om jag gillar tanken i teorin så tror jag det är lurigt i många fall i praktiken.

Sen finns ju idrotter där det faktiskt skiljer sig mellan vad pojkar och flickor ska träna. Där blir det ju svårt att ha gemensam träning oavsett.
  • Anonym (Sluta separera barn i träning)
    cosinus skrev 2024-10-30 09:27:10 följande:
    Frågan är ju bara hur man får till det praktiskt. 

Pratar vi lagidrott så är det ju också ett lagbygge som ska till. Serier, cuper och annat är fortfarande uppdelat efter kön och framförallt kommer ju alla inte in i puberteten samtidigt. 

Har man en stor förening kan jag absolut sympatisera med tanken på att ett pass i veckan köra blandade träningar som mer är nivåindelade än könsindelade men då kommer ungar vilja vara med sina vänner och tränare kommer inte stå i kö för att ta den gruppen som är mer intresserade av att bygga mönster i konstrgräsets plastpluppar än att faktiskt spela fotboll.

I individuella idrotter är det mycket enklare och där sker det ju också. Mina barn har t ex tränat friidrott och där är det blandat.

Så även om jag gillar tanken i teorin så tror jag det är lurigt i många fall i praktiken.

Sen finns ju idrotter där det faktiskt skiljer sig mellan vad pojkar och flickor ska träna. Där blir det ju svårt att ha gemensam träning oavsett.
    Mina barn spelar hockey. Det är inga problem med att ha lag med både flickor och pojkar i. Vår klubb har förlorat en del flickor sedan man bestämde sig för att fokusera på rena flicklag istället för att flickorna får fortsätta träna och spela matcher med pojkarna så länge de önskar. Mina är 11 och denna säsong är första året de får tacklas. Det är noll skillnad i hur flickorna går in för att tacklas jämfört med pojkarna. 

Jag tror att vår klubb kommer att förlora på att ha gjort det val man gjort. Jag tror inte att den tjejen som kom med i TV-puckslaget från vår klubb hade gjort det om hon inte hade spelat med pojkarna. Jag tror att det kommer att dröja länge nu till vi får med en ny tjej i det laget. Vilket är synd då det varit en inspiration till de tjejer som spelar.
  • Anonym (S)
    PH76 skrev 2024-10-30 09:18:59 följande:
    Jo det är fortfarande skillnad, testa en armbrytningstävling innan puberteten så får du se. Det är inte lika stor skillnad men fortfarande en märkbar skillnad.
    Jasså? Jag och en till tjej i klassen slog klasskompisarna i armbrytning i 5:an/6:an. Hon med vänster arm och jag med höger arm. 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (S) skrev 2024-10-30 12:44:52 följande:
    Jasså? Jag och en till tjej i klassen slog klasskompisarna i armbrytning i 5:an/6:an. Hon med vänster arm och jag med höger arm. 
    Vi diskuterar i generella termer. Alla vet att det existerar tjejer som är starkare än killar i specifika fall.
  • Anonym (Öööh!!!!!!!)
    PH76 skrev 2024-10-30 09:18:59 följande:
    På fysiken i åttan fick vi testa en styrkemätare för handstyrka när vi skulle lära oss Newton. Jag hade mer handstyrka än alla i klassen utom en enda kille (av 9).

De var skitförvånade. Jag hade spelat klassiskt piano i sex år, det räckte.
  • PH76
    Anonym (Öööh!!!!!!!) skrev 2024-10-30 20:02:21 följande:
    På fysiken i åttan fick vi testa en styrkemätare för handstyrka när vi skulle lära oss Newton. Jag hade mer handstyrka än alla i klassen utom en enda kille (av 9).

De var skitförvånade. Jag hade spelat klassiskt piano i sex år, det räckte.
    Vi pratar givetvis om tjejer och killar som grupp, att det finns statistika abnormaliteter förändrar ju inte det. När jag gick i 7an så vann jag armbrytning mot alla i 9an, det förändrar inte faktumet att 9or är starkare än 7or.
  • Anonym (?)

Så som svenska herrlandslaget i fotboll presterat på senare år jämfört med damrerna så ..... fan vet om inte herrarna skulle få spö.
    Tjejerna är precis lika duktiga som herrarna är usla.

//F.D fotbollsspelande man 57 år

• Anonym (Kvinna)

Det har alltid varit mer naturligt för killar att dra ihop ett gäng och spela exvis fotboll. Samma på rasterna i skolan. Nuförtiden, i och med alla dataspel, så misstänker jag att det även på killsidan är färre som är duktiga i bollsporter än för +30 år sen.

Att det sen ofta bara finns en fotbollsplan så man är tvungen att köra tillsammans killar och tjejer funkar för det mesta inte för tjejer. Funkade för mig som var längre än alla killar och hyggligt atletisk, men jag var tämligen ensam tjej att köra fotboll med killarna i skolan. Hade man istället delat upp så tjejer slapp köra bollsport med killar så tror jag fler tjejer hade spelat.

Sen skulle det inte förvåna mig om tjejer är så upptagna med att bry sig om hur man ser ut nuförtiden att det passar inte att springa runt och svettas på rasterna så man kan förstöra smink och frisyr. 

• Anonym (Klart)
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-10-30 21:49:45 följande:

Det har alltid varit mer naturligt för killar att dra ihop ett gäng och spela exvis fotboll. Samma på rasterna i skolan. Nuförtiden, i och med alla dataspel, så misstänker jag att det även på killsidan är färre som är duktiga i bollsporter än för +30 år sen.

Att det sen ofta bara finns en fotbollsplan så man är tvungen att köra tillsammans killar och tjejer funkar för det mesta inte för tjejer. Funkade för mig som var längre än alla killar och hyggligt atletisk, men jag var tämligen ensam tjej att köra fotboll med killarna i skolan. Hade man istället delat upp så tjejer slapp köra bollsport med killar så tror jag fler tjejer hade spelat.

Sen skulle det inte förvåna mig om tjejer är så upptagna med att bry sig om hur man ser ut nuförtiden att det passar inte att springa runt och svettas på rasterna så man kan förstöra smink och frisyr. 

På dotterns skola (lågstadiet) så blev killarna avstängda från fotbollsplanen för tjejerna som ville spela fotboll inte fick vara med. Då spelar mer än hälften av klassens tjejer i ett fotbollslag.
Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....