• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....

Kommer ihåg när man var liten och gick i skolan. Då kanske man skulle spela basket, fotboll eller någon annan form av bollek. Kommer ihåg att flickorna verkade sakna all form av motorik och koordination, det som kallas bollsinne. Kunde knappt ta emot en boll med händerna utan att tappa bollen eller fumla med den. 

Hur kommer det sig att det var så? Detta pågick från lågstadiet i grundskolan och hela gymnasieperioden. Det var alltså likadant innan puberteten och innan dess att pojkarna började växa ifrån flickor, fick mer muskler m.m. 

Varför är det så? 

• Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....
  • Tow2Mater
    Anonym (Rudi) skrev 2024-10-29 19:40:16 följande:
    Ja det kan lyfta laget men de kommer konkurrera ut de som är biologiskt födda som kvinnor 
    En del ja.
  • Anonym (ändrats ganska så mycket.)
    Anonym (Rudi) skrev 2024-10-29 19:13:30 följande:
    du fattar verkligen inte. De finns inte fler lag i herrligan än dam men herrligan har långt hårdare konkurrens i sin liga än damligan. Att komma i topp tre i herrligan för ett svenskt herrlandslag är extremt mycket svårare än för ett svenskt damlandslag. Damlandslaget har knappt nåt motstånd överhuvudtaget tråkigt nog får vi säga för det skulle vara bra för damligan om fler av världens länder kunde delta. att jämföra antalet medaljer mellan herrar och damer är bara patetisk, det gör bara extremt okunniga
    wow, du talar om självklara saker som alla barn förstår, du svarade som barn gör på inlägg och förstod ingenting.
    Har du förstått mitt första inlägg ännu? om flickor och bollsporter?
    Det är ju du som svarar på ett naivt sätt och nu pratar du och förklarar som barn gör. Jag skrev ett inlägg och då kom du med en lägre nivå på svar om självklar sak om män som barn gör när dom inte förstått.  
    Plus att du är extremt otrevlig och så försöker du vara nedlåtande fast du tro att du måste förklara för vuxna personer att män minsann är fysiskt starkare.
    Du förstod inte mitt inlägg utan svarade den nivån som barn gör.

Lägg ner din attityd!  
  • Anonym (Bruttan)
    Tow2Mater skrev 2024-10-29 19:28:15 följande:
    Transsexuella finns väl även i skolidrotten? Speciellt i gymnasiet kommer det ju generellt att ge en boost åt tjejlagen. Men de kanske inte ens skulle kvala in i pojklagen.
    Tråden handlar om varför TS upplever det som flickor är sämre än pojkar på bollsport i skolan. Vaddå boost åt tjejlagen? Man har inte tjejlag på gympan i skolan. Man kvalar inte in till sin idrottslektion. Den är obligatorisk. 
  • Anonym (Bruttan)
    Anonym (Mx) skrev 2024-10-29 19:26:36 följande:
    Helt sant, men killar vågar mer, provar mer, har större lust att tävla och jämföra sig med andra. Dessutom bättre spatial förmåga vilket gynnas i vissa idrotter.
    Berätta det för de extremt tävlingsinriktade handbollsflickorna i min dotters klass, de har inte förstått det! Du kan även berätta det för alla tävlingsdansande tjejer. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Bruttan) skrev 2024-10-29 19:48:08 följande:
    Tråden handlar om varför TS upplever det som flickor är sämre än pojkar på bollsport i skolan. Vaddå boost åt tjejlagen? Man har inte tjejlag på gympan i skolan. Man kvalar inte in till sin idrottslektion. Den är obligatorisk. 
    TS defineirar 'gymnastiken och lite annat', och  'hela gymnasieperioden'. Man har inte gymnastik/idrott hela gynasieperioden, bara ett par år. Men ungdomar idrottar ofta under hela gymnasieperioden. Bl a bollsporter som sker i olika klubbar på fritiden. Om du inte vill diskutera den aspekten kan du bara ignorera mitt inlägg.
  • Anonym (Rudi)
    Anonym (ändrats ganska så mycket.) skrev 2024-10-29 19:44:32 följande:
    wow, du talar om självklara saker som alla barn förstår, du svarade som barn gör på inlägg och förstod ingenting.
    Har du förstått mitt första inlägg ännu? om flickor och bollsporter?
    Det är ju du som svarar på ett naivt sätt och nu pratar du och förklarar som barn gör. Jag skrev ett inlägg och då kom du med en lägre nivå på svar om självklar sak om män som barn gör när dom inte förstått.  
    Plus att du är extremt otrevlig och så försöker du vara nedlåtande fast du tro att du måste förklara för vuxna personer att män minsann är fysiskt starkare.
    Du förstod inte mitt inlägg utan svarade den nivån som barn gör.

Lägg ner din attityd!  

Lägg ner din attityd, haha ja jag har markerat din attityd med fetstill. Tack detsamma. Det är inte tjejernas fel att andra tjejer är så extremt svaga. Synd för det skulle vara bra för konkurrensen, tur att de kan få lira med killarna lite då och då

Lynx123 skrev 2024-10-29 13:48:30 följande:

Därför att små tjejer förr inte uppmuntrades att leka med bollar. Har inget med evolution eller biologi att göra. Det man får träna på blir man bra på.

Köper inte det där resonemanget 

Jag jämför inte fotbollsspelande pojkar med flickor som hatade bollsport. Jag jämför flickor som aldrig sysslat med bollsport med pojkar som aldrig sysslat med bollsport. Jag gick i två grundskolor när jag var liten, och har gått  i en gymnasieklass. Mönstret var precis likadant. 

Tjejer var fumliga med bollen, klarade knappt av att slå en passning rätt och hade väldigt svårt för det motoriska. Kompisar jag hade som aldrig sysslat med bollsport var avsevärt mycket bättre med bollar än deras motsvarigheter bland flickorna. Flera av de var även betydligt bättre än flickorna som höll på med bollsport. 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Bruttan) skrev 2024-10-29 19:52:34 följande:
    Berätta det för de extremt tävlingsinriktade handbollsflickorna i min dotters klass, de har inte förstått det! Du kan även berätta det för alla tävlingsdansande tjejer. 
    Jag menar generellt i idrott och kanske speciellt på idrotten i gympan. Självklart finns det även tjejer med en enorm tävlingsanda.
    Anonym (Kt) skrev 2024-10-29 19:24:23 följande:

I mitt fall så vågade jag knappt röra mig pga killarna mobbade och var grovt tävlingsinriktade. Var som om de trodde det var på liv och död på varje lektion. Ett trauma än idag.

Det är bland annat denna faktorn som gör att män är betydligt mer framgångsrika än kvinnor gällande nästan allting. Viljan att vinna, bli bäst och att tävla. 

Det handlar inte enbart om kvinnoförtryck, faktiskt ganska lite om kvinnoförtryck och mer om tävlingslust och viljan att gå över lik för att vinna. 
  • Anonym (ändrats ganska så mycket.)
    Anonym (Rudi) skrev 2024-10-29 20:09:31 följande:

Lägg ner din attityd, haha ja jag har markerat din attityd med fetstill. Tack detsamma. Det är inte tjejernas fel att andra tjejer är så extremt svaga. Synd för det skulle vara bra för konkurrensen, tur att de kan få lira med killarna lite då och då

tur då att min dotter tävlar på hög nivå och vet du hon spelar i en grupp av sex personer just nu är hon den enda tjejen på den nivån i tennis gruppen och hon slår flera av killarna men tävlar också i mixed dubbel. Hon och den killen som hon spelat i hop med i flera år och är lika bra som. 

Som sagt min man var elitidrottare och jag har tävlat på hög nivå.
    Nu håller både dottern och sonen på med idrott och tävlar.

Är du själv en stjärna på någon sport? är du själv bra på bollsporter eller annan sport? 
    tillhör du dom duktiga killarna eller är tillhör du medel killarna? 
    är du själv en sportkille eller?

Det finns många duktiga sportkillar men lite lustigt när killar som inte är det ska tala om för sporttjejer att killar är bättre på sport, så vilken kategori tillhör du?

den duktiga sportkillen eller den mediokra killen som ändå måste tala om för tjejer även till sporttjejer att killar är bättre?

Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....