Inlägg från: Anonym (ändrats ganska så mycket.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ändrats ganska så mycket.)

Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....

Tror att det var så mer förr, pojkar höll då på med bollsport så mycket mer än flickor som oftare höll på med andra sporter. Då var t ex fotboll för tjejer okvinnligt.
    Men numera håller många unga flickor på med bollsporter och ser man nu på landslag i bollsporter så är ju tjejerna för tillfället mer framgångsrika i fotboll, handboll, vollyboll osv. än männen.
    Men ofta förr t ex fick killarna i t ex fotboll dom bästa träningstiderna och ju större sport desto fler vill hålla på med den. 
    Se bara hur fotboll för tjejer har ökat och många fler vill spela sen landslaget har
    varit ett av topplagen.
    Så det har svängt och barn i dag är mer blandade i alla sporter än för t ex 40 år sedan. 
    Men visst vissa sporter håller fler killar på med än tjejer och i andra sporter är det tvärtom. 
    Men förebilder är viktiga för att barn ska vilja hålla på.
    Tennis var ju mycket större när vi hade världsstjärnor t ex.

Ser bara på mina barn, deras kompisar, våra vänners barn hur mycket mer blandat det är nu mellan könen och att tjejer oftare håller på med sporter där mest killar tidigare var i majoritet tidigare och killar håller på med sporter mer nu där tjejer var i majoritet när jag var liten.
    Numera är inte fotboll okvinnligt och dans inte omanligt som det var förr även om vissa sporter har en större majoritet av killar eller tjejer.

När jag gick i grundskolan gick jag i en klass där många både killar och tjejer höll på med sporter, vi hade i högstadiet idrott eller gymnastik som det hette då med en parallellklass där nästan ingen höll på med sport, man gör ofta som sina kompisar, man börjar på samma aktivitet och föräldrarna sätter ofta sina barn från dom är små på aktiviteter dom tycker är bra.
    I min klass fick vi alla 10 tjejer dom två högsta betygen i idrott, nästan ingen i den andra klassen fick mer än medel. 
    I min klass gillade vi tjejer de flesta idrotter av bollsport var basket, handboll och innebandy populärt liksom spökboll som bara spelades på lektioner, ingen håller ju på med det utanför skolan. Men annars var friidrott och gymnastik, badminton
    ( inte riktigt bollsport men nästan) populärt.

I min dotters klass spelar många tjejer fotboll och handboll, min dotter spelar tennis. Så jag visst håller många tjejer på med bollsporter.
    Men många håller också på med friidrott, simning, dans, ridning, karate mm.
    Men visst bland tjejerna i min dotters klass och bland hennes vänner och bland våra vänner barn håller tjejerna på med fler olika sporter, de flesta killar håller på med fotboll, bandy och hockey även om vissa även gör andra sporter men det är sällan en kille aldrig gått på fotboll någon gång. 

Anonym (Rudi) skrev 2024-10-29 16:15:47 följande:

Tjejer har inte samma muskler och kroppsbyggnad. Killar är explosivare, starkare och har en helt annan utväxling. Kvinnor kommer aldrig komma ifatt männen inom bollsporter hur de än försöker. Att svenska damlandslag går bra har inget att göra med att de är bättre än männen utan att konkurrensen inom damidrotten är betydligt sämre. Herrlandslaget i fotboll skulle tex mosa motsvarande damlandslag. 

Men självklart är det så därför tävlar inte män mot kvinnor i dessa sporter men förr ansågs fotboll som okvinnligt men när fler tjejer spelar och det blir populärare och populärare så spelar fler och fler och fler och fler tittar på damfotboll och matcher drar åskådare.
    När jag sa att damlandslaget har mer framgång än herrlandslaget just nu är det givetvis när dom spelar mot andra damlandslag, klart att herrlag som spelar i VM skulle slå damlag som spelar i VM.
    Men när man säger att damlandslaget är bättre än herr landslaget för tillfället menar man ju i deras liga.
    Det trodde jag var självklart för alla.
    Min man och hans kompisar pratade om fotboll inför kvällen match för tjejerna mot Luxemburg och konstaterade  att tjejerna just nu är bättre än herrarna i flera sporter, som fotboll och handboll, dvs att dom tagit fler medaljer de senaste åren osv
    då fattar väl alla vad dom menar och inte att damlagen skulle slå herrlagen!
    Hur kan man ens missförstå det?
    Anonym (Rudi) skrev 2024-10-29 18:40:08 följande:
    är det någon som missförstår så är det nog du. dina turer  haltar. det är inte konstigt att damerna är mer framgångsrika i sin liga eftersom deras liga innehåller så många kalkonlag, herrarnas liga har långt fler länder med högre nivå och konkurrens, låter inte som din man och hans polare kan så värst mycket inom fotboll om de inte ens begriper det. hur kan man inte ens fatta det? 
    Herre jösses du uppfattade verkligen inget av mitt första inlägg som du kommenterade och väljer att missuppfatta vad jag skriver. 
    Läs om och  ta in vad jag skrev i mitt inlägg.
    Tjejer håller på med bollsporter och är bättre på det nu för tiden än dom var tidigare. 
    Tror att min man som varit idrottsman och tävlat i sin sport både i SM och andra
    tävlingar kan mer om sport än många andra då hans sportintresse är stort
    Men det är klart att det finns fler lag i mans ligan än kvinnoligan men du fattar inte
    ändå att man kan säga att kvinnorna är bättre just nu?
    Kvinnorna går framåt i sina ligor. 
    Vad är det du vill med ditt inlägg? kan du inte ta in att tjejer blir bättre och bättre på sporter som killar nästan hade monopol på tidigare.
    Du vet jag har både en son och en dotter och bröder,
    du tror inte att jag och andra vet att män oftast är starkare och har annan fysik?
    du tar upp det som alla vet. 

Nu handlade tråden om varför tjejer var sämre på bollsporter, läs mitt inlägg igen 
    så har jag angett några exempel på varför men också varför tjejer blir bättre.
    Ingen ifrågasätter att tjejer och killar, män och kvinnor har olika fysik.
    Anonym (Rudi) skrev 2024-10-29 19:13:30 följande:
    du fattar verkligen inte. De finns inte fler lag i herrligan än dam men herrligan har långt hårdare konkurrens i sin liga än damligan. Att komma i topp tre i herrligan för ett svenskt herrlandslag är extremt mycket svårare än för ett svenskt damlandslag. Damlandslaget har knappt nåt motstånd överhuvudtaget tråkigt nog får vi säga för det skulle vara bra för damligan om fler av världens länder kunde delta. att jämföra antalet medaljer mellan herrar och damer är bara patetisk, det gör bara extremt okunniga
    wow, du talar om självklara saker som alla barn förstår, du svarade som barn gör på inlägg och förstod ingenting.
    Har du förstått mitt första inlägg ännu? om flickor och bollsporter?
    Det är ju du som svarar på ett naivt sätt och nu pratar du och förklarar som barn gör. Jag skrev ett inlägg och då kom du med en lägre nivå på svar om självklar sak om män som barn gör när dom inte förstått.  
    Plus att du är extremt otrevlig och så försöker du vara nedlåtande fast du tro att du måste förklara för vuxna personer att män minsann är fysiskt starkare.
    Du förstod inte mitt inlägg utan svarade den nivån som barn gör.

Lägg ner din attityd!  
    Anonym (Rudi) skrev 2024-10-29 20:09:31 följande:

Lägg ner din attityd, haha ja jag har markerat din attityd med fetstill. Tack detsamma. Det är inte tjejernas fel att andra tjejer är så extremt svaga. Synd för det skulle vara bra för konkurrensen, tur att de kan få lira med killarna lite då och då

tur då att min dotter tävlar på hög nivå och vet du hon spelar i en grupp av sex personer just nu är hon den enda tjejen på den nivån i tennis gruppen och hon slår flera av killarna men tävlar också i mixed dubbel. Hon och den killen som hon spelat i hop med i flera år och är lika bra som. 

Som sagt min man var elitidrottare och jag har tävlat på hög nivå.
    Nu håller både dottern och sonen på med idrott och tävlar.

Är du själv en stjärna på någon sport? är du själv bra på bollsporter eller annan sport? 
    tillhör du dom duktiga killarna eller är tillhör du medel killarna? 
    är du själv en sportkille eller?

Det finns många duktiga sportkillar men lite lustigt när killar som inte är det ska tala om för sporttjejer att killar är bättre på sport, så vilken kategori tillhör du?

den duktiga sportkillen eller den mediokra killen som ändå måste tala om för tjejer även till sporttjejer att killar är bättre?

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 20:46:07 följande:
    Då betyder det endast att hennes motsvarighet bland pojkarna i er klubb eller de hon spelar mot är för dåliga. Om hon är en flicktalang på nivå 3 av 5 och hon sedan möter en pojktalang på nivå 3 av 5 så kommer hon torska stort. 

Det fungerar för henne nu för att hon helt enkelt möter för dåligt motstånd. Om landets bästa pojke och flicka möts i en match så kommer flickan bli utklassad. Samma i alla sporter. 
    Man baxnar över vissa svar här.
    Hon tillhör en grupp bra tennisspelare. 
    Nej självklart kommer hon aldrig slå toppkillarna av eliten men hon slår givetvis
    merparten av killarna eftersom hon är duktig. Hennes mål är att bli bland dom bästa tjejerna så klart men visst tycker hon att det är roligt när hon även vinner mot killar på hennes nivå.

Nej Serena Williams skulle slå inte Novak Djokovic men hon skulle slå dom flesta killar i världen. 

Jo just nu slår min dotter  faktiskt killar på samma nivå som hon är på ungefär varannan gång. 

Det stämmer att hon aldrig kommer att slå den bästa killen  att hon kan slå dom allra flesta andra killar. 
    Precis som med Serena Williams, det är några killar hon inte kan slå men är ändå bättre än merparten av killar som spelar om man ska jämföra med kända spelare. 

Varför är det så viktigt att tala om för tjejer att dom inte kan slå dom allra bästa killarna? ja det väl alla redan,  jaha så är det men spelar det någon som helst roll?
    duktiga tjejer kan ändå slå många killar. 
    Är det jobbigt då för dom killarna som förlorar mot tjejer? 
    För det låter som att du måste tala om för alla att killar är så mycket bättre än tjejer, ja det är väl inget nytt att killar är fysiskt starkare och dom bästa killarna kommer att slå dom bästa tjejerna, ja så är det, men dom duktiga tjejerna kommer fortfarande kunna slå merparten av killarna.

Min dotter är duktig inom sin sport, hon tävlar på damsidan och i mixed dubbel,
    min son tävlar inom sin sport på herrsidan, bägge vill bli bra och komma långt.
    Inte fasiken tänker vår dotter att hon ska bli bättre än alla killar utan då bättre bland tjejer och då att hon och hennes tennispartner ska bli bra på mixed dubbel.
    Vår son tävlar ju självklart mot andra killar och inte mot tjejer och tänker ju inte jag är bättre än tjejer utan vill ju självklart slå killar på sin nivå.
    Du vet ju precis som alla andra att killar är fysiskt starkare än kvinnor som grupp
    ändå måste du fråga varför killar är bättre? 
    Vad är meningen med det? framhäva hur bra killar är och hur sämre tjejer är?
    Min dotter kan bli bra inom damidrott ska hon alltid tänka på att hon är sämre än killar på samma nivå? ska min son om han nu inte kommer lika långt inom sin sport då tänka äsch jag är ändå bättre än tjejer på min nivå.
    Vilket konstigt sporttänk!

Vad var syftet med tråden? undrade du verkligen om varför tjejer var sämre på bollsporter? du fick många bra svar som också de flesta redan visste tror även att du visste dom svaren du fick, kan inte ha varit nytt för någon vuxen person.
    Ville du veta varför eller ville du bara säga att killar är bättre och tjejer är sämre?
    Hur bra är du själv på sport? skulle du själv vara bättre än de flesta tjejer inom olika sporter? var du en av sportkillarna i klassen som var bra på flera sporter?
    Fick du bra betyg i idrott? 
    Jag precis som min dotter fick högsta betyg i idrott och jag tycker nog att jag var bättre än många killar på många sporter faktiskt bättre än majoriteten av killarna men självklart inte bättre än dom bästa killarna. 
    Men det var inte viktigt för mig eller är det för andra utan man vill ju bli bra på sin sport och vinna mot dom man tävlar. 
    Dock har en del killar det svårt för att förlora mot tjejer. 
    Hur skulle du själv reagera? 
Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....