• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....

Kommer ihåg när man var liten och gick i skolan. Då kanske man skulle spela basket, fotboll eller någon annan form av bollek. Kommer ihåg att flickorna verkade sakna all form av motorik och koordination, det som kallas bollsinne. Kunde knappt ta emot en boll med händerna utan att tappa bollen eller fumla med den. 

Hur kommer det sig att det var så? Detta pågick från lågstadiet i grundskolan och hela gymnasieperioden. Det var alltså likadant innan puberteten och innan dess att pojkarna började växa ifrån flickor, fick mer muskler m.m. 

Varför är det så? 

• Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....
  • 987124

Minns speciellt en flicka i klassen som på olika bollekar brukade börja gråta om hon fick en boll kastad på sig under en bollek. Om hon fick bollen i huvudet. Och nu pratar vi inte om några hårda handbollar utan mjuka softbollar. 

• TvillingmammaVästgöte

Män är evolutionärt utvecklade för att jaga , kvinnor för att samla bär och nötter och ta hand om barnen. I jagandet ingick ofta spjutkastning, eller boomerang i Australien, därför  är både våra kroppar och hjärnor lite olika. 

Men kvinnor kan också utveckla talang för bollsport precis som män kan plocka blåbär och ta hand om småbarn.

Vi människor kan lära oss nästan vad som helst, tex att bygga rymdraketer.

• Anonym (eller inte)

I min skola var det tjejerna som var bra på bollsport. Tjejerna vann fotbolls-trean, basket-femman, volleybolltävlingarna i 2an, 3an, 5an, och 6an. Mot killarna, och det var alla skolor i kommunen, eller om det var länet, som tävlade. Jag var själv bara med i basket-femman. Så vi kan väl säga att våra erfarenheter går isär?

• Anonym (stella)

Oftast män som inte ens platsar i det lokala farmarlaget som ställer såna här frågor. Precis som fattiglappar klagar på att kvinnor är golddiggers. 

Men för att svara på frågan, män och kvinnor är olika. Är det så konstigt? 

• Meddelande borttaget
  • Lynx123

Därför att små tjejer förr inte uppmuntrades att leka med bollar. Har inget med evolution eller biologi att göra. Det man får träna på blir man bra på.

• Anonym (Skolpersonalen)

Det har verkligen svängt. I dag finns det ett helt annat intresse för bollsporter bland flickor och de kan i mellanstadiet vara betydligt bättre än killarna. Jag har bara arbetar i låg och mellanstadiet i 15 år och det blir ständigt en förändring där flickorna blir mer jämna med pojkar. Roligt också att pojkar bjuder in mer och ser det som mer naturligt att tjejer är bra på bollsporter. Sedan är fortfarande inte intresset lika stort för flickor som pojkar. 

• Anonym (S)

Inget som jag upplevt. Var många handbolls tjejer och innebandy tjejer i vår skola 

• Anonym (Två bollar)

De har ju redan två bollar att hålla redan på, blir svårt med en tredje också. 

• Anonym (Jennie)

I min klass var det de som tränade fotboll och handboll på fritiden som var bäst på bollsporter på gympan. Det vill säga alla killar i klassen, utom en, och ingen av tjejerna.

Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....