• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....

Kommer ihåg när man var liten och gick i skolan. Då kanske man skulle spela basket, fotboll eller någon annan form av bollek. Kommer ihåg att flickorna verkade sakna all form av motorik och koordination, det som kallas bollsinne. Kunde knappt ta emot en boll med händerna utan att tappa bollen eller fumla med den. 

Hur kommer det sig att det var så? Detta pågick från lågstadiet i grundskolan och hela gymnasieperioden. Det var alltså likadant innan puberteten och innan dess att pojkarna började växa ifrån flickor, fick mer muskler m.m. 

Varför är det så? 

• Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....
  • Anonym (Bruttan)
    Anonym (Mx) skrev 2024-10-29 18:52:26 följande:

Pojkar och män är bättre på ex fotboll. Vi är starkare, snabbare, hårdare och har bättre spatial förmåga. Det innebär att vi är bättre på mycket av det TS nämner.

Däremot är tjejer och kvinnor överlag bättre i skolan i övrigt.

Nej, pojkar är inte större och starkare än flickor. Skillnaden uppstår först i samband med puberteten. 
  • Anonym (Bruttan)
    Anonym (Mx) skrev 2024-10-29 19:04:30 följande:

Tjejer blir bättre och bättre sett utifrån vad dom presterat tidigare. Men som det ser ut nu kommer fortfarande män vara överlägsna inom dom flesta sporter under överskådlig tid.

Anonym (Rudi) skrev 2024-10-29 19:13:30 följande:
    du fattar verkligen inte. De finns inte fler lag i herrligan än dam men herrligan har långt hårdare konkurrens i sin liga än damligan. Att komma i topp tre i herrligan för ett svenskt herrlandslag är extremt mycket svårare än för ett svenskt damlandslag. Damlandslaget har knappt nåt motstånd överhuvudtaget tråkigt nog får vi säga för det skulle vara bra för damligan om fler av världens länder kunde delta. att jämföra antalet medaljer mellan herrar och damer är bara patetisk, det gör bara extremt okunniga

Detta är helt irrelevant i en tråd om barnidrott.
  • Tow2Mater
    Anonym (Rudi) skrev 2024-10-29 19:13:30 följande:
    du fattar verkligen inte. De finns inte fler lag i herrligan än dam men herrligan har långt hårdare konkurrens i sin liga än damligan. Att komma i topp tre i herrligan för ett svenskt herrlandslag är extremt mycket svårare än för ett svenskt damlandslag. Damlandslaget har knappt nåt motstånd överhuvudtaget tråkigt nog får vi säga för det skulle vara bra för damligan om fler av världens länder kunde delta. att jämföra antalet medaljer mellan herrar och damer är bara patetisk, det gör bara extremt okunniga
    En del damlag får ju in transexuella och liknande nu också som höjer deras prestationer som lag.
  • Anonym (Kt)

I mitt fall så vågade jag knappt röra mig pga killarna mobbade och var grovt tävlingsinriktade. Var som om de trodde det var på liv och död på varje lektion. Ett trauma än idag.

• Anonym (Bruttan)
    Tow2Mater skrev 2024-10-29 19:23:40 följande:
    En del damlag får ju in transexuella och liknande nu också som höjer deras prestationer som lag.
    Vilket också är irrelevant när man pratar skolidrott för barn.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Bruttan) skrev 2024-10-29 19:21:02 följande:
    Nej, pojkar är inte större och starkare än flickor. Skillnaden uppstår först i samband med puberteten. 
    Helt sant, men killar vågar mer, provar mer, har större lust att tävla och jämföra sig med andra. Dessutom bättre spatial förmåga vilket gynnas i vissa idrotter.
  • Tow2Mater
    Anonym (Bruttan) skrev 2024-10-29 19:24:56 följande:
    Vilket också är irrelevant när man pratar skolidrott för barn.
    Transsexuella finns väl även i skolidrotten? Speciellt i gymnasiet kommer det ju generellt att ge en boost åt tjejlagen. Men de kanske inte ens skulle kvala in i pojklagen.
  • Anonym (Öööh!!!!!!!)

1. De killar i klassen som ägnade sig åt bollsporter var 95% brölande (och senare ölstinkande) idioter.

2. Det var något av det mest irriterande som fanns under hela min barndom när det var någon jävla match på TV som min lika stinkande styvfar skulle sitta och bröla och öla åt, och så FLYTTADE DE på mina program som jag ville se för den där jävla sportskiten jämt och ständigt!

Gissa hur taggad man blir på att hålla på med bollsport själv då? Obestämd

• Anonym (Rudi)
    Tow2Mater skrev 2024-10-29 19:23:40 följande:
    Ja det kan lyfta laget men de kommer konkurrera ut de som är biologiskt födda som kvinnor 
  • Anonym (Rudi)
    Anonym (Mx) skrev 2024-10-29 19:19:08 följande:
    Ja, det är som att jämföra hur många medaljer vi tagit i paralympics, det är två helt olika sammanhang.
    Ja verkligen
Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....