• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....

Kommer ihåg när man var liten och gick i skolan. Då kanske man skulle spela basket, fotboll eller någon annan form av bollek. Kommer ihåg att flickorna verkade sakna all form av motorik och koordination, det som kallas bollsinne. Kunde knappt ta emot en boll med händerna utan att tappa bollen eller fumla med den. 

Hur kommer det sig att det var så? Detta pågick från lågstadiet i grundskolan och hela gymnasieperioden. Det var alltså likadant innan puberteten och innan dess att pojkarna började växa ifrån flickor, fick mer muskler m.m. 

Varför är det så? 

• Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....
  • Mandel

Varför var killar i skolåldern så galet avundsjuka på att jag var bättre än de flesta av dem på bollsporter så de ansåg sig ha rätten att slå mig med bandyklubbor, sparka mig på benen vid fotboll, köra taskiga tacklingar osv?

Tyvärr var jag inte med  innegänget så när det var skoltävlingar med mixlag i bollsporter fick jag inte vara med och självklart förlorade de eftersom tjejerna de valde var urusla på spelet och mest stod i vägen och fnissade...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (?) skrev 2024-10-30 21:31:16 följande:

Så som svenska herrlandslaget i fotboll presterat på senare år jämfört med damrerna så ..... fan vet om inte herrarna skulle få spö.
    Tjejerna är precis lika duktiga som herrarna är usla.

//F.D fotbollsspelande man 57 år

Även fast herrlandslaget gått knackigt och damlandslaget gått bra internationellt, så skull herrlandslaget inte ens behöva ta i för att vara överlägsna damlandslaget.
  • Anonym (Mx)
    PH76 skrev 2024-10-30 21:21:39 följande:
    Vi pratar givetvis om tjejer och killar som grupp, att det finns statistika abnormaliteter förändrar ju inte det. När jag gick i 7an så vann jag armbrytning mot alla i 9an, det förändrar inte faktumet att 9or är starkare än 7or.
    Folk förstår inte vad generella termer betyder uppenbarligen.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Mx) skrev 2024-10-30 22:52:56 följande:
    Folk förstår inte vad generella termer betyder uppenbarligen.
    Tycker det blivit väldigt vanligt på FL.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-10-31 07:01:24 följande:
    Tycker det blivit väldigt vanligt på FL.

Jag kan bara hålla med, är det för att man inte förstår?

Typ: Dom flesta gillar godis!

Då får man svaret:

-Jag vet en person som inte gillar godis och det har hen aldrig gjort.

• Anonym (Lisen)
    Lynx123 skrev 2024-10-29 13:48:30 följande:

Därför att små tjejer förr inte uppmuntrades att leka med bollar. Har inget med evolution eller biologi att göra. Det man får träna på blir man bra på.

Detta tror jag också på.
    Vår dotter föddes i princip med en boll i handen då både jag och pappan gillar bollsporter ( både min pappa och barnens pappa utövar olika bollsporter) så det har kommit in naturligt oavsett flicka eller pojke.

Vår dotter gillade mer bollsporter än leka roll lekar på skolgården och spelade hellre fotboll med killarna, både i och utanför skolan.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (?) skrev 2024-10-30 21:31:16 följande:

Så som svenska herrlandslaget i fotboll presterat på senare år jämfört med damrerna så ..... fan vet om inte herrarna skulle få spö.
    Tjejerna är precis lika duktiga som herrarna är usla.

//F.D fotbollsspelande man 57 år

Damlandslaget skulle inte ha en chans mot herrarna.
    Gissar på 15-0? Om inte herrlaget skulle tröttna på att göra mål efter 5-0.
    Skulle väl vara ungefär som damernas match häromdagen mot lilleputtlandet Luxemburg. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Mx) skrev 2024-10-31 07:13:45 följande:

Jag kan bara hålla med, är det för att man inte förstår?

Typ: Dom flesta gillar godis!

Då får man svaret:

-Jag vet en person som inte gillar godis och det har hen aldrig gjort.

Ja, jag tror det är tämligen ointelligenta individer som kommer med såna kommentarer. Dom vill visa att dom minsann vet bättre när det enda dom visar är hur korkade dom är och därmed inte borde diskutera saken alls.
  • Ess

Jag kan i alla fall svara på varför jag är dålig på bollsporter. Det är för att jag HATAR boll och lagsporter, är totalt ointresserad, och sket totalt i när de skulle tvinga mig va med i skolan. Jag gick runt på planen och tittade på annat.

• Anonym (Halvsvensk man)
    Ess skrev 2024-10-31 08:28:44 följande:

Jag kan i alla fall svara på varför jag är dålig på bollsporter. Det är för att jag HATAR boll och lagsporter, är totalt ointresserad, och sket totalt i när de skulle tvinga mig va med i skolan. Jag gick runt på planen och tittade på annat.

Det finns ett gammalt talesätt som lyder: 

Man gillar det man är bra på och hatar det man är dålig på. Gäller både män och kvinnor. Tack för att du belyste detta. 
Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....