• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....

Kommer ihåg när man var liten och gick i skolan. Då kanske man skulle spela basket, fotboll eller någon annan form av bollek. Kommer ihåg att flickorna verkade sakna all form av motorik och koordination, det som kallas bollsinne. Kunde knappt ta emot en boll med händerna utan att tappa bollen eller fumla med den. 

Hur kommer det sig att det var så? Detta pågick från lågstadiet i grundskolan och hela gymnasieperioden. Det var alltså likadant innan puberteten och innan dess att pojkarna började växa ifrån flickor, fick mer muskler m.m. 

Varför är det så? 

• Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....
  • cosinus

Ja det är faktiskt lite anmärkningsvärt.

Om du tar ett lag med 9-åringar i valfri bollsport så finns det egentligen ingen anledning till att tjejerna inte skulle kunna hävda sig mot killarna. De är lika stora, lika snabba, lika starka.

Men med ytterst få undantag så är det milsvid skillnad. Inställning, fart, hårdhet i närkamper och annat skiljer rejält. Så även teknik (det är ju delvis för att killarna blir tvingade att lära sig hantera bollen på mindre tid eftersom deras motspelare jagar som illrar mer än hamstrar).

Så varför skiljer det där? Jag vet faktiskt inte. Ställer tränarna hårdare krav på killarna? Är grupperna mindre på tjejsidan så man inte kan ha hårdare krav för då slutar några och det blir ingenting av det?

Jag spelade mycket fotboll med killar som yngre. Inte organiserat men på raster och annat. Sen gick jag fotboll på gymnasiet och då var det mixat. Då var det ju otrolig skillnad på en fotbollsplan som tjej och kille i tonåren. Man fick verkligen spela utifrån tanken att man aldrig skulle vinna en löpduell. Jag är snabb som kvinna betraktat men det hjälper inte. Men upp t o m 7an - 8an upplevde jag aldrig problem. 

Fun fact så är jag nu återigen jämnsnabb med män i min egen ålder när jag jagar bollar. Men det säger nog mer om hur mycket fart de tappat :) Dock är jag brutalt mycket lättare så jag bufflar ju inte undan någon. Men man kommer långt på fart, en ork som överstiger de flestas och pannben.

• Anonym (Kort)

Biologiska skillnader. Evolutionen har nog inte kommit så långt sedan du var ung heller.

• Anonym (Bruttan)

I min klass (1980-90-tal) var det tjejer som var bra på basket, för de tränade det på fritiden. I min dotters klass är det tjejer som är bra på handboll, av samma orsak. I både min och dotterns klass är det mest killar som är bra på fotboll förutom en tjej i dotterns klass som är skitbra. Återigen för att de tränar detta på fritiden. Dans och gymnastik (som kräver betydligt mer kroppskontroll än bollsport) var det mest tjejer som var bra på i min klass. För att de tränade det på fritiden. 

• Anonym (Wtf)

Bara nyfiken, hur försörjer du dig egentligen?

• Anonym (Sluta separera barn i träning)
    cosinus skrev 2024-10-29 15:40:04 följande:

Ja det är faktiskt lite anmärkningsvärt.

Om du tar ett lag med 9-åringar i valfri bollsport så finns det egentligen ingen anledning till att tjejerna inte skulle kunna hävda sig mot killarna. De är lika stora, lika snabba, lika starka.

Men med ytterst få undantag så är det milsvid skillnad. Inställning, fart, hårdhet i närkamper och annat skiljer rejält. Så även teknik (det är ju delvis för att killarna blir tvingade att lära sig hantera bollen på mindre tid eftersom deras motspelare jagar som illrar mer än hamstrar).

Så varför skiljer det där? Jag vet faktiskt inte. Ställer tränarna hårdare krav på killarna? Är grupperna mindre på tjejsidan så man inte kan ha hårdare krav för då slutar några och det blir ingenting av det?

Jag spelade mycket fotboll med killar som yngre. Inte organiserat men på raster och annat. Sen gick jag fotboll på gymnasiet och då var det mixat. Då var det ju otrolig skillnad på en fotbollsplan som tjej och kille i tonåren. Man fick verkligen spela utifrån tanken att man aldrig skulle vinna en löpduell. Jag är snabb som kvinna betraktat men det hjälper inte. Men upp t o m 7an - 8an upplevde jag aldrig problem. 

Fun fact så är jag nu återigen jämnsnabb med män i min egen ålder när jag jagar bollar. Men det säger nog mer om hur mycket fart de tappat :) Dock är jag brutalt mycket lättare så jag bufflar ju inte undan någon. Men man kommer långt på fart, en ork som överstiger de flestas och pannben.

Om man skulle sluta separera könen i träningen när de är yngre så skulle det problemet försvinna. När de börjar komma upp i tonåren kan de få bestämma själva. I mina barns förening har man tex tappat flera hockeytjejer just för att man separerar flickor och pojkar redan från start. Vilket är supertrist då föreningen har en tjej som var med i TV-pucken för tjejer nu två år i rad. Nu när tjejerna dessutom får tacklas ser jag ingen som helst anledning till varför man inte ska kunna träna ihop på ungdomsnivå. Det är ofta minst en tjej med i något av motståndarlagen när det är cup eller seriespel. 

Så upp till 14-15 skulle man absolut kunna träna ihop. Är det jobbigt att byta om tillsammans är det ju bara att ha ett mindre omklädningsrum tillgängligt också. 
  • Raggartjejen
    Anonym (Wtf) skrev 2024-10-29 15:50:44 följande:

Bara nyfiken, hur försörjer du dig egentligen?

Kanske genom att skriva onödiga trådar på Familjeliv🤔🤔
  • Anonym (Bruttan)

Hittar den inte nu, men jag minns en intervju med en ungdomstränare i fotboll som lessnade på att flicklagen aldrig fick lika bra eller lika hård träning som pojklagen. Så hon började träna flicklagen på samma sätt som pojkarna och sen spelade de flickorna skiten ur de andra klubbarna. 

Det finns också exempel på att flickor som tränar i pojklagen blir bättre. Förmodligen av samma skäl. 

Sen gissar jag att det fortfarande är så på månfa håll att flicklagen får de sämsta planerna och tiderna. Förr vet jag att pengar som flicklagen fick ihop av tex korvförsäljning gick till pojklagen. 

• Anonym (ändrats ganska så mycket.)

Tror att det var så mer förr, pojkar höll då på med bollsport så mycket mer än flickor som oftare höll på med andra sporter. Då var t ex fotboll för tjejer okvinnligt.
    Men numera håller många unga flickor på med bollsporter och ser man nu på landslag i bollsporter så är ju tjejerna för tillfället mer framgångsrika i fotboll, handboll, vollyboll osv. än männen.
    Men ofta förr t ex fick killarna i t ex fotboll dom bästa träningstiderna och ju större sport desto fler vill hålla på med den. 
    Se bara hur fotboll för tjejer har ökat och många fler vill spela sen landslaget har
    varit ett av topplagen.
    Så det har svängt och barn i dag är mer blandade i alla sporter än för t ex 40 år sedan. 
    Men visst vissa sporter håller fler killar på med än tjejer och i andra sporter är det tvärtom. 
    Men förebilder är viktiga för att barn ska vilja hålla på.
    Tennis var ju mycket större när vi hade världsstjärnor t ex.

Ser bara på mina barn, deras kompisar, våra vänners barn hur mycket mer blandat det är nu mellan könen och att tjejer oftare håller på med sporter där mest killar tidigare var i majoritet tidigare och killar håller på med sporter mer nu där tjejer var i majoritet när jag var liten.
    Numera är inte fotboll okvinnligt och dans inte omanligt som det var förr även om vissa sporter har en större majoritet av killar eller tjejer.

När jag gick i grundskolan gick jag i en klass där många både killar och tjejer höll på med sporter, vi hade i högstadiet idrott eller gymnastik som det hette då med en parallellklass där nästan ingen höll på med sport, man gör ofta som sina kompisar, man börjar på samma aktivitet och föräldrarna sätter ofta sina barn från dom är små på aktiviteter dom tycker är bra.
    I min klass fick vi alla 10 tjejer dom två högsta betygen i idrott, nästan ingen i den andra klassen fick mer än medel. 
    I min klass gillade vi tjejer de flesta idrotter av bollsport var basket, handboll och innebandy populärt liksom spökboll som bara spelades på lektioner, ingen håller ju på med det utanför skolan. Men annars var friidrott och gymnastik, badminton
    ( inte riktigt bollsport men nästan) populärt.

I min dotters klass spelar många tjejer fotboll och handboll, min dotter spelar tennis. Så jag visst håller många tjejer på med bollsporter.
    Men många håller också på med friidrott, simning, dans, ridning, karate mm.
    Men visst bland tjejerna i min dotters klass och bland hennes vänner och bland våra vänner barn håller tjejerna på med fler olika sporter, de flesta killar håller på med fotboll, bandy och hockey även om vissa även gör andra sporter men det är sällan en kille aldrig gått på fotboll någon gång. 

• Anonym (Rudi)

Tjejer har inte samma muskler och kroppsbyggnad. Killar är explosivare, starkare och har en helt annan utväxling. Kvinnor kommer aldrig komma ifatt männen inom bollsporter hur de än försöker. Att svenska damlandslag går bra har inget att göra med att de är bättre än männen utan att konkurrensen inom damidrotten är betydligt sämre. Herrlandslaget i fotboll skulle tex mosa motsvarande damlandslag. 

• Anonym (K)

Varför är tjejer bättre än pojkar på dans?

Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....