Anonym (Bättre att vara dålig) skrev 2024-10-29 23:58:49 följande:
När jag gick i skolan brukade jag alltid låtsas att jag var sämre än jag är. Lärde mig den hårda vägen i lågstadiet att några killar inte klarar av att man är bättre än dem på vissa sporter. Om man är bättre blir man av dem (inte alla killar förstås) bemött med aggressivitet, fula ord och det har hänt att de t o m gråtit samt hittat på att jag gjort diverse saker. Vissa killar klarar helt enkelt inte av att förlora mot en tjej. Det verkar som om det är en förödmjukelse för dem.
Jag slutade förstås att spela fotboll och andra bollsporter på rasterna i skolan. Förutom en stund i mellanstadiet när alla tjejer började spela basket tillsammans, sen kom killarna på att de skulle vara med.
På gympan låtsades jag alltid vara dålig på bollsport för att slippa aggressiva reaktioner. Om någon passade fortsatte jag springa rakt framt, ibland hoppade jag nästa över fotbollen för att den inte skulle hamna på mina fötter. Jag duckade en hel del handbollar och fick några basketbollar i huvudet. Så bra var jag på att spela dålig.
Basketbollarna i huvudet var ändå kul för det framkallade många reaktioner och åtminstone hände något. Det är inte särskilt kul med någon sport när man känner att man måste hålla igen.
Enligt min erfarenhet blir man mycket bättre bemött som tjej om man gråter efter att ha fått en softboll i huvudet än att ha fintat en boll av en kille.
Har ingen aning om andra kvinnor upplevt det likadant så detta är kanske inte en allmängiltlig historia. Detta är bara anledningen till att jag verkade så dålig.
Du är inte ensam. Det finns belagt i forskning (minns tyvärr inte varifrån!) att många flickor inte anstränger sig på idrotten i samma utsträckning som pojkar, för det anses inte passande och kvinnligt att ta ut sig och bli svettig. Det är sånt killar gör.
Det är också vanligt, i synnerhet bland flickor, att inte duscha efter idrottslektionerna. Upplever man att det inte är tryggt att duscha efteråt vill man inte heller bli svettig. Men det här med duschandet har ju kommit de senaste 15 åren, kanske.