Inlägg från: Anonym (Sluta separera barn i träning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sluta separera barn i träning)

Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....

cosinus skrev 2024-10-29 15:40:04 följande:

Ja det är faktiskt lite anmärkningsvärt.

Om du tar ett lag med 9-åringar i valfri bollsport så finns det egentligen ingen anledning till att tjejerna inte skulle kunna hävda sig mot killarna. De är lika stora, lika snabba, lika starka.

Men med ytterst få undantag så är det milsvid skillnad. Inställning, fart, hårdhet i närkamper och annat skiljer rejält. Så även teknik (det är ju delvis för att killarna blir tvingade att lära sig hantera bollen på mindre tid eftersom deras motspelare jagar som illrar mer än hamstrar).

Så varför skiljer det där? Jag vet faktiskt inte. Ställer tränarna hårdare krav på killarna? Är grupperna mindre på tjejsidan så man inte kan ha hårdare krav för då slutar några och det blir ingenting av det?

Jag spelade mycket fotboll med killar som yngre. Inte organiserat men på raster och annat. Sen gick jag fotboll på gymnasiet och då var det mixat. Då var det ju otrolig skillnad på en fotbollsplan som tjej och kille i tonåren. Man fick verkligen spela utifrån tanken att man aldrig skulle vinna en löpduell. Jag är snabb som kvinna betraktat men det hjälper inte. Men upp t o m 7an - 8an upplevde jag aldrig problem. 

Fun fact så är jag nu återigen jämnsnabb med män i min egen ålder när jag jagar bollar. Men det säger nog mer om hur mycket fart de tappat :) Dock är jag brutalt mycket lättare så jag bufflar ju inte undan någon. Men man kommer långt på fart, en ork som överstiger de flestas och pannben.

Om man skulle sluta separera könen i träningen när de är yngre så skulle det problemet försvinna. När de börjar komma upp i tonåren kan de få bestämma själva. I mina barns förening har man tex tappat flera hockeytjejer just för att man separerar flickor och pojkar redan från start. Vilket är supertrist då föreningen har en tjej som var med i TV-pucken för tjejer nu två år i rad. Nu när tjejerna dessutom får tacklas ser jag ingen som helst anledning till varför man inte ska kunna träna ihop på ungdomsnivå. Det är ofta minst en tjej med i något av motståndarlagen när det är cup eller seriespel. 

Så upp till 14-15 skulle man absolut kunna träna ihop. Är det jobbigt att byta om tillsammans är det ju bara att ha ett mindre omklädningsrum tillgängligt också. 
    Anonym skrev 2024-10-30 05:36:44 följande:
    Pojkar är starkare och uthålligare än flickor.
    Anonym (Bruttan) skrev 2024-10-30 05:32:19 följande:
    Och med vuxna så klart skillnaden i kroppsstorlek! 

Samma sak här, bara ord utbytta. 
    Män är starkare och uthålligare än kvinnor.
    Kroppsstorleken har såklart också stor betydelse i många sporter.

Vi kan fundera på vem som flyger flera meter i en tackling, Kalle 185 cm, 100 kg eller Lisa 160 cm, 55 kg... bör de tävla mot varandra?
    Upp till puberteten är det ingen större skillnad mellan pojkar och flickor om de tränar på samma vis. Därför borde man inte ha könsgrupperad träning upp till den åldern. 
    cosinus skrev 2024-10-30 09:27:10 följande:
    Frågan är ju bara hur man får till det praktiskt. 

Pratar vi lagidrott så är det ju också ett lagbygge som ska till. Serier, cuper och annat är fortfarande uppdelat efter kön och framförallt kommer ju alla inte in i puberteten samtidigt. 

Har man en stor förening kan jag absolut sympatisera med tanken på att ett pass i veckan köra blandade träningar som mer är nivåindelade än könsindelade men då kommer ungar vilja vara med sina vänner och tränare kommer inte stå i kö för att ta den gruppen som är mer intresserade av att bygga mönster i konstrgräsets plastpluppar än att faktiskt spela fotboll.

I individuella idrotter är det mycket enklare och där sker det ju också. Mina barn har t ex tränat friidrott och där är det blandat.

Så även om jag gillar tanken i teorin så tror jag det är lurigt i många fall i praktiken.

Sen finns ju idrotter där det faktiskt skiljer sig mellan vad pojkar och flickor ska träna. Där blir det ju svårt att ha gemensam träning oavsett.
    Mina barn spelar hockey. Det är inga problem med att ha lag med både flickor och pojkar i. Vår klubb har förlorat en del flickor sedan man bestämde sig för att fokusera på rena flicklag istället för att flickorna får fortsätta träna och spela matcher med pojkarna så länge de önskar. Mina är 11 och denna säsong är första året de får tacklas. Det är noll skillnad i hur flickorna går in för att tacklas jämfört med pojkarna. 

Jag tror att vår klubb kommer att förlora på att ha gjort det val man gjort. Jag tror inte att den tjejen som kom med i TV-puckslaget från vår klubb hade gjort det om hon inte hade spelat med pojkarna. Jag tror att det kommer att dröja länge nu till vi får med en ny tjej i det laget. Vilket är synd då det varit en inspiration till de tjejer som spelar.
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-31 10:59:05 följande:
    Vad är det för föräldrar som låter sina pojkar spela i ett blandlag med flickor? 
    Snacka om slösad tid. Pojkarna måste ju tappa något enormt i sin utveckling av att spela med så dåliga lagkamrater. 

Snacka om förfall. 
    Inget förfall alls för att man ställer samma krav på flickor och pojkar i en idrott. Det är inga problem alls att spela tillsammans. Flickorna är precis lika tuffa som pojkarna i närkamper. 

Vad jag egentligen skulle vilja säga om ditt imbecilla uttalande lämpar sig inte i skrift på ett forum. 
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-31 12:14:43 följande:
    Flickorna blir så klart bättre, på killarnas bekostnad som blir betydligt sämre. 
    Detta vore katastrof för svensk idrott om man skulle genomföra det på nationell nivå. Flickor är överlag allt för dåliga i jämförelse med pojkar, 

Sen finns det undantag. De flickor som är överlägsna alla andra flickor kan spela i pojklag. På så sätt får de flickorna en större utmaning och det blir inte på bekostnad av pojkarna. 

Flickor har inte samma förutsättningar att bli bra. Att spela och träna mot flickor är jämförbart med att spela/träna mot de som är 4 år yngre. Helt kass. 
    Upp till puberteten är det ingen större skillnad på flickor och pojkar bland de som vill utöva en sport. 
    Anonym skrev 2024-10-31 15:53:46 följande:
    Nej du, jag har mycket svårt för att se att tjejerna är "precis lika tuffa" som killarna.
    Flickor är svagare och oftast även räddare.
    Tro vad du vill. Jag vet vad jag ser på matcherna. 
Svar på tråden Varför är flickor så dåliga på bollsporter? Gymnastiken i skolan och lite annat.....